خبرهای داغ:
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین:
نخستین نشست از سلسله نشست‌های بازخوانی مفهوم ایران شهر با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و جمعی از استادان و مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۶۵۸۱۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، نشست بازخوانی  با حضور اعضای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همت دبیرخانه طرح توسعه اندیشه ایران شهر و همکاری انجمن دوستداران یادمان‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد.

دکتر معززی، مدیر اجرایی دبیرخانه ایران شهر به شرح این جریان فکری پرداخت و گفت: خواستگاه اصلی این جریان به سخنرانی وزیر راه و شهرسازی باز می‌گردد. سه چالش اساسی قابل زندگی بودن شهرها (فقدان سرزندگی، حس تعلق، آلودگی و ...)، جا به جایی و کالایی شدن و سوداگری، مهمترین دغدغه های دکتر آخوندی در تشریح مسائل و مشکلات شهر و شهرنشینی معاصر بود.

در ادامه دکتر سلطان زاده ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست ها و رویدادهایی، از حضور مهندس بهشتی در این دانشگاه ابزار خرسندی کرد.

وی با مروری بر سوابق سخنران نشست از تلاش دبیرخانه ایران شهر و انجمن یادمان های ماندگار جهت برگزاری این رویداد تقدیر به عمل آوردند.

مهندس سیدمحمد بهشتی نیز در این نشست توجه به موضوع اندیشه ایران شهری از سوی وزیر راه و شهرسازی را اتفاق مبارکی دانست و گفت: این موضوع نشان از آن دارد که این اندیشه از حاشیه به متن انتقال یافته است. اما به کار بردن این واژه بدون تامل در واقعیت آن و واکاوی معنا و مفهوم دقیق اندیشه ایران شهری، نگران کننده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افزود: نکته ی مهم در اندیشه ایران شهر، وارداتی نبودن آن است، اندیشه ایران شهری از دیرباز در این سرزمین وجود داشته است . اندیشه ایران شهری قرار نیست ساخته شود یا نظریه پردازی شود، بلکه اندیشه‌ای است که ما هزاران سال مبتنی بر آن در این سرزمین زندگی ‌کردیم؛ حال چون فراموش شده، تلاش داریم آن را بازخوانی کنیم.

وی ادامه داد: برای مطالعه در حوزه ایران شهری، کتاب ها و مقالاتی وجود دارد که عنوان ایران شهر در آن دیده می‌شود اما ادبیات در این موضوع حجیم نیست. تمام ادبیات ما درباره اندیشه ایران شهری است. مولانا، حافظ، ابوریحان بیرونی، بوعلی سینا و شاهنامه. ما دچار فقر نیستیم به جای آن از فرط غنا ممکن است از گشنگی بمیریم.

محمد بهشتی اندیشه ایران شهری را حاصل تعامل تاریخی ایرانیان با محیط خود دانست و گفت: به قصد حفظ بقا در شرایط بحران و فراهم کردن حداکثری شرایط زیست در شرایط نرمال، منشا ایران شهری درختی است که در این سرزمین رشد پیدا می کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران بالقوه بودن سرزمین، موقعیت جغرافیایی ویژه، کیفیت پراکندگی زیست‌گاه‌ها، قائم‌به‌ذات بودن و تعامل با دیگران را از ویژگی‌های سرزمین ایران برشمرد.

وی یکی از اصلی ترین ویژگی ایران را موقعیت جغرافیایی آن ‌که پل ارتباط شرق و غرب است ذکر کرد و گفت: جهان، ایرانی ناشی از این موقعیت را جهانی وسیع از اسپانیا تا اروپا و چین می‌داند که سبب شده در بحث‌های جهانی‌شدن و جهانی‌سازی ویژگی ایرانی ها جهانی بودن باشد.

بهشتی کیفیت پراکندگی زیست‌گاه‌ها در ایران را با مثال‌هایی در مورد زیستگاه‌های وسیع در اروپا و زیستگاه‌های نواری در حاشیه نیل بیان و تصریح کرد: زیستگاه‌های ایران در حاشیه راه‌های مهم و یا در دو نوار البرز و زاگرس شهرها در کنار راه‌های مهم و محل عبور راه‌ها از این دو نوار شکل‌گرفته‌اند.

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از سوی برگزار کنندگان هدیه ای به رسم یادبود به مهندس سید محمد بهشتی تقدیم شد.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها