خبرهای داغ:
در روزهای گذشته اخباری مبنی بر واگذاری پروژه های تاریخی و کاوش های باستانی منطقه ماکو، خوی و تکاب به باستان شناسان خارجی به گوش می رسد که در شرایط فعلی کشور با وجود متخصصان و محققان فراوان در این مورد، کاری عبث و بیهوده و اتلاف بیت المال محسوب می شود.
کد خبر: ۸۷۶۶۱۸۱
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مقوله اقتصاد مقاومتی را نباید یک بعدی و یا تنها به یک موضوع و یا موضوعات کلان اقتصادی دانست، بلکه آن را باید در تک تک سیاست گذاری ها و تصمیمات اخذ شده دید و حس کرد.

از موضوعات کلان تا موضوعات بسیار ریز رد محدوده اقتصاد مقاومتی قرار می گیرند، از واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ با چندین هزار نفر در مرکز کشور تا واحدها و کارگاههای یکنفره در استانهایی مثل آذربایجان غربی.

حتی در موضوعات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، هنری و ... نیز باید سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر مسئولان قرار گیرد تا شاهد موفقیت در این موشوع باشیم.

اما ظاهراً برخی مسئولان با بی تفاوتی تمام سعی دارند بودجه های کشور را در جیب بیگانگان بریزند و بدون توجه به شعار ما می توانیم که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، بر داشته ها و توانمندهای داخلی کشور پشت پا بزنند.

در این راستا اخیراً میراث فرهنگی استان پروژه ها و کاوش های تاریخی و باستان شناسی خود را به بیگانگان سپرده( یکی با هیئت مشترک ایرانی و با بودجه کشورمان و دو گروه دیگری با هزینه خود! که باید علل آن را نیز پیگیری کرد )، این در حالی است که صدها و بلکه هزاران متخصص داخلی در این موضوع در کشور وجود دارند که نیازمند فرصت دهی برای نشان دادن خود و توانمندیهایشان هستند تا با هزینه ای بسیار پایین تر و کیفیت کاری بسیار بالاتر پروژه های داخلی کشور را انجام دهند تا هم پول و اعتبار از کشور خارج نشود و هم گردش پول و سرمایه را در داخل کشور شاهد باشیم و هم بتوانیم برای بیکاری فارغ التحصیلان و متخصصان کشورمان چاره ای بیاندیشیم.

از سویی دیگر جوانان متخصص این دیار نیازمند این موضوع هستند تا ابراز وجود کنند و ما بتوانیم حتی به کشورهای منطقه نیروی متخصص انسانی صادر و ارزآوری کنیم نه اینکه پای خارجی ها را همانند دوره قاجاریه و پهلویه به اماکن و محوطه های باستان شناسی خود باز کنیم تا هرچه خواستند انجام دهند.

باید به مسئولان گفت که سپردن پروژه های داخل کشور با هر عنوان و بهانه ای در صورتی امکانپذیر است که هیچ امکانات و نیروی متخصصی برای انجام آن کار در سراسر کشور و استانها از جنوب تا شمال نباشد، در صورتی که اینچنین نیست و در غیر اینصورت باید اذعان کرد که هدررفت سرمایه و خروج سرمایه و مأویس کردن سرمایه انسانی در شرایط فعلی هیچ سنخیتی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی ندارد و در اینگونه موارد که مرتبط با تمدن این دیار و پروژه های باستان شناسی حتی موجب سوء استفاده و جعل تاریخ از طرف بیگانگان خواهد شد چرا که آنها سعی بر این موضوع خواهند داشت که تاریخ دیرین این دیار را تحریف و یا به نفع خود مصادره کنند.

پیشنهاد ما به مسئولان میراث فرهنگی استان این است که در راستای تقویت توان داخلی و حمایت از محققان، مورخان و باستان شناسان کشور که قطعاً توانمندی هایشان از خارجی های میلیاردی نیز بیشتر است، بیش از پیش توجه کرده و شعار ما می توانیم را در همه ابعاد و مسائل قبول کنند و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را هیچگاه فراموش نکنند که تکیه بر توانمندی های داخلی در همه ابعاد مهمترین مسئله است.

گفتنی است اخیراً میراث فرهنگی آذربایجان غربی در حالی پروژه های باستان شناسی خود را و همچنین تاریخ کشور را به محققان و باستان شناسان اتریش، آلمان و ارمنستان سپرده است که بسیاری در داخل کشور منتظرند تا در این سرزمین پروژه ای را تحویل و به سرانجام برسانند.

ارسال نظرات