در گفتگو با برگزیده جشنواره مالک اشتر بیان شد:

دفاع مقدس گنج با ارزشی برای آینده گان است که باید ثبت شود

محمدهادی مظاهری کارشناس معارف اسلامی متولد سال ۱۳۴۵ و جانباز ۵۰ درصد مشاور استانداری سمنان و مسئول هماهنگی امور ایثارگران این استان از بسیجیان پایگاه مقاومت صاحب الامر (عج) و یکی از برگزیدگان جشنوراه مالک اشتر بسیج می باشد که گفت و گویی با وی پیرامون طرح برگزیده در جشنواره داریم.
کد خبر: ۸۷۶۵۷۱۲
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹

به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج،

جناب مظاهری لطفا در مورد طرح برگزیده خود در جشنواره مالک اشتر برای ما توضیح دهید.

نام طرح ثبت تاریخ شفاهی شهدا و هدف آن جمع آوری خاطرات والدین معظم شهدا است.

لطفا بیشتر توضیح دهید.

باتشکیل تیم های ازبین نیروهای بسیجی پایگاه وتهیه تجهیزات لازم وباهماهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران شهرستان سمنان و حضور در منازل خانواده های معظم شهدا نسبت به ضبط ویدئوی خاطرات بیش از ۳۵۰ خانواده  بصورت حرفه ای اقدام کرده ایم. که در این طرح با استفاده از بسیجیان هنرمند و استفاده از امکانات فراهم شده به تولید آثار هنری در قالب زندگانی شهدا پرداخته می شود.

از ویژگی های این طرح برایمان بگویید.

از قابلیت ها و ویژگی های این طرح میتوان به مواردی چون: تقویت فعالیت گروهی، بسترسازی فعالیت های فکری مبتنی بر موضوع خانواده شهدا و ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده از نیروهای حرفه ای توانمند بسیجی برای انجام اینگونه کارها، کادر سازی، رشد، ارتقا و توانمند سازی بسیجیان در زمینه فعالیت های محتوایی و هنری، ایجاد ارتباط و حس اکرام والدین شهدا، جلب حمایت معنوی نهاد ها و سازمان هایی که انجام این کار وظیفه ی ذاتی آنهاست، الگو دهی جهت انجام فعالیت های مشابه،  نو و تازگی شیوه عملکردی مبتنی بر خرد جمعی ظرفیت های درونی پایگاه وبسیجیان و در آخر قابلیت عرضه داشتن فعالیت در قالب های متنوع هنری شامل: کتاب، کتاب صوتی، صوت، گرافیک، اینفوگراف، سرود، تئاتر وقالب های علمی مانند مقاله، پژوهش و...

آیا از ارگان و سازمان خاصی در این زمینه کمک گرفته اید؟

زمان هماهنگی باخانواده های معظم شهدا جهت حضور در منازل آنان همکاری و تعاملی با بنیاد شهید وامورایثارگران صورت گرفته است. و همچنین از مشاوران هنری در زمینه کارگردانی، صدا، تصویر، محتوا و... استفاده شده است.

ایده این طرح چطور به ذهن شما رسید؟

دفاع مقدس در کشور ما از گنج های پر محتوا و با ارزشی است که هر انسان دغدغه مندی را مشتاق به ثبت  وقایع بر ای نسل فعلی و به ویژه آیندگان ترغیب می نماید.

بخش مهمی از زندگی شهدای ما به همراه خانواده ی آنها بوده و جدای از بحث شخصی و روش زندگی فردی شهید، ارتباطات وی با محیط پیرامونی متشکل از اجتماعات، خانواده و... از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.لذا لازم است تا احوالات و سیره ی شهدا از زبان همراهان آنها در طول زندگی نیز ثبت شود. دراین میان به ترتیب پدر و مادر، برادر خواهر، همسر و فرزندان و دوستان از جمله افرادی هستند که می توانند کمک شایانی به شناخت هرچه بهتر شهدا داشته باشند.

همچنین با توجه به گذشت حدودا سی سال از وقایع دفاع مقدس و نیز کاهش کیفی وقایع گذشته لازم است تاهر چه سریع تر نسبت به انباشت و بهره گیری کیفی از خاطرات و ... اقدام شود .

در راه اجرای این طرح قطعا مشکلاتی وجود داشته چگونه آنها را برطرف کرده اید؟

برای این کار امکانات کافی وتجهیزات فنی مناسب واستاندارد لازم بود نداشتن تجهیزات و امکانات از مهمرین مشکلات بوده و ما مجبوریم برای انجام آن بخشی از وسائل مورد نیاز را به امانت بگیریم ویا با استفاده از شیوه های مرسوم تامین مالی بصورت کمک های مردمی اقدام و تقریبا تجهیزات در سطح نیمه حرفه ای برای هنرمندان بسیجی پایگاه تامین شد.

موضوع محتوا به عنوان سیر و روند ثبت تاریخ شفاهی یکی دیگر از موضوعات بود که با مطالعه ی کتابخانه ای، مشورت اهل فن و... انجام شده است.

هدف از اجرای این طرح چه بوده است؟

هدف این طرح جمع آوری خاطرات مانده درسینه های والدین معززشهدا که همواره تعدادی ازآنان دستخوش گذشت زمان شده و از بین می رود.و همچنین ثبت و نگهداری زندگانی شهدا در کلام همراهان و خانوادهایشان برای نسل های فعلی و آینده به منظور الگودهی مناسب برای روش زندگی مردم با نگاه بلند مدت در چارچوب تمدن نوین اسلامی، مستند سازی زندگی شهدا، برجسته نمودن ارزشهای اسلامی ایرانی و کمک به تقویت بانک اطلاعاتی شهدای سمنان بوده است.

 

در پایان اگر حرفی نگفته دارید بفرمایید.

بقول "حضرت آقا" امیدواریم ازاین گنجینه عظیم الهی که محصول ۸سال حماسه، رشادت، فداکاری وایمان رزمندگان، شهدا وخانواده های معظم آنهاست برای زندگی دنیای ومعنوی ونیز ازاین فرهنگ غنی وارزشمند ایثار،جهاد وشهادت بتوانیم دررشد وتعالی جامعه خود وتمدن بزرگ اسلامی هرچه بیشتر، بهره مند شویم.

 

انتهای پیام/ت

 

ارسال نظرات