رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در جمع فعالان اقتصادي و مديران اجرايي استان اصفهان تاکيد کرد: نظام مالياتي با اعتمادآفريني در جامعه متحول و پويا مي شود.
کد خبر: ۸۷۶۳۸۱۹
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ سيد کامل تقوي نژاد امروز سه شنبه 27 مهرماه 95، پس از شرکت در نشست مشترک هيات فرماندهي اقتصادي مقاومتي با نمايندگان بخش خصوصي و اعضاي اتاق بازرگاني استان اصفهان، در جمع فعالان اقتصادي حاضر در محل استانداري اصفهان حضور يافته و در خصوص مسايل مختلف نظام مالياتي و برنامه ها و راهکارهاي سازمان براي ايجاد رونق اقتصادي و همچنين سياست هاي دستگاه مالياتي براي بهبود اعتمادآفريني در جامعه و تعامل با مردم سخن گفت.

وي با بيان اينکه ايجاد درک مشترک ميان سازمان امور مالياتي و موديان، زمينه ارتقاي توان مالياتي و تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي را مهيا مي سازد، گفت: اين درک مشترک به معناي در نظر گرفتن شرايط اقتصادي کشور در زمان وصول ماليات و نيز همراهي و همدلي موديان با نظام مالياتي براي تامين هزينه هاي کشور است.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور افزود: با توجه به منويات و تاکيدات مقام معظم رهبري در خصوص اجراي سياست هاي اقتصادي مقاومتي، در حال حاضر نقش ماليات در اقتصاد کشور بسيار پررنگ شده و ارکان مختلف نظام به اهميت پرداخت ماليات و نقش برجسته آن براي برون رفت از وابستگي به نفت و ايجاد اقتصادي درون زا واقف گشته اند.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه از برنامه هاي جديد نظام مالياتي براي ايجاد شرايط مناسب اقتصادي سخن گفت و خاطرنشان کرد: براساس اصلاحيه جديد قانون ماليات هاي مستقيم، ظرف مدت سه سال، شيوه علي الراس به طور کامل از نظام مالياتي برچيده خواهد شد و با اجراي طرح جامع مالياتي، ماليات عادلانه و دقيق براساس اظهارنامه موديان و اطلاعات پايگاه جامع اطلاعات موديان وصول خواهد شد. وي ادامه داد: همچنين کاهش نرخ ماليات ها و ارايه معافيت ها و مشوق هاي جديد براساس اصلاحيه جديد قانون ماليات هاي مستقيم، از ديگر برنامه هاي سازمان براي تعامل با فعالان اقتصادي است.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور، همچنين اعطاي اختيارات قانوني به استانها براي بخشودگي جرايم مالياتي مودياني که بدهي مالياتي خود را پرداخت کنند را از ديگر برنامه هاي نظام مالياتي براي حمايت از توليد کنندگان و فعالان اقتصادي برشمرد.

تقوي نژاد، مهمترين اولويت سازمان و دولت را عدالت در وصول ماليات و عدالت در هزينه کرد آن عنوان کرد و گفت: بر همين اساس، بخشي از ماليات بر ارزش افزوده وصول شده در اختيار شهرداري ها و دهياري ها قرار مي گيرد تا در محل مطلوب خود هزينه گردد.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه در حال حاضر يکي از جهت گيري هاي اساسي سازمان، آگاه سازي موديان از حقوق و همچنين تکاليف قانوني شان است، خاطر نشان کرد: براساس همين رويکرد، امسال براي نخستين بار با اصناف براي ماليات عملکرد سال 94 به توافق رسيديم و هيچ افزايش مالياتي نداشتيم و در مقابل، شاهد اعتماد موديان به دستگاه مالياتي و مشارکت بالاي مردم براي پرداخت ماليات به عنوان حقوق حقه دولت بوديم.

تقوي نژاد، با اشاره به اينکه همينک در شرايط تکامل نظام مالياتي و گذار از وضعيت سنتي به وضعيت نوين به سر مي بريم، ‌عنوان داشت: طبيعتا دراين وضعيت گذار، ممکن است مشکلاتي نيز بروز کند که اميدواريم با همدلي و همراهي مردم اين مشکلات مرتفع شود.

وي در ادامه به نگراني برخي ازواحدهاي صنفي از بابت شفاف شدن درآمدهايشان پس از ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: اين نگراني ها عموميت ندارد و صرفا مربوط به برخي از گروه هاي صنفي است و اغلب مشمولان اين قانون، در نظام ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند.

وي در ادامه، ‌از طرح جامع مالياتي به عنوان عظيم ترين پروژه اقتصادي کشور ياد کرد و گفت: با اجراي طرح جامع مالياتي، نه تنها اطلاعات اقتصادي کشور شفاف خواهد شد، بلکه عدالت مالياتي نيز برقرار و همچنين از فرارهاي مالياتي به ميزان قابل توجهي کاسته خواهد شد و باتوجه به حجم اطلاعات موجود ازموديان و تکميل طرح جامع تحول وانقلابي درنظام اقتصادي رخ مي دهد

وي افزايش کارآيي و اثربخشي نظام مالياتي، افزايش رضايت مندي موديان و همچنين کاهش هزينه هاي عمليات وصول ماليات را از مهمترين اهداف اجراي طرح جامع مالياتي برشمرد و گفت: با اجراي طرح جامع مالياتي، سيستم مالياتي هوشمند خواهد شد که اين امر امکان مديريت بر فرايندهاي مالياتي و کنترل اطلاعات را تسهيل خواهد کرد.

تقوي نژاد افزود: با هوشمندسازي نظام مالياتي کشور، حدود10 درصد از موديان مورد رسيدگي قرار خواهند گرفت، ضمن آنکه باتوجه به حجم بسيار گسترده اطلاعات از وضعيت موديان پس از تکميل طرح جامع تحول، شاهد انقلابي در نظام اقتصادي کشور خواهيم بود. وي از پياده سازي طرح جامع مالياتي در ابعاد ملي تا بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح و اخذ اطلاعات از دستگاه هاي ذيربط، عملا به سمت دريافت ماليات با رعايت عدالت مالياتي حرکت خواهيم کرد.

وي در بخشي از سخنان خود از تسهيل شرايط استرداد مالياتي خبر داد و گفت: مودياني که در بخش ماليات بر ارزش افزوده بدهي نداشته باشند، ظرف يک ماه ماليات صادرات کالا بدانها استرداد خواهد شد.

گفتني است، پيش از اين نشست، رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي که با حضور علي طيب نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي، جانشين ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان و شماري از مديران عامل بانک ها، گمرک و همچنين معاونين و مديران کل برخي دستگاه‌هاي اجرايي اين استان برگزار شده بود، شرکت کرده و همچنين در جلسه ديدار اعضاي اين ستاد با نمايندگان بخش خصوصي و اعضاي اتاق بازرگاني استان اصفهان حضور بهم رسانده بود .
ارسال نظرات