خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه:

امر به معروف و نهي از منکر قلبي سبب خود سازي مي شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينکه امر به معروف و نهي از منکر قلبي سبب خود سازي انسان مي شود، گفت: مرحله اول امر به معروف و نهي از منکر سبب گرايش پيدا کردن به معروف و دوري از منکرات مي شود.
کد خبر: ۸۷۶۳۵۶۲
|
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسیج، حجت الاسلام حبيب يوسفي بعدازظهر دوشنبه در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکي کاشان، با اشاره به اينکه انجام فريضه امر به معروف و نهي از منکر براي همه واجب است، گفت: اگر دستگاه هاي ذي ربط اين امر واجب را انجام ندادند، انجام آن از دوش سايرين ساقط نيست، بلکه با فراهم بودن شرايط بايد اين وظيفه را انجام داد.

وي افزود: اگر در انجام امر به معروف و نهي از منکر نياز به برخورد فيزيکي باشد، انجام آن بدون اجازه حاکم شرع جايز نيست و نبايد انجام داد.

حجت الاسلام يوسفي با بيان اينکه امر به معروف و نهي از منکر داراي سه مرحله است، گفت: مرحله اول که انجام آن بدون هيچ شرطي وظيفه همه است، مرحله قلبي  است که با ديدن انجام يک معروف بايد خوشحال شويم و با ديدن منکر از انجام آن متنفر شويم.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينکه امر به معروف و نهي از منکر قلبي موجب خود سازي انسان مي شود، افزود: مرحله اول امر به معروف و نهي از منکر سبب گرايش پيدا کردن به معروف و دوري از منکرات مي شود.

وي با تأکيد بر اينکه خودسازي موجب جامعه سازي مي شود، گفت: زماني که آحاد مسلمانان قلبا امر به معروف و نهي از منکر کنند، همه جامعه ساخته مي شوند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مرحله دوم امر به معرو و نهي از منکر که زباني است، افزود: همه افراد در اين مرحله نيز موظف به انجام آن هستيم که البته شرايط آن را بايد در نظر گرفت.

حجت الاسلام يوسفي با بيان اينکه احتمال تأثيرگذاري تذکر لساني يکي از شروط انجام آن است، گفت: در مرحله تذکر لساني بايد طرف مقابل را بشناسيم تا بتوانيم امر به معروف و نهي از منکر کنيم.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه آمر به معروف و ناهي از منکر بايد خود عامل باشد که البته برخي اين شرط را لازم ندانسته اند، ابراز کرد: امر به معروف و نهي از منکري که ضرر جاني و مالي بزرگي به دنبال داشته باشد را نبايد انجام داد و از دوش انسان ساقط است.

وي با اشاره به اينکه امر به معروف و نهي از منکر عملي و در مرحله اقدام از وظايف حاکميت است، گفت: مرحله سوم اين واجب دين نياز به مجوز و دستور قانوني دارد.

حجت الاسلام يوسفي با بيان اينکه موسيقي حرام را نبايد گوش کرد و نهادهاي مربوطه بايد جلوي پخش آن را بگيرند، بیان کرد: صِرف پخش موسيقي از صدا و سيما دليلي بر حلال بودن آن نيست.

اين استاد حوزه و دانشگاه، صدور مجوز براي موسيقي از سوي وزارت ارشاد جهت مجاز بودن و نبودن را دقيق ندانست و گفت: براي حلال و حرام بودن موسيقي بايد به فتواي مراجع مراجعه کرد.

ارسال نظرات