بسیج گزارش می‌دهد؛

آغاز اجرای « طرح دهستان آباد» در بخش محروم و مرزی صالح آباد تربت جام

اجرای« طرح دهستان آباد» بخش صالح آباد تربت جام در راستای مطالبه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت زدایی در این منطقه محروم با همکاری سپاه امام رضا(ع) و ادارات و نهادهای این بخش مرزی کلید خورد.
کد خبر: ۸۷۶۵۸۶۳
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، با گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامی  مردم ولایتمدار شیعه و اهل سنت بخش محروم مرزی صالح آباد تربت جام با جمعيت 50 هزار نفرى فعلی و تقدیم 110 شهید برگ زینی از سند افتخارات نظام اسلامی ایران را رقم زدند وهمچنان استوار از ارزش های اصلی انقلاب و تمامیت ارضی شرق کشور مرزبانی می کنند که خلأهاو كمبودها هنوز هم براى اهالى منطقه مشكل ساز است

فاصله این بخش تا مركز شهرستان تربت جام 100 و تا مركز استان 200 كيلومتر است كه اين رقم تا برخى روستاهاى دور افتاده اين بخش به دو برابر افزايش مى يابد .این در حالى است كه اين بخش دور افتاده و مرزی سال هاست به عنوان فرزندناتنى استان درد محروميت و كم لطفى مسؤولاناستان،شهرستان را تحمل مى كنند.

امید است با نگاه ویژه سپاه پاسدران و بسیج مستضعفین در راستای عملیاتی کردن مطالبه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر محرومیت زدایی و رفع مشکلاتمردم دور افتاده بخش مرزى صالح آباد دولتمردان نیز در این خصوص چاره انديشى كنند.

همکاری و مساعدت هر چه بهتر و سریع تر مسئولان

 مسئوول واحد محرومیت زدایی سپاه امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار ما گفت : بر اساس اوامر مقام معظم رهبری به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر ورود به بحث محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور ، سازمان بسیج مستضعفین « طرح دهستان آباد » را در سطح یکصد دهستان محروم کشور طرح ریزی و بر اجرای آن مصمم است .

سرهنگ  پاسدار مودی افزود: این طرح  کمک رسانی در 5 دهستان استان خراسان رضوی که مشکل محرومیت در زمینه های مختلف دارند اجرا خواهد شد که یکی از آن ها " دهستان جنت آباد " واقع در بخش مرزی صالح آباد است که از درد محرومیتو کمبود امکاناترنج می برد.

وی با اشاره به این که طرح در چهار محور اشتغال زایی ، زیرساخت ها ، فرهنگی ،  بهداشت و درمان اجرا خواهد شد تأکید داشت : همکاری و مساعدت تمامی ارگان ها و نهادهای ذی ربط در راستای اجرای اوامر مقام معظم رهبری وعملیاتی شدن هر چه بهتر و سریع تر این طرح امید بخش را می طلبد.

آمادگی کامل برای هرگونه همکاری

درادامه بخشدار صالح آباد در خصوص « دهستان محروم جنت آباد» بخش صالح آباد گفت: ما هم پیشتر در جلسه ای با دهیاران ومسئوولان ادارات بخش مشکلات و برنامه های رفع محرومیت در این دهستان را بررسی و لیست معضلات  فهرست برداری شده و آمادگی کامل برای هرگونه همکاری را داریم .

حسن زنگویی زوزنی افزود : سایر مسئوولان ادارات و نهادهای صالح آباد نیز آمادگی خود را برای کمک به اجرایی و عملیاتی کردن این طرح اعلام کرده ودر معیت مسئوول واحد محرومیت زدایی سپاه امام رضا(ع) از تمامی 29 روستای دهستان جنت آباد بخش صالح آباد به مدت 2 روز بازدید کردند .

وی خاطرنشان کرد: در نهایت مشکلات و نیازهای در خواستی این دهستان طی بازدید دوره ای با شوراها ، دهیاران و اهالی روستاها احصاء و هم اندیشی شد تا اقدامات اجرایی انجام شود.

تأمین آب شرب از نیازهای اصلی

این مقام مسئول با بیان این که یکی از مشکلات منطقه خرده مالکی و پراکنده بودن مزارع است گفت: با تجمیع اراضی بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی از جمله آبیاری برطرف می شود.  

زنگویی با اشاره به کمی بارش در منطقه اظهارداشت: از نیازهای اصلی این دهستان تأمین آب شرب روستاها با مرمت قنوات ، آبرسانی به مزارع با ایجاد استخر چند منظوره و جلوگیری از هدر رفت آن، آشنایی روستائیان با الگوی های کشت و استفاده از روش های نوین کشاورزی و ماشین آلات مانند احداث گلخانه ، توسعه زعفران کاری و باغات  پسته ، گردو ، عناب،  اجیرخشک ، سیب و حتی گیلاس  می باشد.

اصلاح الگوی گشت با گیاهان دارویی

وی به چگونگی اشتغالزایی و منابع درآمدی در این منطقه  با اصلاح الگوی گشت اشاره داشت و تصریح کرد: اگر گیاهان دارویی مانند گل محمدی، انواع سبزیجات کشت شود با تهیه عصاره آن ها  باعرق گیری و خشک کردن و نیز کشت تخم شربتی بصورت دیم می توان زمینه اشتغالزایی بسیاری از جوانان را با کشاورزی نوین فراهم کرد.

بخشدار صالح آباد افزود: ایجاد یک انبار خرید گندم به ظرفیت 10هزارتن ، کارخانه بوجاری بذر ، کارگاه های بسته بندی بهداشتی زعفران و حبوبات و ایجاد کارگاه های زعفران پاک کنی به روش بهداشتی و یک شرکت تعاونی در دهستان برای بازاریابی در راستای اشتغالزایی مورد توجه است.

ارتقاء و توسعه روش های اشتغالزایی و فرهنگی

وی یکی از نیازهای درآمدی منطقه را توسعه و ارتقاء دامداری دانست و اضافه کرد: از عمده مباحث توسعه دامپروری تلقیح مصنوعی و روش های نوین پرواربندی گوسفند، گاو و حتی شتر، ایجاد مراکز خرید شیر، کشتارگاه صنعتی طیور و دام ، ایجاد کارگاه های تولید نان خانگی و پنیر و کشک بهداشتی، توسعه پرورش مرغ بومی ، شتر مرغ و مرغ گوشتی و تخم گذار، زمنیه پرورش ماهی با ایجاد استخرهای ذخیره آب چند منظوره در هر روستا می باشد.

 وی در خصوص مشاغل خانگی عنوان کرد: احداث کارگاه قالی و توسعه قالی بافی ،ایجاد کارگاه های تولید البسه و کفش در برخی از روستاها ضروری است که در کنار این نیاز ها آسفالت راه روستایی، ایجاد خانه بهداشت روستایی ، تجهیز و مرمت و مفروش کردن مساجد ، توزیع امکانات فرهنگی ورزشی و برگزاری اردوهای فرهنگی برای دختران و پسران از دیگر نیاز های در این بخش می باشد.

گفتنی است؛ نشستی پیرامون مشکلات مذکور در بخشداری صالح آباد با حضور بخشدار، مسوولان ادارات جهاد کشاورزی،  راه و شهرسازی،  منابع طبیعی وکمیته امداد برگزار شد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها