تاثیر فضای مجازی بر خانواده

استفاده نادرست و بی رویه از فضای مجازی، سردی، خستگی و حس بی رغبتی نسبت به کانون خانواده را به همراه دارد.
کد خبر: ۸۷۶۳۸۶۲
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی ملازمانی روانشناسی و مشاوره خانواده  گفت: افراد در فضای مجازی به دنبال آرمان های خود می گردند که همین عامل منجر به افزایش آمار طلاق به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی شده است.

وی تصریح کرد: خود واقعی در فضای مجازی وجود ندارد، معمولا افراد در فضای مجازی به دنبال کسانی هستند که نزدیک به آرمان ها و معیار های آنها باشند و معمولا خودشان را نیز با شخصیت آرمانی به دیگران معرفی می کنند.

ملازمانی اظهار کرد: داشتن تصورات غیر واقعی از فضای مجازی منجر به ایجاد فاصله از هویت فردی و زندگی واقعی می شود و ایجاد این فاصله حس سردی و نارضایتی از زندگی را در وجود فرد تقویت می کند که غرق شدن هر چه بیشتر در این فضا ایجاد فاصله عمیقی را با دنیای واقعی به همراه دارد.

این روانشناسی و مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه شرایط فضای مجازی به گونه ای است که افراد در آن توانایی دروغگویی را به راحتی دارند، تصریح کرد: بعضی افراد به دنبال تامین نیازها و جلب آرمان های ذهنی خود در فضای مجازی هستند، مثلا فردی که مورد حمایت عاطفی همسر قرار نمی گیرد ممکن است در این فضا هر چند به طور غیر واقعی مرکز توجه افرادی قرار گیرد که این تفاوت ها با زندگی واقعی فرد و ایجاد ارتباطات مستمر در این شرایط داشتن حس فاصله زیاد با همسر را در وجود فرد ایجاد می کند که سستی پایه های زندگی زناشویی و بی رغبتی به زندگی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان یک وسیله تفریح و بازی در خانواده ها مطرح شده، تصریح کرد: معمولا افراد برای رفع خستگی روزانه و گذراندن اوقات فراغت به فضای مجازی پناه می برند که همین مسئله باعث ایجاد فاصله در کانون خانواده می شود.

ملازمانی اظهار داشت: فاصله گرفتن ازخود واقعی، خیانت، تامین خواسته ها و نیازها در دنیای غیر واقعی، از پیامدهای استفاده نادرست و بی رویه از فضای مجازی است.

این متخصص روانشناسی و مشاوره خانواده در خصوص راهکار پیشگیری از استفاده بی رویه از شبکه های اجتماعی و کاهش طلاق ناشی از آن بیان کرد: ایجاد جذابیت در محیط خانواده، آراستگی، کاهش ساعات کاری و داشتن تعامل بیشتر با همسر، توجه بیشتر به تفاوت ها و پیچیدگی های شخصیتی زن و مرد، افزایش شناخت نسبت به یکدیگر، دادن آموزش های لازم به زوجین و استفاده از مشاوره ها قبل و بعد از ازدواج می تواند در  این زمینه بسیار موثر باشد.
ارسال نظرات