"مسکن مهر" در کلام دولتمردان یازدهم فراز و نشیب بسیاری داشته، به گونه ای که وعده تکمیل پروژه های مسکن مهر در اوایل سال ۹۲ ، پس از انتخابات به اظهار مخالفت با این پروژه تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۶۵۷۵۱
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مروری گذرا بر اظهارات مسئولان دولت یازدهم درباره مسکن مهر گویای این واقعیت است که حرف‌های قبل از انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با سخنان پس از آن تفاوت‌های بنیادی دارد. تا پیش از کارزار انتخاباتی و زمانی که بازار وعده و وعید کاندیداها داغ بود، 6 ثبت‌نام کننده تایید شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله حسن روحانی اظهارات امیدوارکننده‌ اما با چاشنی انتقاد را در خصوص تکمیل و تحویل واحدهای باقیمانده مسکن مهر بیان می‌کردند. 

 

با مشخص شدن نتایج انتخابات، نوبت به گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی رسید. عباس آخوندی تا پیش از آن‌که رای اعتماد بگیرد با قاطعیت هر چه تمام‌تر بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تاکید می‌کرد.

 

وی اواسط مردادماه 92 یعنی چند روز پیش از جلسه رای اعتماد در مجلس درباره مسکن مهر گفته بود:‌ «پروژه‌های طرح مسکن مهر با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد. تعداد بسیار زیادی مسکن مهر نیمه‌تمام وجود دارد که هزاران مشکل دارند. مشکلات بسیار عدیده‌ای در جهت خدمات زیربنایی، شهری و تأمین مالی دارند.»

 

عباس آخوندی همچنین در برنامه‌های اعلامی خود به مجلس هم در مورد مسکن مهر گفته بود: "گرچه من نسبت به مسکن مهر نقد داشتم، ولی با توجه به اینکه سرنوشت حدود 10 میلیون نفر به آن گره خورده، هیچ تغییر سیاستی نسبت به پروژه‌های شروع شده مدنظر نیست و سعی می‌کنیم نواقص آن را برطرف کنیم.  فعلاً در این مقطع سعی می‌کنیم زیر ساخت­ها و خدمات روبنایی را تأمین کنیم. نرخ مسکن مهر افزایش پیدا نمی­کند. هیچ افزایش نرخی را در مسکن مهر نداریم و با همان نرخ قبلی پروژه ­ها ادامه پیدا می­ کند."

 

اما پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و گرفتن رای عتماد عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس، مخالفت های این دولت با مسکن مهر شروع شد.

 

در ادامه تعدادی از اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی قبل و بعد از مرداد 92 در رابطه با مسکن مهر می آید؛

 

حسن روحانی پیش از انتخابات 92:«مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است ضمن آنکه اصل کار، کار پسندیده‌ای بود... با شتاب‌زدگی، بدون مطالعه ، بدون مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی کار انجام و باعث شد امروز این ساختمان‌ها عیوب فراوانی داشته باشند. مسکن مهر اشکالاتی فراوانی دارد اما چاره‌ای نیست و در دولت آینده باید نواقص آن برطرف شود.»

 

فروردین 95-روحانی: «در دولت گذشته برای جبران شکاف به‌وجود آمده از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن مسیر خطرناک استفاده از منابع بانک مرکزی برای ساخت مسکن انتخاب شد که این ریسک بسیار بزرگی بود و همین استفاده از منابع بانک مرکزی در این بخش باعث کاهش ارزش پول در کشور و ایجاد تورم شد. در طرح مسکن مهر تامین هیچ کدام از نیازمندی‌های اساسی مسکن از جمله امنیت، بهداشت، مراکز تربیتی، مدرسه و حتی آب و برق و گاز لحاظ نشده بود و  این معضلی اساسی بود.»

 

شهریور 92-آخوندی: «طرح مسکن مهر مداخله عظیم و گسترده و بی‌سابقه در اقتصاد است و در تاریخ مسکن ایران چنین مداخله‌ای نداشتیم.»

 

فروردین 93-آخوندی: «چهار دولت بعدی هم از اتمام مسکن مهر عاجزند.»

 

آذرماه 93-آخوندی: « داستان مسکن مهر کل اقتصاد ایران را از ریل خودش خارج کرد و این تمرکز وحشتناک را در شهری بزرگ ایجاد کرد. این مسئله تاکنون به‌عنوان پروژه تحقیقاتی در چند دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است و بخش‌های مختلف آن اعم از حوزه ساخت، حوزه معماری، پایداری، حمل و نقل و پرورش و آموزش آن در کدام دانشگاه‌ها به‌عنوان مسئله مورد توجه بوده است؟»

 

بهمن 93-آخوندی: «طرح مسکن مهر مزخرف است.»

 

اردیبهشت 94-آخوندی: «من مسئول مسکن مهر نیستم.»

 

اردیبهشت 95 -آخوندی:«متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم با این شعار عام‌پسند که نیازی به پس‌انداز برای خانه‌دار شدن نیست با 500 هزار تومان می‌توان خانه‌دار شد، رژیم پس‌انداز از بین رفت و در اواخر دهه هشتاد شاهد اضمحلال رژیم پس‌انداز مسکن و تشویق سیاست مصرف مسکن بدون پس‌انداز بودیم. مگر می‌شود بدون پس انداز توسعه داشت؟ اما با شعار پوپولیستی گفتند که نیاز به پس انداز نیست و در اواخر دهه هشتاد هیچ سیاست پس‌اندازی را مشاهده نمی‌کنیم. شعار خانه‌دار شدن بدون نیاز به پس‌انداز برای اخذ رأی جذاب است اما در اوایل دهه نود تورم‌های بالای 40 درصد و افزایش 9 برابری قیمت مسکن در تهران برای یک آپارتمان معمولی از نتایج همین شعار بود.»

 

خرداد 95- آخوندی: «طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر 100هزار میلیارد تومان هزینه به‌همراه داشت.»

 

خرداد 95-آخوندی: «آیا بابید 40 هزار میلیارد تومان می‌دادیم و به جای افزایش رفاه تهیدستان قفس‌های انسانی درست می‌کردیم. مسکن مهر ساخته شده در جاهای بی‌آب و علف و جاهایی که کار و شغل وجود ندارد مانند درست کردن یک فروشگاه متروکه است که در این خانه‌ها به جای کالا قفسه‌های کالای انسانی درست کرده‌ایم. این همان اندیشه‌ای است که اقتصاد متمرکز دولتی و سوسیالیستی حکم کرد تا چنین طرح‌هایی اجرا شود.»

 

تیرماه 95-آخوندی:«مسکن مهر همه را گرفتار کرده است.»

 

مردادماه 95- آخوندی: «مسکن مهر قیمت زمین را 9 برابر و قیمت ساختمان را 6 برابر کرده است.»

 

مردادماه 95- آخوندی: «وضع پروژه‌های مسکن مهر حتی از پروژه‌های ساخت‌وساز اروپایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم هم که دهه‌ها نابسامانی در محیط شهرهای این کشورها را در پی داشت، بدتر و نابسامان‌تر است. شهر را انبار آدم در نظر می‌گرفت، به‌جای آنکه کالا داخل آن بریزند، آدم داخل آن می‌ریختند. از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند.»

 

شهریور 95-آخوندی:«مسکن مهر با حرمت انسانی مغایر است.»

 

مهر 95-آخوندی:«در دولت جدید هنگامیکه شروع به کار کردیم بازار نهادی مسکن مانند بازار سوریه و یمن بازاری بمب باران شده بود که در آن محله‌ها به‌هم‌ریخته بودند و این بازار بمباران‌شده دچار اختلالات نهادی وحشتناکی بود که وقتی این دوران را با سال 72 مقایسه می‌کنم می‌بینم که این دو بازار به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه باهم نیستند. بزرگ‌ترین مشکل دولت قبل در بحث مسکن اختلال در نهادهای بازار مسکن بود»

 

ارسال نظرات