رئیس جمهور گفت: قدرت‌های غربی با تروریست‌ها بازی سیاسی می‌کنند و روزی به تقویت و روزی به تضعیف آن‌ها براساس خواسته ها و منافع خود می‌پردازند؛ با این همه ابزار نظامی که در منطقه دارند، در حقیقت با مسئله مبارزه با تروریسم یک "شوی سیاسی" به‌راه انداخته‌اند.
کد خبر: ۸۷۶۶۲۷۴
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در نشست خبری با رسانه های استان مرکزی با اشاره به با بیان اینکه استان مرکزی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی علاوه بر منابع طبیعی خود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در صنایع استان صورت گرفته که البته این صنایع باید به روز شده تا از همه ظرفیت آن به خوبی استفاده شود.

وی افزود: رونق اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود به عنوان برنامه اصلی دولت، در سال‌های اخیر بوده است و ما به مردم قول دادیم که به رشد اقتصادی 5 درصدی برسیم که با تلاش دولت تا پایان سال، شاید بیش از این رقم حاصل شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود به 7 هزار و 500 بنگاه اقتصادی و صنعتی تسهیلات ارایه شود که تا به امروز رقمی بیش از برنامه‌ریزی تحقق یافته و 12 هزار و 500 بنگاه تسهیلات دریافت کرده اند که دولت به این مسیر ادامه خواهد داد.

روحانی تصریح کرد: دولت به بنگاه‌های کوچک و متوسط به هر مقدار که نیاز باشد، تسهیلات ارائه می‌دهد تا از ظرفیت آنها به خوبی استفاده شود؛ تولید باید رقابتی باشد تا قدرت صادرات را داشته باشد چرا که پیشرفت در گرو ایجاد یک بازار رقابتی است.

وی افزود: در دوران پس از برجام بسیاری از کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاران آنها علاقمند به مشارکت با بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی ما هستند و در این راستا تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای گوناگونی به امضاء رسیده است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های استان مرکزی گفت: جاذبه‌های گسترده در بخش‌های مختلف، از جمله وجود امنیت کافی و هماهنگی میان مسئولان استان از مزیت‌های این استان است و می تواند در بخش رونق و رشد اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد.

روحانی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا در بخش کشاورزی از آبیاری مدرن استفاده کرده و در مسیر رفع مشکلات زیست محیطی که یکی از مسایل عمده این استان بشمار می‌رود، گام برداریم.

وی افزود: بایستی برای توسعه و پیشرفت کشور از همه نیروها بویژه جوانان تحصیلکرده بهره مند شد؛ براساس آمار نرخ بیکاری در کشور کاهش یافته به ویژه در میان بانوان این رشد محسوس تر است که امیدواریم این روند تداوم یابد.

رئیس جمهور تصریح کرد: حمل و نقل و مشکلات جاده‌ای یکی از مسائل استان مرکزی است که با تلاش دولت بسیاری از پروژه‌های حمل و نقل و جاده‌ای از جمله بزرگراه خمین به اراک که از مدت‌های پیش آغاز شده بود مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

روحانی با اشاره به مسئله محیط زیست گفت: مسئله محیط زیست از دیگر نکات مهم بیان شده در نامه‌ها و جلساتی بود که درباره استان مرکزی برگزار ‌شد و باید گفت که در این راستا نیز در سفر به استان اقدامات خوبی صورت گرفت اما با این وجود تالاب میقان نیازمند اقدامات بیشتری است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی بر ضرورت توجه به بخش گردشگری تاکید کرد و افزود: بخشی از مسئله گردوغبار شهرستان اراک از این منطقه نشأت می‌گیرد و بخشی عامل خارجی دارند که هرکدام به نوبه خودشان مشکلاتی را به همراه دارند و این معضلات اقدامات بلندمدتی را می‌طلبد.

رئیس جمهور گفت: در ورزشگاه با توجه به عکس العمل و پاسخ بانوان دریافتم که از اطلاعات سیاسی به‌روزی برخوردارند؛ باید از این فرصت در زمینه برطرف‌سازی معضل بیکاری به‌ویژه در بخش بانوان که مشکل بسیاری از استان‌های کشور محسوب می‌شود، استفاده کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال نماینده روزنامه های رسمی استان برای خرج کرد هزینه های استان در خود استان گفت: اینکه درآمد استان از جمله مالیات، بر مبنای سرمایه گذاری هایی که در استان شده، لحاظ می شود؛ درآمدها در خزانه متمرکز می‌شود و بر اساسی قانونی که نمایندگان تصویب کرده‌اند بین استان ها تقسیم می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته تمام استان ها در رقابت سالمی تلاش می کنند اعتبارات بیشتری را جذب کنند؛ هر بنگاهی باید ببیند چگونه باید بازار را جذب کند که وابسته به شرایط بنگاه است؛ کلیت این حرف درست است بنگاه های اقتصادی بهره و سود باید شامل حال آن استان شود.

روحانی افزود: البته بنگاه های اقتصادی می توانند برای بازاریابی و جذب بازار بیشتر دفاتری را در استان های مختلف و حتی خارج از کشور داشته باشند.

رئیس جمهور در پاسخ به نماینده روزنامه های محلی در بحث پرداخت تسهیلات برای بنگاه های کوچک و متوسط چه نگاه ویژه و حمایتی به استان شده است؟ گفت: سیاست کلی دولت را حمایت از صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد و تلاش دولت این است که حداکثر استفاده را از این واحدها ببرد.

وی افزود: بنگاه های کوچک و متوسط با کمترین میزان اعتبارات می تواند اشتغال ایجاد کنند؛ بنابراین پرداخت تسهیلات به این واحدها در دستور کار دولت قرار دارد.

روحانی در پاسخ به نماینده خبرگزاری و پایگاه های خبری استان درباره حضور دولت در استان مرکزی پس از گذشت بیش از 3 سال از عمر دولت و اقدامات دولت در بخش بهداشت و درمان به ویژه درباره بیماری های صعب العلاج گفت: کم سعادتی از دولت بوده است که دیر به استان مرکزی سفر کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: شایعه ارتباط آلودگی هوا و سرطان در جامعه و استان پر رنگ شده است ولی در کل نمی توان تاثیرات آلودگی را بر سلامت منکر شد؛ بنابراین این موضوع نیازمند تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

وی افزود: اختصاص بنزین یورو چهار، احداث تقاطع های غیرهمسطح، گاز سوز کردن کوره های آجر پزی، قطع سوخت مازوت نیروگاه از مهمترین اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوای اراک بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: به دنبال انتقال و خارج کردن بخش آندسازی کارخانه آلومینیوم هستیم که برای این منظور هم 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال رسانه ملی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر منطقه ای گفت: منطقه ما سال‌هاست که با معضل تروریسم مواجه شده و آنچه از سیاست‌های جهانی می‌فهمیم، قدرت‌های غربی دل‌شان نمی‌خواهد موضوع تروریسم پایان یابد.

وی افزود: قدرت‌های غربی با تروریست‌ها بازی سیاسی می‌کنند و روزی به تقویت و روزی به تضعیف آن‌ها براساس خواسته ها و منافع خود می‌پردازند؛ با این همه ابزار نظامی که در منطقه دارند، می‌توانستند به راحتی تروریست‌ها را بزنند و راحت این کار را کنند که نکردند و در حقیقت با مسئله مبارزه با تروریسم یک "شوی سیاسی" به‌راه انداخته‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی کاملاً روشن است، اولاً ما مداخله کشورهای خارجی را به بهانه مبارزه با تروریسم و بدون هماهنگی کشور میزبان بسیار خطرناک می‌دانیم.

روحانی ادامه داد: نکته دوم، باید تمامیت ارضی و مزرهای جغرافیایی را در این منطقه محترم بشماریم هرکس صبح که بلند می‌شود، هوس نکند و بگوید اینجا مال من است و نسبت به منطقه‌ای حس مالکیت کند، ما تغییر مرزهای بین المللی را خطرناک می‌دانیم.

وی افزود: مسئله سوم، نجات انسان‌هایی است که گرفتار شدند و نیاز به دارو و غذا دارند، یمن در راس آن‌ها قرار دارد، سوریه، عراق و دیگر کشورها که باید به آن‌ها کمک شود، چراکه در آن مناطق شرایط بسیار بدی از نظر مسائل انسانی برای مردم به وجود آمده و حاکم است.

رئیس جمهور یادآور شد: مسئله آخر آن که ما باید با تروریسم به‌طور جدی مقابله کنیم، چراکه تروریست‌ها یک خطر بزرگ در این منطقه هستند، به‌ویژه گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده که البته در سوریه کلکسیون آنها به عناوین مختلف با یک ماهیت یکسان وجود دارد.

روحانی تصریح کرد: با هماهنگی دولت عراق برنامه‌ریزی مفصلی در این کشور از سوی تمام نیروهای مردمی، نظامی برای نجات موصل انجام شده که امیدواریم به زودی نتیجه آن را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که اصولا باید 3700 تخت بستری در بیمارستان های استان داشته باشیم. در اراک 2000 تا بیشتر نیست؛ بیمارستان ولیعصر در حال نوسازی است بیمارستان آیت الله خوانساری در حال افزایش تخت است؛ کابینه در این دو روز در این خصوص تصمیمی گرفته است؟ گفت: در این سفر رقمی معادل 121 میلیارد تومان برای بخش بهداشت، درمان و تکمیل بیمارستان‌ها مدنظر قرار گرفته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اخیراً جلسه مفصلی بین تیم اقتصادی و مسئولان بهداشت و درمان انجام شد و ساعت‌ها بحث می‌کردیم، آن‌ها کمبود تخت بیمارستانی را در سراسر کشور مطرح می‌کردند که البته طرح مفصلی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی برای بیمارستان‌های بزرگ داشتند.

روحانی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارد، گفت: در جاهایی با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی طرح های مدنظر قرار گرفته که کلیت طرح عمومی برای کل کشور مورد تایید قرار گرفته است؛ طرح اولیه آن‌ها این بود که 20 هزار تخت بیمارستانی افزایش یابد ولی در این مرحله با افزایش 10هزار تخت بیمارستانی موافقت شده ولی مسئله مهم برای تجهیز این بیمارستان‌ها جذب سرمایه است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات