مدیرعامل راه‌آهن گفت: از آنجا که کارخانه ذوب‌آهن توانایی تولید ریل U۳۳ را دارد، باید تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن ریل را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌ صورت نقدی آن را خریداری کند.
کد خبر: ۸۷۶۴۵۷۱
|
۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

‌به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته جاری قرارداد تولید 40 هزار تن ریل ملی بین ‌شرکت ذوب‌آهن و شرکت راه‌آهن به امضاء رسید.

‌در این مراسم ‌محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن‌ با بیان اینکه همه همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است اعلام کرد:‌ اولین قرارداد تولید 40 هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و از آنجا که این کارخانه توانایی تولید ریل U33 را دارد مقرر شد این شرکت تا پایان سال ماهانه 10 هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای 100 هزار تن ریل 60  UIC هستیم. 

وی گفت: در دولت‌ توجه بسیاری جدی به راه‌آهن شد به‌ طوری‌ که امروز راه‌آهن در صدر مسائل توسعه کشور قرار دارد؛ همچنین مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشتند و در سیاست‌های کلی برنامه ششم دو بند از 40 بند اقتصادی به راه‌آهن اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه مسئولان  به دنبال توسعه راه‌آهن هستند، تصریح کرد: توسعه کشور بدون توسعه راه‌آهن امکان‌پذیر نیست و در همه کشورهای توسعه‌یافته به توسعه راه‌آهن توجه شده زیرا توسعه صنعتی کشورها در گرو توسعه راه‌آهن بوده است.

وی افزود: توسعه راه‌آهن یک کشور لازم و ملزوم توسعه صنعتی و همه‌جانبه آن کشور است و بحث فولاد بدون توجه به راه‌آهن نمی‌تواند توسعه یابد.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: برای توسعه خطوط راه‌آهن کشور همه امکانات و فناوری‌ها مانند زیرساخت‌ها و سامانه‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه‌ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به دلیل وابستگی به خرید خارج از کشور و تحریم‌ها و تأمین منابع ارزی و «ال سی» با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل موردنیاز خود را از یک کارخانه داخل کشور تهیه کنیم.

پورسیدآقایی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ذوب‌آهن این همت را داشت که شروع به تولید ریل کند و سال‌های بسیاری قرار بود راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان این ریل را تولید کنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوب‌آهن این تصمیم گرفته شد و اگر این کارخانه به تولید برسد، قطعاً نیاز کشور توسط ذوب‌آهن تأمین می‌شود و بازار مناسبی در کشور خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر این خط تولید ریل نصب‌شده و آماده تولید است؛ همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است، اگرچه به‌ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسین ذوب‌آهن است و حتماً شدنی است.

پورسیدآقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل باکیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و همه همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و غیره استفاده از توان داخلی است.

وی ادامه داد: در این دولت با وجود‌ مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه‌آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای خریدهای بعدی که دارای حجم بزرگ‌تری است‌ نیازمند همکاری بانک‌ها و تأمین منابع مالی از این طریق هستیم.

‌وی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه باید برای راه‌آهن مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود گفت: رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راه‌آهن اعلام کرده و امیدواریم توسعه راه‌آهن یکی از یادگارهای این دولت باشد.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده است، گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه راه‌آهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.

ارسال نظرات