عضو هیئت علمی علوم پزشکی بیرجند بیان کرد

بازگشت محال به سفره‌های آب زیرزمینی

عضو هیئت علمی علوم پزشکی بیرجند گفت: با روش بهره برداری با چاه موتور به شکل سنتی، حدود ۷۰ درصد آب زیرزمینی هدر می‌رود که امیدواریم با روش‌های نوین در صنعت کشاورزی میزان هدر رفت آب را کاهش دهد.
کد خبر: ۸۷۶۵۸۴۴
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمدرضا شهید افخم شعرا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره جدی بودن مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و چگونگی عبور از این بحران در صنعت کشاورزی گفت: اتفاقی که در کشور ما در حوزه سفره‌های آب زیرزمینی افتاده این است که ما در 30 تا40 سال گذشته به میزان بسیار زیاد از سفره‌های زیرزمینی آب استخراج کرده‌ایم که با روش بهره برداری با چاه موتور و جاری شدن آب بر روی زمین به شکل سنتی، حدود 70 درصد آن هدر می‌رود.

وی ادامه داد: در این باره بازگشت ما به سیستم استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی دهه‌های گذشته محال است اما کاری که می‌توان کرد این است که برداشت را کمتر کنیم تا این سفره‌ها طی دوره‌ای حدودا 50 ساله خود را ترمیم کنند، که در این باره برداشت کمتر با روش‌های کشاورزی مکانیزه و آبیاری تحت فشار امکان پذیر است.

افخم، با بیان اینکه تجربه نشان داده فردی که چاه موتور دارد و آبیاری تحت فشار را اجرا می‌کند در واقع برداشت خود را کم نمی‌کند بلکه سطح زیر کشت را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: با این روش همچنان برداشت انجام می‌شود، با این تفاوت که پیش از این 70 درصد آب هدر می‌رفت و پس از اجرای این کار تنها 30 درصد آن هدر می‌رود.

وی در ادامه افزود: این اقدام به منظور افزایش محصول و راندمان اقتصادی کارکرد دارد اما همچنان سفره‌های آب را تخلیه می‌کند.

این مهندس منابع طبیعی با بیان اینکه استفاده از مکملهای آب آبیاری «آبیار» و «آبسار».می‌تواند برداشت از سفره‌های زیرزمینی را مشروط بر عدم افزایش دادن برداشت آب محدود کند، گفت: به واسطه مکملهای آب آبیاری اگر فردی 1000 لیتر از آب زیرزمینی برداشت می‌کند آن را به 700 لیتر خواهد رساند و با استفاده از مکملها مصرف آب به درصد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سازه‌ای را در قالب مخزن‌های 80 و 100 لیتری پیش بینی کرده‌ایم که روی چاه موتور نصب می‌شود و در آن مکمل آب آبیاری ریخته می‌شود؛ همزمان آب از چاه موتور خارج شده با آبیاری مخلوط می‌شود و پای گیاه می‌رود، که با این روش 8 ساعت کار کردن چاه موتور معادل 12 ساعت برای کشاورز بهره‌وری خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بر این موضوع تاکید کرد که امیدواریم با این روش‌ها و همت همگانی از بحران کم آبی و خشکسالی عبور کنیم که در این باره نیاز به تشکیلاتی مانند بسیج یا پارک علم و فناوری برای حمایت وجود دارد.

 

ارسال نظرات