دولت یازدهم که به دولت ارائه‌دهنده آمارهای محرمانه مشهور است اکنون در اعلام آمار صادرات غیرنفتی مسیری شفاف را در پیش گرفته است تا با ارائه آماری درست جایی برای هیچ‌گونه ابهامی نگذارد.
کد خبر: ۸۷۶۵۲۴۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، وطن امروز از آمارسازی دولت گزارش داده است:‌ دولت یازدهم که به دولت ارائه‌دهنده آمارهای محرمانه مشهور است اکنون در اعلام آمار صادرات غیرنفتی مسیری شفاف را در پیش گرفته است تا با ارائه آماری درست جایی برای هیچ‌گونه ابهامی نگذارد.

 

بنا به این گزارش، رئیس سازمان توسعه تجارت در حالی صادرات غیرنفتی کشور را طی 6 ماهه اول امسال  5/7 میلیارد دلار عنوان می‌کند که بخش قابل توجهی از این رقم را میعانات گازی تشکیل داده بنابراین رقم اعلام‌شده با کسر میعانات گازی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده خواهد شد که چنین آماری را نمی‌توان واقعی دانست.

 

در این باره رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به غیرواقعی بودن آمار صادرات غیرنفتی کشور گفته است: اگر 7/21 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبه‌رو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می‌کنیم. به گزارش تسنیم، خسروتاج،  رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما گفت: میعانات گازی امسال هم مانند سال قبل جزو صادرات بوده و هست و این خود 10 میلیارد دلار از صادراتمان را شامل می‌شود. وی افزود: تلاش ما در محور صادرات همیشه بر آن بوده که فضای کافی برای فعالیت کارآفرینان فراهم شود و مزیت‌های کشورمان (پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی) توسعه یابد. او افزود: در بخش صنعت در 6ماهه اول امسال 5/7 میلیارد دلار صادرات داشتیم که زیرمجموعه این رقم شامل صنایع پتروشیمی،‌ شیمیایی، خوراکی، داروهای شیمیایی، ماشین‌های صنعتی، صنعت برق،‌ انواع پلیمر، کود، کالاهای مسی،‌ فولادی‌ و... بوده است اما باز هم ساختار صادرات ما چندان مقاوم نیست. رئیس سازمان توسعه تجارت درباره تغییر نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات و واردات افزود:‌ نوسانات قیمت ارز بر این دو واژه بسیار اثرگذار است، صادرکنندگان ما معتقدند قیمت محصولات ما رقابتی نیست و دولت باید با دست کشیدن از تعیین نرخ ارز به ما کمک رساند و بازار را به حال خود بگذارد. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: نرخ ارز باید براساس تورم داخل و خارج تعیین شود پس بهتر است با رشد تدریجی به سمت افزایش نرخ ارز پیش برویم. خسروتاج ادامه داد: اقتصاد کشورمان همواره به دنبال تامین نیاز داخل بوده و هست، دلیلش هم وقایعی همچون جنگ تحمیلی و تحریم است. وی درباره ادغام 2 وزارتخانه بازرگانی و صنعت با بیان اینکه ادغام این 2 وزارتخانه کار درستی نبوده و بهتر بود در زمان مناسب‌تری صورت می‌گرفت، افزود: در بخش سرمایه‌گذاری برای صادرات غفلت کرده‌ایم و این امر باعث شده در اجرای طرح‌های توسعه‌ای کمی ناموفق و بدون هدف‌گذاری پیش برویم.

 

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه تاکید کرد: باید بتوانیم از وابستگی به نفت و صادرات پتروشیمی که 40 درصد از صادرات‌مان را تشکیل می‌دهد فاصله گرفته و در کنار اینها از مزایای دیگر صنایع هم بهره بجوییم. او افزود: اگر 7/21 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبه‌رو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می‌کنیم. پورابراهیمی در ادامه افزود:‌ سود نرخ ترجیحی فقط به نفع دلال‌هاست و چاره این زخم تک‌نرخی شدن ارز است اما این وعده 3 سال است فقط در قالب حرف جریان دارد. او ادامه داد:‌ نرخ ارز باید براساس نرخ تعادلی و عرضه و تقاضا تعیین شود و به این منظور می‌توان بازار ارز را به بورس ارز تبدیل کرد تا همه بتوانند با نرخ متعادل و مشخصی بنا به نیاز خود بهره‌مند شوند. پورابراهیمی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید از دو نرخی بودن ارز به تک‌نرخی تبدیل شود تا دلال‌بازی پایان یابد.

ارسال نظرات