کارشناس فضای مجازی گفت: اغلب کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یا جامعه‌گریز و ضداجتماع هستند یا جامع‌گریز و ضداجتماع می‌شوند، چرا که فردمحوری موجود در شبکه‌های اجتماعی، آنها را اینگونه بار آورده است.
کد خبر: ۸۷۶۴۸۴۸
|
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روح الله مؤمن نسب با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام بر مبنای دیده شدن افراد، ساخته شده گفت: اینگونه شبکه‌ها به افراد، خودمحوری و فردمحوری را القاء می‌کنند به شکلی که هر چقدر دیده شوی گویی محبوب‌تر هم هستی، لذا افراد به دنبال راهکارهای متفاوت برای بیشتر دیده شدن در این شبکه‌ها هستند. 

وی افزود: برای بیشتر دیده شدن، لزوماً لازم نیست با چشم سر دیده شوی، بلکه حس دیده شدن هم کافی است که متأسفانه بین بازیگران هم‌اکنون رقابتی کاذب برای افزایش فالوئرها وجود دارد یا اینکه برخی افراد ثروتمند هم با استفاده از راهکارهای گوناگون می‌کوشند که بیشتر دیده شوند. 

شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد حس بیشتر دیده شدن

مؤمن‌نسب خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌های خبری با اینکه محبوبیت زیادی ندارند، اما می‌کوشند تا صفحه‌ای را در اینستاگرام برای جذب مخاطب راه‌اندازی کنند و فالوئرهای خود را با تبلیغات مختلف در کانال‌های تلگرامی زرد افزایش دهند، در حالی که اثرگذاری این خبرگزاری در جامعه به هیچ وجه بالا نرفته و فقط حس بیشتر دیده شدن را در مخاطب ایجاد کرده که به هیچ وجه با واقعیت منطبق نیست. 

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی چون بر مبنای فرهنگ سکولار غربی برنامه‌نویسی شده‌اند، افراد برای ورود به آنها، به کار دیگری دخالتی نداشته و می‌توان گفت که امر به معروف و نهی از منکر در شبکه‌های اجتماعی به موضوعی حرام تبدیل شده است. 

حیات در فضای مجازی زندگی در محیط سکولار

مؤمن‌نسب تصریح کرد: در شبکه‌های اجتماعی اگر فردی به فرد دیگر تذکر دهد، ریپورت و بلاک می‌شود، ضمن اینکه بحث «به من چه» و «به تو چه» در این شبکه‌ها موج می‌زند.

وی با بیان اینکه فرهنگ غرب، سکولار است و نظارت عمومی را برنمی‌تابد، افزود: حیات در شبکه‌های اجتماعی زندگی سکولاریست.

این کارشناس فضای مجازی گفت: وجود برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی که فحش، ناسزا، توهین به معصومین و ضدیت با دین دارند، در کنار وجود برخی مطالب شبکه‌های اجتماعی که محتوای مثبت و ترویج مردم به توسعه فضایل اخلاقی دارند، نشان‌دهنده فاصله بسیار و تفاوت ماهوی محتوای این کانال‌ها با یکدیگر است، ضمن اینکه خطرات عدم امر به معروف در شبکه‌های اجتماعی هم برای جامعه بسیار زیاد است. 

خطر سکولار شدن نیروی انقلابی فعال در شبکه‌های اجتماعی

وی تصریح کرد: سکولار شدن نیروهای مؤمن و معتقد فعال در شبکه‌های اجتماعی خطر بسیار بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود. 

مؤمن‌نسب با تأکید بر اینکه اولین بلایی که سکولاریسم موجود در شبکه‌های اجتماعی در فضای عمومی جامعه به وجود می‌آورد فردمحوری‌ است، افزود: وجود تعداد زیاد عکس‌های سلفی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده فردمحوری و خودمحوری است، چرا که افراد می‌کوشند تا دیگران از آنها تعریف کنند، در حالی که همه عکس‌ها در قدیم‌الایام جمعی بود. 

وی تصریح کرد: فردمحوری باعث شده است که میل دیده شدن در جامعه روزبه‌روز افزایش پیدا کند. 

شبکه‌های اجتماعی افراد را جامعه گریز و ضد اجتماع می‌کنند

این کارشناس فضای مجازی گفت: مطالعات پژوهشی 9 دانشگاه مطرح دنیا مانند جورج واشنگتن و آکسفورد متفق‌القول اعلام کردند که شبکه‌های اجتماعی، افراد را از جامعه دور کرده و در حقیقت ضداجتماع هستند. 

وی افزود: پسر 17 ساله ورامینی که قاتل یک دختربچه 6 ساله به نام ستایش بود، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال و بیش از 100 هزار فالوئر داشت که در تحقیقات انجام شده از وی توسط چهار پزشک روانپزشک و روانشناس مشخص شد که وی فردی جامعه‌گریز و ضداجتماع است، در صورتی که در شبکه‌های مجازی فردی اجتماعی تلقی می‌شد.

مؤمن‌نسب اظهار داشت: اغلب کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یا جامعه‌گریز و ضداجتماع هستند یا جامع‌گریز و ضداجتماع می‌شوند، چرا که فردمحوری موجود در شبکه‌های اجتماعی، آنها را اینگونه بار آورده است. 

فرهنگ رایج لذت گرایی در بستر شبکه‌های اجتماعی است

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه لذت‌گرایی در بستر شبکه‌های اجتماعی غربی به دلیل فرهنگ رایج آنها به وجود آمده، اظهار داشت: طبق نظر اسلام، لذت به تنهایی امری تقبیح‌شده نیست، اما لذت‌گرایی ذاتاً مشکل‌زا و امری غیرمطلوب به حساب می‌آید، ضمن اینکه متأسفانه هم‌اکنون به دنبال انجام جهادی هستیم که در آن زحمتی وجود نداشته باشد. 

وی افزود: لذت‌گرایی باعث می‌شود که به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کنیم و به جای اینکه نگاه جمعی و عمومی داشته باشیم، خودمحور و فردمحور می‌شویم و سعی می‌کنیم که عکس سلفی از خود گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم. 

مؤمن‌نسب گفت: متأسفانه کانال‌های خبری هم به ارزش اخبار توجهی ندارند و فقط سعی می‌کنند اخباری را نشر و یا بازنشر دهند که بیشتر دیده شود و در همین راستا، انتشار اخبار زرد که مغایر با اصول حرفه‌ای خبرنگاری است، در این کانال‌ها به وفور یافت می‌شود. 

فالوئرهای موجود در شبکه‌های اجتماعی سیاه بازی و سیاه‌لشگر هستند

وی با اشاره به سودگرایی شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: سودگرایی یعنی اینکه جذب جایی شویم که اکثریت در آنجا حضور دارند. 

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: به دلیل اینکه برخی مغزها در فضای مجازی سکولار زیسته‌اند، به سمت شبکه‌های اجتماعی‌ای که فالوئر و تعداد مخاطبان بیشتری دارد، سوق پیدا می‌کند و تصور می‌کنیم که چون برخی از آنها دنبال‌کننده‌های بیشتری دارند، لابد محتوای بهتری هم دارند و این امر باعث می‌شود فعالان شبکه‌های مجازی دائماً در حال افزایش فالوئرهای خود باشند. 

مؤمن‌نسب خاطرنشان کرد: میل به سیاه‌لشکرها و سیاه‌بازی‌ها در حقیقت همان سودگرایی بیشتر است که متأسفانه رسانه‌ها هم این امر را دنبال می‌کنند. 

فعالان شبکه‌های اجتماعی وقت‌، فرهنگ و اموال خود را از دست می‌دهند 

وی با بیان اینکه تعداد کلیک بیشتر در محیط شبکه اجتماعی، سود بیشتری را نصیب آن می‌کند، گفت: با توجه به اینکه کلیک واحد پول اینترنت است و هر کلیک بین 4 تا 35 سنت به ارزش یک نرم‌افزار یا شرکت سازنده آن اضافه می‌کند. 

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه منافع شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های سازنده آن، افزایش‌های کلیک‌های مخاطبان است، اظهار داشت: این شرکت‌ها برای جذب کلیک‌های بیشتر، به برخی موارد دامن می‌زنند که در این بازار عده‌ای فالوئر زیاد کرده و عده‌ای هم افشاگری می‌کنند. 

وی تصریح کرد: تمامی کسانی که در شبکه‌های مجازی فعال هستند، در حال از دست دادن وقت، فرهنگ و اموال باارزش خود هستند و تنها فردی که سود اصلی را از این امر می‌برد، مدیران مستبد شبکه‌های مجازی هستند که در حال سوءاستفاده از انسان‌ها و کاربرها به عنوان برده می‌باشند.

ارسال نظرات