مدیرکل اوقاف کردستان خبر داد

تثبیت مالکیت موقوفه بزرگ بازار آصف در سنندج

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از اخذ 80 جلد سند مالکیت مربوط به 600 رقبه موقوفه بازار بزرگ آصف سنندج خبر داد.
کد خبر: ۸۷۶۳۳۰۹
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ در سنندج از اخذ سند مالکیت 600 رقبه و مغازه تجاری بازار بزرگ آصف سنندج خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری و تلاش شبانه روزی دفتر تولیت موقوفه بازار بزرگ آصف سنندج و همکاری ثبت اسناد و املاک استان تعداد 80 فقره سند مربوط به 600 رقبه و مغازه تجاری اخذ شد. 

وی با اشاره به اهمیت اخذ اسناد مالکیت موقوفات افزود: تثبیت مالکیت موقوفات از مهم‌ترین امورات تولیت است، زیرا که همواره متصرفینی وجود دارند که در راستای منافع شخصی خود به حدود موقوفات تجاوز می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان خاطرنشان کرد:‌ اخذ اسناد مالکیت 600 رقبه و احیای کل موقوفه بازار بزرگ آصف از اقدامات ماندگاریست که پس از 170 سال از گذشت عمر این موقوفه بزرگ به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات شایسته‌ایی از قبال اجرای امینانه نیت این موقوفه انجام شده گفت: آزادسازی 40 زندانی جرایم غیرعمد، کمک به خانه سالمندان و خرید جهیزیه و کمک به کار آفرینی افراد بی‌بضاعت از اقداماتی بوده که از محل درآمدهای این موقوفه انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: موقوفات میرزا رضا وزیر مشتمل بر هزاران رقبه تجارتی، مسکونی و زارعتی است و یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان محسوب می‌شود.

به گفته وی، این موقوفات طی سال‌های 1294،1288 و 1278 هجری قمری طی سه فقره وقف‌نامه توسط میرزا محمد رضای وزیر وقت بر خیرات و مبرات، سیدسادات موسوی،زیارتگاه حضرت شاه عبدالعظیم و امامزاده داود(ع) گردیده و تحت تولیت علیرضا وزیری از اولاد آن مرحوم است. 

وی با بیان اینکه بیش از 92 درصد درآمد موقوفات استان کردستان مربوط به مساجد است، گفت: 6 درصد درآمد موقوفات مربوط به عزاداری و 2 درصد نیز به سایر نیات واقفین اختصاص دارد.

 

*وجود 1892 موقوفه در کردستان

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، در حال حاضر یک‌هزار و 892 موقوفه در استان کردستان وجود دارد که یک‌هزار و 832 از این تعداد موقوفه متصرفی بوده و در اختیار اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان است. 

وی با بیان اینکه 57 موقوفه دیگر غیرمتصرفی و در اختیار متولی است، اظهار داشت:  16 هزار و 662 رقبه در سطح استان وجود دارد که 13 هزار و 672 رقبه آن مربوط به متصرفین است.

وی اظهار کرد: 2 هزار و 826 رقبه مربوط به غیرمتصرفیان بوده که در اختیار متولیان آنهاست.

ارسال نظرات