خبرهای داغ:
نماینده مردم برخوار،‌شاهین‌شهر و میمه گفت: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای برای آینده زاینده‌رود و نجات آن فعال نیست و پروژه‌هایی مانند بهشت‌آباد، تونل سوم کوهرنگ و سد آن و مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب همه تعطیل هستند
کد خبر: ۸۷۶۴۳۹۷
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسینعلی حاجی شامگاه سه شنبه در دیدار با وزیر نیرو با اشاره به کاهش حجم آب و کیفیت آن در پایین‌دست رودخانه زاینده‌رود به دلیل عدم اجرای وظایف قانونی در بالادست و لزوم توضیح وزیر نیرو در این خصوص، اظهار کرد: بنده گزارشی 16 صفحه‌ای از روند بارگذاری‌های جدید و غیرمجاز در بالادست در اختیار دارم که نشان می‌دهد در صورت ادامه یافتن این وضعیت در آینده نزدیک در استان اصفهان آب شرب هم نخواهیم داشت و این فاجعه است.

وی افزود: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای برای آینده زاینده‌رود و نجات آن فعال نیست و پروژه‌هایی مانند بهشت‌آباد و سد مربوطه، تونل سوم کوهرنگ و سد آن و مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب همه تعطیل هستند.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه اضافه کرد: قرار بوده پس از بهره‌برداری از پروژه تونل سوم کوهرنگ، انتقال آب برای برخی استان‌های مرکزی کشور صورت پذیرد ولی 16 سال است که بدون بهره‌برداری از پروژه مذکور انتقال آب از زاینده‌رود صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حجم آب مورد نیاز جهت جبران کمبود آب حوضه زاینده‌رود در هر ده سال را 200 میلیون مترمکعب و زمان مورد انتظار برای بهره‌برداری از پروژه تونل سوم کوهرنگ را با شرایط کنونی بیش از 10 سال اعلام کرد.

حاجی‌دلیگانی با ارائه آماری از حجم آب ورودی به سدهای منطقه و حوضه رودخانه زاینده‌رود و همچنین حجم مصارف افزوده‌شده در سه دهه گذشته و الگوی مصرف در بالادست استان اصفهان خطاب به وزیر نیرو گفت: آقای وزیر با صورت‌جلسه و دستور، مسئله کنترل مصارف در بالادست حل نمی‌شود و باید به‌صورت عملی مصوبه مربوط به نحوه استفاده از منابع آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود اجرایی شود.

وی با تاکید بر تامین اعتبار موردنیاز تونل سوم کوهرنگ تصریح کرد: با تامین اعتبار مورد نیاز برای تونل سوم کوهرنگ حدود 150 میلیون مترمکعب از کمبود آب ورودی به استان اصفهان جبران می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس راه‌حل دیگر تأمین آب موردنیاز استان اصفهان را اختصاص حداقل 50 درصد آب موجود در منطقه فریدن و سمیرم و جلوگیری از خروج آن از استان اعلام و اظهار کرد: اجرایی شدن پروژه بهشت‌آباد بخش دیگری از این راهکار است و امیدواریم با توجه جدی‌تر مسئولین به مسائل مطرح‌شده از بروز مشکلات اساسی در آینده جلوگیری به عمل آید.

به گزارش فارس در این جلسه که تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، معاونین وزیر نیرو و جمعی از نمایندگان مردم استان اصفهان حضور داشتند، حسینعلی حاجی به‌عنوان طراح سؤال و به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان که امضاکننده سؤال بودند، اقدامات وزارت نیرو را برای احیای دوباره زاینده‌رود ناکافی دانست.

در این جلسه وزیر نیرو قول داد با اعزام تیم کارشناسی به استان، نسبت به رفع نگرانی وکلای ملت اقدام نماید.


ارسال نظرات
پر بیننده ها