گزارشی از سخنرانی عالمان برجسته اسلامی در نشست بیداری اسلامی؛
عالمان و شخصیت‌های برجسته اسلامی در نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی به مهمترین دغدغه‌های جهان اسلام و منطقه پرداختند.
کد خبر: ۸۷۶۵۶۰۸
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله آصف محسنی از علمای برجسته افغانستان به عنوان اولین سخنران بعد از مراسم افتتاحیه اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی سخنان خود را با تاکید بر وحدت میان ملل اسلامی آغاز کرد.

وی گفت: بیداری اسلامی بر پایه های معارف قرانی ما استوار است،‌ آنجا که ملیت ها و اقوام مختلف را بر اساس آیه شریفه "ان اکرمکم عندالله اتقیکم" برابر می داند و کرامت آنان نسبت به یکدیگر را بر اساس شاخصه تقوی رقم می زند.

آیت الله آصف محسنی افزود: به اعتقاد من بیداری اسلامی ابتدا در برادری میان همه مذاهب اسلامی باید تجلی پیدا کند و یکی از اهداف راهبردی این اجلاس باید همین مهم باشد.

دومین سخنران بعد از مراسم افتتاحیه تاج الدین هلالی از علما و اندیشمندان بزرگ مصری بود.

ایشان با ارائه بحثی پیرامون ماهیت تکفیری ها و مبانی غلط اعتقادی آنان گفت: اینها مسلمانی ما را قبول ندارند نه شیعه و نه سنی،‌ اما با بهانه گیری های جریان منحوس تکفیری از اهل تسنن و شیعیان و اباطیل و خرافاتی که وارد این دو مذهب شده و هیچ یک از علمای این دو مذهب آنرا قبول ندارند بهانه هایی به دست آنها داده می شود.

وی افزود: شیعه و سنی باید این اباطیل را از خود دور کنند. مثلا اینکه گفته شود اگر قمه نزنی مسلمان نیستی و یا گفته شود اگر ریش و محاسن همسایه ات آتش گرفت آب را بر روی ریش خودت بریز و کاری به آن نداشته باش.

هلالی ادامه داد: اینها مجعولاتی است که برای تکفیر و تروریست بهانه ایجاد می کند. این خرافات مثل ایدز برای جریان اصیل شیعه و سنی مضر است.

سخنران بعدی شورای عالی مجمع بیداری اسلامی خالد الملا رئیس جماعت مسلمین عراق و از علمای برجسته اهل سنت عراق بود. وی ضمن ارائه بحث مبسوطی پیرامون لزوم وحدت جهان اسلام گفت: ما شیعیان و اهل سنت عراق وارد یک جنگ بزرگ با جریان تکفیری شده ایم و به حمدالله تمامی جریانات و اقوام عراقی با هم متحد شدند تا با کسانی که به مال و ناموس مردم تجاوت می کننند و مردم را سر می برند و آتش می زنند مبارزه کنیم.

رئیس جماعت علمای مسلمین عراق افزود: سوال من این است که ما با این حجم گسترده تکفیر،‌ تحجر و خشک‌مغزی اینان چی باید بکنیم؟ وی افزود: کلمه روافض یعنی رافضی خواندن شیعیان غلط است و نباید در رسانه ها مطرح شود همانطور که کلمه نواصب یعنی ناصبی خواندن اهل سنت غلط است. یعنی بار معنایی ناصبی برای اهل سنت که به مخالفین اهل بیت پیامبر نسبت داده می شود،‌ بی معنی است چون اهل سنت دوستدار اهل بیت پیامبرند.

به گزارش تسنیم،خالد الملا گفت: در دین ما نه سفید بر سیاه برتری دارد،‌ نه عرب بر عجم،‌ نباید اجازه دهیم اختلافات میان شیعه و سنی سبب شود تا برای ما مکتب سازی و تکفیر سازی نمایند.
وی افزود: همانگونه که ملاحظه می کنید در این مجمع شیعه و سنی دور هم نشسته اند،‌ علت آن در درجه اول فهم درست از مکتب اسلام و در درجه بعد درک خطر و توطئه جریان تکفیری علیه اسلام است.

شیخ محمود الصمیدعی مسئول وقف سنی در عراق سخنران بعدی اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی بود. وی با تاکید بر اجتماع و وحدت شیعه و سنی و دستاوردهای آن گفت: جریانی که امروز به عنوان تکفیر وارد میدان شده می خواهد با الله اکبر خون برادر خود را بریزد، این پدیده جدیدی است که باید آنرا شناخت و با نسخه شفا بخش وحدت شیعه و سنی آنرا درمان کرد.

وی افزود: خداوند ما را مکلف به امر به معروف و نهی از منکر می کند. و بزرگترین معروف برای ما وحدت و بزرگترین منکر برای ما تفرقه است.

الصمیدعی گفت: من به صراحت می گویم عقیده اهل سنت این است که محبت اهل بیت پیامبر جزو فرایض و واجبات است و هر کس غیر از این بیاندیشد مسلم نیست.

همچنین عقیده شیعان نیز بر دوستی صحابه پیامبر است و هر کس به صحابه اهانت کند همانطور که علمای بزرگ شیعه اعلام کردند فعل حرام انجام داده و شیعه نیست.

نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز شنبه در بغداد پایتخت عراق شروع به کار کرد و شخصیت‌های سیاسی بلندپایه از عراق و ایران در افتتاحیه این اجلاس سخنرانی کردند.


ارسال نظرات