محیط زیست همه خسارت ناشی از حمله حیوانات وحشی به محل اقامت یا ساکنان مناطق حفاظت شده را پرداخت می کند.
کد خبر: ۸۷۶۵۸۹۹
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان زنجان ضمن حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اشراق، از مصوبات قانونی و برنامه های حوزه محیط زیست کشور خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار با اشاره به تصویب «لایحه هوای پاک» در مجلس شورای اسلامی گفت: آلاینده‌های صنعتی در «لایحه پاک» مورد توجه جدی قرار گرفته است و علاوه بر آن، این لایحه بخشهایی دارد که از قوانین قبلی به صورت اصلاح شده مورد استفاده قرار میگیرد.

وی افزود: در لایحه جدید توجه ویژه‌ای به بحث آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و آلودگی‌های خودرو‌ها شده و آلودگی در کلان شهر‌ها و مراکز استانها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خیلی از مواردی را که ما نیاز به اصلاح داشتیم در این لایحه مورد توجه قرار گرفته مانند معافیت‌های معاینه فنی قبلا پنج ساله بود در حال حاضر در این لایحه این میزان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این لایحه یک قانون جامعی در مورد محیط زیست بوده و همه ابعاد مختلف در مورد حفظ محیط زیست را در بر دارد، ابراز کرد: در این قانون همه زمینه‌ها برای اقدامات دولت و مشارکت‌های بخش خصوصی و بخش‌های مختلف در بهبود کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امیدواریم این لایحه نه تنها در کلان شهرها بلکه در همه شهرها مانند زنجان که یکی از شهر‌های متوسط و در حال رشد در زمینه صنعت بوده برای کاهش آلودگی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به بازدید از دشت سهرین گفت: با حضور مسئولان استانی از دشت سهرین بازدید شد در این بازدید بقایای یکی از گونه‌های ارزشمندی از آهوان که ذخایر ژنتیک ارزشمند برای کشورمان محسوب می‌شود مورد مشاهده قرار گرفت.

دکتر ابتکار با بیان اینکه این آهوان یک همزیستی خوبی در منطقه سهرین دارند، افزود: با کشاورزان این منطقه نیز که یک سری مشکلاتی دارند گفت‌ و‌گو کردیم و قرار شد برای حل مشکلات آنها و ارائه راهکار شورای مشترکی را تشکیل دهیم.وی با بیان اینکه دشت سهرین دارای جاذبه های گردشگری خوبی است، ادامه داد: ظرفیت های گردشگری منطقه دشت سهرین مطلوب است و باید از این ظرفیت مهم استفاده شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه اهالی منطقه سهرین باید در زمینه حفاظت از گونه های جانوری بخصوص آهوان همسو با اداره کل محیط زیست باشند، افزود: محیط زیست همه خسارت ناشی از حمله حیوانات وحشی به محل اقامت یا ساکنان مناطق حفاظت شده را پرداخت می کند.

دکتر ابتکار درخصوص مشکل آلودگی هوا ناشی از ریزگردها با اعلام این مطلب که منشأ ریزگردها خارجی، خشکسالی های مکرر منطقه ای و عدم مدیریت منابع آب، تالاب ها و مراتع درکشور است و از نقاطی در غرب عراق، مرز عراق و سوریه و جنوب عراق شکل میگرد گفت: با وزیدن بادهای تند کانونهای گرد و غبار در کشورمان تشکیل میشود و این وضعیت در استانهای جنوبی و غربی همچون کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان محسوستر از شمالغرب است ولی گاها این غبار به زنجان و قزوین هم میرسد که متاسفانه در ماههای اخیر شاهد این پدیده در شمالشرق و جنوب شرق کشور هم هستیم.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر مشغول مستند‌سازی کامل وقایع و رخدادهای برون‌مرزی گرد و غبار در ایران بودیم و گزارشی را برای اعتراض رسمی به دولت عراق که هشت میلیون هکتار کانون غبار دارد جهت ارائه به سازمان ‌ملل تهیه کردیم و در همین خصوص با پیگیری دولت جمهوری اسلامی ایران چهار قطعنامه در سازمان ملل صادر شد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به تولید80 درصد کنسانتره سرب و روی کشور در زنجان، بر مدیریت تولید و پسماند شهرکهای صنعتی استان و رعایت استانداردهای زیست محیطی این بخش تاکید کرد.

ارسال نظرات