خبرهای داغ:
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت و موقعیت بین‌المللی خوی بدلیل استقرار در مسیر جاده ابریشم و برخورداری از مرز رازی و خط آهن متصل به اروپا، برای منطقه ویژه اقتصادی شدن مورد توجه دولت و مجلس باشد.
کد خبر: ۸۷۶۵۰۳۳
|
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، سید تقی کبیری در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این شهر اظهار داشت: شهرستان خوی دومین شهر استان آذربایجان غربی است و در بعضی ظرفیت‌ها در رتبه اول دارد، امروز خوی می‌تواند به جایگاه اولیه خود باز گردد.

وی افزود: یکی از ظهرفیت های مهم این استان هم مرز بودن با سه کشور است و شهرستان خوی نیز ظرفیت بالایی در هم مرز بودن با ترکیه دارد.

کبیری گفت: شهرستان خوی یک سری ظرفیت‌های ملی و بین المللی دارد و معادن خوی از جمله این ظرفیت‌ها هستند، در بحث گردشگری یکی از بهترین ظرفیت‌ها را دارد و در سفر اخیر هیئت دولت به این شهرستان حتی بحث توریست درمانی پیشنهاد شده است، خوشبختانه مرقد شمس تبریزی نیز در این شهرستان وجود دارد که به تنهایی یک ظرفیت گردشگری است.

وی افزود: این شهرستان قابلیت‌های بسیار بالایی دارد و متاسفانه در حد و اندازه لازم توسعه پیدا نکرده است، هیچ نیروگاهی در حد و ظرفیت نیروگاه شهرستان خوی نیست، برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، معادن فلزی و غیر فلزی، وجود منابع خاکی حاصلخیز، فقدان سرمایه گذاری مناسب، سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی، ناکافی بودن اعتبارات، بحث بازرگانی خارجی، توسعه نامتوازن در عرصه جغرافیای کشوری از مشکلات عمده خوی هستند در حالیکه منطقه استان آذربایجان غربی از امن‌ترین مناطق برای سرمایه گذاری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: این شهرستان در اواخر حالت بن بست پیدا کرده و اگر بتوانیم در بحث آب برای راهبردهای توسعه شهرستان و نیز مهار آب‌های خروجی پیشرفت کنیم قطعاً جلوی از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود.

کبیری اظهار داشت: ده سال قبل باید شهرستان خوی منطقه آزاد می‌شد اما از ظرفیت این شهرستان به‌صورت مناسب استفاده نشده است و حداقل باید این شهرستان یک منطقه ویژه اقتصادی شود و در این بحث نیاز به همکاری کمیسیون اقتصادی داریم و در بحث فعالیت‌های بازرگانی نیز ظرفیت‌هایبالایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: صنایع خوی در بخش تسهیلات دچار مشکل است و در محورهای توسعه خوی، تعریض محور ترانزیتی محور ایواوغلی به مرز رازی نیز از جمله اولویتها است.

ارسال نظرات