رئیس اداره بهزیستی شهرستان گچساران گفت: 260 نفر نابینا و کم‌بینا تحت پوشش خدمات بهزیستی این شهرستان قرار دارند.
کد خبر: ۸۷۶۳۱۶۵
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶

مهران کشاورز اظهار کرد: نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها از بقیه افراد جامعه تواتمندتر بوده و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند استعداد بالقوه خود را به فعل تبدیل کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گچساران در ادامه افزود: در حال حاضر شهرستان گچساران دارای 260 نفر نابینا و کم‌بینا بوده که از این تعداد 36 نفر نابینای مطلق و 224 نفر کم‌بینا هستند.

وی با اشاره به توانمندی‌های نابینایان و کم‌بینایان گفت: باید کمک کرد تا این افراد بتوانند از استعدادهای خود به نحو مطلوب استفاده کنند.

کشاورز به تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینای این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد نابینا و کم‌بینایان دانشجو در شهرستان گچساران 14 نفر و 33 نفر نیز دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

وی گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان نابینا و کم‌بینا با مدرک فوق دیپلم 9 نفر، لیسانس 15 نفر، فوق لیسانس 4 نفر که اداره بهزیستی شهرستان گچساران 100 درصد هزینه دانشجویی افراد نابینا و کم بینا را بر عهده دارد.

رئیس بهزیستی شهرستان گچساران خاطرنشان ساخت: تعداد متاهلین نابینای مطلق 16 نفر و کم‌بینا 30 نفر هستند که از خدمات توانبخشی بهزیستی از قبیل تسهیلات ازدواج و مسکن بهره‌مند شده‌اند.

کشاورز به تعداد مستمری بگیران این سازمان اشاره کرد و افزود: تعداد مستمری بگیران تحت پوشش 75 نفر هستند که ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و از خدمات تحصیل و مسکن و ازدواج بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی بوده و افرادی که در نوبت هستند از خدمات توان بخشی از قبیل عصای سفید، ساعت گویا، ماشین حساب، لوح و قلم ویژه نابینایان، ام‌پی‌تی پلیر، آی‌سی ریکوردر، اسپیکر و ذره‌بین ویژه کم بینایان بهره‌مند می‌شوند.

کشاورز اضافه کرد: متاسفانه برخی از خدمات شهری متناسب با نیازهای نابینایان نیست و انتظار می‌رود مسوولان شهرستان نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند.

وی عنوان کرد: عمده‌ترین مشکل این قشر نیازهای معیشتی و اشتغال است و با وجود اینکه در قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 1383 مصوب شده، انتظار می‌رود مدیران در هنگام جذب به این قشر که دارای تحصیلات عالیه نیز هستند توجه خاصی داشته باشند.

رئیس بهزیستی شهرستان گچساران با اشاره به توانایی این افراد تصریح کرد: این افراد به راحتی می‌توانند در اداراتی که دارای تلفن‌های گویا هستند مشغول کار شوند.

کشاورز با بیان اینکه ادارات و نهادهای شهرستان نسبت به مناسب سازی ورودی ادارات اقدام کنند اظهار داشت: در این صورت افراد نابینا می‌توانند بدون کمترین نیاز به افراد دیگر، کارهای روزمره خود را انجام دهند.

ارسال نظرات