مدیر حوزه های علمیه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 120 طلبه در 13 حوزه و مدرسه علمیه این استان تحصیل می‌کنند، گفت: به‌منظور تحقق بخشیدن به مطالبه نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در صدد هستیم تا اساتید مطرح بومی حاضر در قم را به حوزه‌های علمیه و نیز مدارس علمیه سطح استان بازگردانیم.
کد خبر: ۸۷۶۶۱۷۱
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌ و ‌المسلمین «صفدر محمدی» در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد طلاب استان یک‌هزار و 122 نفر است که در 13 حوزه‌علمیه و نیز مدرسه علمیه شهرستان‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از میان حوزه‌ها و مدارس علمیه فعال استان 2 مدرسه سفیران هدایت و 11 مدرسه نیز بلندمدت مشغول به تربیت طلاب و روحانیون هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی، بیان داشت: در سال‌جاری تنها 120 نفر در حوزه‌های علمیه سطح استان پذیرش داشتیم که دلیل این جذب پایین کیفی کردن فعالیت حوزه‌ها و توجه به خروجی مناسب از این مراکز بود.

وی، با اشاره به فعالیت‌های طلاب حوزه‌های علمیه در راستای بصیرت‌افزایی عمومی نیز خاطرنشان کرد: باید در این خصوص با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نیز فضای مجازی بهره‌برداری لازم انجام شود تا به این ترتیب زمینه برای ارتقای فعالیت‌های دینی و فرهنگی در جامعه فراهم شود.

حجت‌الاسلام محمدی، همچنین در خصوص اقدامات این مرکز برای تربیت طلاب و روحانیون توانمند در حوزه‌های مختلف، ابراز داشت: برگزاری جلسات توجیهی، اجرای دوره‌های آموزشی، تشکیل کلاس‌ها و نیز ارتقای سطح فعالیت‌های اجتماعی طلاب از برنامه‌های ویژه در این راستا است که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای توانایی‌های طلاب باشد.

این مسئول، توجه به دانش‌اندوزی و نیز بالا بردن سطح معلومات دینی و توانایی پاسخ به شبهات عمومی را از دیگر اهداف حوزه‌های علمیه در راستای تبلیغ صحیح دین دانست و عنوان کرد: در این خصوص معاونت تهذیب حوزه علمیه استان کلاس‌ها و دوره‌های ویژه‌ای برای روحانیون و طلاب برگزار می‌کند که نتایج خوبی نیز از این دوره‌ها به‌دست آمده است.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی، در ادامه سخنانش، کارگاه‌های تربیت مشاور در راستای معرفی مشاوران به مدارس و جوامع مختلف را اقدامی قابل توجه در حوزه‌ای علمیه برشمرد و گفت: هر معاون، استاد و مدیر مدارس علمیه باید مشاور دینی نیز باشد و به همین دلیل دوره‌هایی با حضور اساتید برجسته مشاوره برگزار می‌شود.

وی، در مورد تدریس زبان‌های خارجی در حوزه‌های علمیه نیز ابراز داشت: اولویت آموزش زبان‌های خارجی در حوزه‌های علمیه زبان عربی است که برای حضور در مجامع مختلف و نیز یادگیری قرآن‌کریم و احادیث اسلامی بوده و پس از آن نیز زبان انگلیسی برای استفاده در منابر مختلف اولویت دارد.

وی، اضافه کرد: البته در حال حاضر تنها زبان عربی در حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی تدریس می‌شود و آموزش زبان انگلیسی نیز به‌زودی در این مدارس آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی، هماهنگی برای اعزام مبلغین به خحارج از کشور جزو برنامه‌های آتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی دانست و تاکید کرد: این مسئولیت در حوزه کاری سازمان تبلیغات اسلامی است ولی برای هماهنگی در استانی که مرزی است باید تدابیر بیشتری در راستای اعزام مبلغین انجام شود که آذربایجان‌غربی هم جزو همین استان‌ها به‌شمار می‌رود و به همان دلیل در صدد هستیم تا با همکاری این سازمان فعالیت‌های برون مرزی بیشتری داشته باشیم.

ساخت استادسرا برای تمام مدارس علمیه سطح استان نکته دیگری بود که مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی به آن اشاره داشت و گفت: در این راستا نیز تا پایان سال‌جاری تمام حوزه‌های علمیه استان دارای استادسرا خواهند بود چراکه در حال حاضر اقدامات عمرانی استادسراها در سراسر استان انجام می‌شود.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، نبود منابع دولتی برای حوزه‌علمیه را امری عادی عنوان و تصریح کرد: برای امورات جاری حوزه‌های علمیه بودجه اختصاصی نداریم و از محل کمک‌های مردمی و عام انجام می‌شود اما در خصوص فعالیت‌های عمرانی از بودجه دولتی کمک می‌گیریم که البته در این خصوص کمبود بودجه دولتی گریبانگیر فعالیت‌های ما نیز شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی، در پایان اظهار داشت: امیدواریم با هماهنگی‌های به عمل آمده با نهادهای مرتبط در آینده شاهد گسترش حوزه‌های علمیه و نیز تاثیرگذاری بهتر حوزه‌ا در میان اقشار مختلف جامعه باشیم.


ارسال نظرات