دوربین های مداربسته گنبد سلطانیه افتتاح شد

پروژه حفاظتی دوربین های مداربسته و مرکز کنترل با هدف ارتقاء ضریب امنیتی و حفاظت در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه با عملیات نصب و راه اندازی سیستم های دوربین های مدار بسته و کنترل الکترونیکی افتتاح و شروع به کار کرد.
کد خبر: ۸۷۶۴۶۸۱
|
۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در مراسم افتتاحیه پروژه حفاظتی دوربین های مداربسته و مرکز کنترل گنبد سلطانیه گفت: نصب دوربین‌های مدار بسته در قالب دوربین‌های ثابت و متحرک با مطالعات کارشناسی، بررسی، آسیب شناسی و تهیه نقشه تاسیسات الکتریکی و حفاظتی، صورت گرفته است.

یحیی رحمتی افزود: استفاده از روش های نوین در تامین امنیت و حفاظت از پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه از اولویت های اساسی است که خوشبختانه با افتتاح این پروژه توانستیم به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

وی اظهار داشت: در واقع با نصب تجهیزات این سیستم در نقاط مورد نظر، یگان حفاظت قادر است با رصدِ محیط داخلی و پیرامونی پایگاه، ضریب امنیت و افزایش توان حفاظتی را ارتقا بخشیده وآن را به طور کامل تامین نماید.

رحمتی تصریح کرد: این دوربین ها به خاطر ایجاد امنیت بیشتر گردشگران خارجی و داخلی ، مسائل امنیتی در بنا ، کنترل شبانه روزی و حفظ حقوق گردشگران نصب می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی با تاکید بر حفاظت الکترونیکی در کنار ایجاد امنیت فیزیکی و با اشاره به ثبت جهانی گنبد سلطانیه از تلاش کارشناسان و مسئولان مجموعه در ارتقاء کمی و کیفی این گنبد خبر داد و اضافه کرد با اتمام فاز نهایی این عملیات داخل بنا و محوطه مجموعه از سوی اتاق کنترل قابل حفاظت خواهد بود. در این پروژه، از آخرین تکنولوژی روز، با قابلیت ها و توانایی های بالا استفاده شده است. رحمتی یاد آور شد در این پروژه از تکنولوژی روز با قابلیت ­ها و توانایی­های بالا استفاده شده است و اذعان کرد برای اجرای این طرح حفاظتی - امنیتی اعتباری افزون بر 310میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تامین و هزینه شده است.

گفتنی است، گنبد سلطانیه، نخستین گنبد دو پوسته جهان در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است که نمی‌توان نمونه‌ای قدیمی‌تر از آن در جهان یافت.

از همین رو گنبد سلطانیه در سال ۲۰۰۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار