در گزارش پیش رو حواشی جدید تیم والیبال شهرداری ارومیه با استناد به سوابق و مدارک رسمی که متاثر از نحوه مدیریت دو شهردار سابق و کنونی ارومیه است ریشه‌یابی شده و در معرض قضاوت علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۶۲۸۶۵
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
این شهر را اگر چه پایتخت والیبال ایران و گاهی آسیا قلمداد می‌کنند اما واقعیت آن است که تیم‌های والیبال منتسب به این شهر که ده‌ها سال با اسامی مختلف برای مردم والیبال‌دوست آن خاطره‌سازی کرده‌اند هیچ وقت افتخاری درجه یک و رتبه‌ای جهانی یا آسیایی برای ارومیه به ارمغان نیاورده‌اند تا لااقل از حیث افتخارات و رتبه‌های ورزشی بتوان عنوانی همچون پایتخت را برای ارومیه برگزید و برازنده دانست.

گرچه شهر ارومیه به لحاظ برخورداری از هواداران دو آتشه والیبال که این رشته ورزشی را هم خوب می‌فهمند و هم به خوبی خود نیز به بازی در آن اشراف دارند بسیار غنی و سرشار از استعدادهای والیبالی است و شاید مطالعه روی همین موضوع و اثبات این ویژگی سبب شد که FAVB  ارومیه را شهر عشاق والیبال معرفی کند.

امروز شهر عشاق والیبال که هزاران نفر از ساکنانش مدتهاست شب و روزشان را به عشق دیدن بازی ستاره‌های والیبالشان در سوپر لیگ سر می‌کنند دچار حواشی ناخواسته‌ای شده است.

نقش کشمکش پیدا و پنهان سیاسی در رویدادهای ورزشی

ریشه‌یابی مشکلات و اختلافات در والیبال ارومیه در مقطع کنونی را باید هم از ابعاد سیاسی و هم از ابعاد ورزشی و اجتماعی آن انجام داد تا روشن شود چه اتفاقی در عرصه عمل در مورد والیبال این شهر می‌افتد.

این روزها همه سیاسیون شهر ارومیه به ظرفیت اثرگذاری ورزش والیبال در هر انتخاباتی واقف شده‌اند و به همین خاطر است که در هر یک از انتخابات دهه‌های اخیر باشگاه‌های والیبال شهر ارومیه از طریق روسا، ستاره‌ها، بازیکنان، مربیان و مدیران به اثربخشی در این عرصه پرداخته‌اند حتی تغییرات مدیریتی در این رشته ورزشی در استان آذربایجان غربی در سطوح بالای آن متأثر از رخدادها و جریانات سیاسی است.

حتی هواداران بسیار ساده و جدید والیبال در ارومیه نیز به خوبی می‌دانند که حواشی به وجود آمده که گاهی توسط خود سیاسیون رقم زده شده و سپس به‌دست همان‌ها هم حل می‌شود برای استفاده از عناصر محبوبیت‌افزا، رای آفرین، قهرمان‌زا و چهره‌ساز والیبال ارومیه است.

ساده‌اندیشی است اگر چهره‌های سیاسی متأثر در ورزش والیبال شهر ارومیه بپندارند که عاشقان والیبال این شهر حرکات غیر ورزشی آنها در ورزش والیبال را نمی‌توانند تشخیص دهند یا قدرت تحلیل زوایا و آثار و تبعات بعدی‌اش را ندارند.

آغاز حواشی خودساخته برای والیبال ارومیه

اما این روزها و در آستانه شروع مسابقات والیبال سوپر لیگ کشور حاشیه‌ای جدید دامن والیبال شهر ارومیه که چند سالی است با عنوان شهرداری ارومیه در این مسابقات شرکت می‌کند را گرفته است که ریشه آن را باید در روش‌های مدیریتی شهرداران قدیم و جدید جستجو کرد.

رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی (کریم فروزان) امروز کسی است که خود 26 سال پیش به مدت 5 سال شهردار ارومیه بوده و علاوه بر آن دو دوره نیز در دهه‌های نخست انقلاب ریاست هیئت والیبال استانهای آذربایجان غربی و شرقی را عهده‌دار بوده است بنابراین به خوبی از ظرفیت‌های سیستم شهرداری در ایفای نقش در عرصه‌های مختلف به ویژه موضوعات ورزشی آگاه است.

گرچه رئیس قبلی هیئت والیبال آذربایجان غربی (نقی کریمی) نیز قبل از پذیرش این مسئولیت سابقه شهرداری ارومیه را در پرونده داشت اما وی آن زمان چندان درگیر حواشی ورزشی این رشته نمی‌شد و تلاش زیادی برای استفاده از ظرفیتهای شهرداری برای اثربخشی در رشته والیبال انجام نمی‌داد.

ریشه‌یابی دلایل ورود شهرداری ارومیه به جزئیات قراردداها و فعالیت‌های ورزش

شهردار کنونی ارومیه (محمد حضرت‌پور) نیز که از چهره‌های سیاسی نوظهور این شهر به شمار می‌آید در سالهای اخیر به واسطه بهره‌جویی از ظرفیتهای شورای شهر، شهرداری و همین رشته مردمی والیبال توانسته است خود را به هم به عنوان یک شخصیت سیاسی و هم به عنوان یک پدیده جریان‌ساز سیاسی معرفی کند و در این میان یک پای همه حواشی والیبالی شهر ارومیه به اتاق شهردار وصل می‌شود تا در نهایت بتوان از آثار، تبعات و ویژگی‌های برشمرده شده والیبال در بالا بیش از پیش بهره‌برداری کرد.

ورود شهردار ارومیه به جزئیات قرارداد بازیکنان، نحوه انتقال سعید معروف به روسیه، پرداخت پولهای خارج از عرف به بازیکنانی که فقط در ارومیه گران قیمت هستند از طریق دفتر شهردار و یا حتی ایفای نقش در مقام یک قهرمان در مناقشات قومیتی مربوط به تماشاگران در کنار امضای توافق‌نامه‌های مختلف با فدراسیون برای حل و فصل بدهی‌های باشگاه و نمونه‌های بسیاری از این دست که مدیرعامل انتصابی خود شهردار ارومیه را مجبور به اذعان به جمله می‌کند که من در باشگاه شهرداری ارومیه هیچ کاره هستم همه نشانه این است که ورزش والیبال و باشگاه شهرداری ارومیه قرار نیست فقط در سوپر لیگ امتیاز بگیرد بلکه باید به واسطه این تیم در تمامی عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز امتیاز گرفت.

ریشه‌یابی ناکارآمدی و ناکارآمدسازی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه

در روی دیگر ماجرای کشمکش این روزهای والیبال ارومیه شهرداری قرار دارد که 20 سال پیش ردای شهرداری ارومیه را بعد از 5 سال از تن به در کرده اما به حضور در ورزش‌های پرطرفدار همچون فوتبال و والیبال از طریق ریاست هیئت والیبال آذربایجان شرقی، مدیریت باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز یا مدیریت باشگاه فوتبال پلی‌اکریل اصفهان ادامه داده است بنابراین به خوبی به قواعد بازی در عرصه حواشی زرد ورزش آشناست و اتفاقاً به ظرفیتهای شهرداری در اثربخشی در ورزش و نحوه بهره‌گیری از این عنصر در عرصه‌های مختلف نیز اشراف دارد.

در روزهای اخیر هجمه رسانه‌ای دو شهردار موصوف که هر دو به حمایت صد درصدی شخص استاندار آذربایجان غربی مطمئن هستند با فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان رسانه‌ای باشگاه شهرداری ارومیه درباره آنچه به زعم آنان کارشکنی هیئت والیبال در ثبت قرارداد بازیکنان ارزیابی می‌شد آغاز گشت تا در آستانه شروع مسابقات سوپر لیگ والیبال ایران، ناکارآمدی مدیریتی باشگاه شهرداری ارومیه که دلایل ریشه‌ای آن پیش‌تر گفته شد پنهان باقی بماند و تبعات این ناکارآمدی که امکان دارد به وقفه در حضور تیم در مسابقات بیانجامد مستتر شود و به نوعی توپ بازی به زمین هیئت والیبال آذربایجان غربی انداخته شد تا حداقل تیم مدیریتی شهرداری ارومیه در سطوح مختلف از تبعات این ناکارآمدی در رخدادهای سیاسی پیش رو در امان بماند.

بی‌توجهی هدفمند به آئین نامه مسابقات سوپرلیگ والیبال

اما واقعیت ماجرای ثبت قرارداد بازیکنان چیست مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه ششم مرداد ماه از آمادگی تقریباً کامل این مجموعه برای ثبت قرارداد در هیئت والیبال آذربایجان غربی خبر داده بود.

احد یوسفی در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه‌های این فصل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه گفته بود: اعضای کادر فنی و بازیکنان این تیم پس از امضای قرارداد داخلی مشغول آماده‌سازی مدارک لازم برای ثبت رسمی قراردادهایشان در هیئت والیبال آذربایجان غربی هستند و تاکنون حدود 90 درصد مدارک مورد نیاز آماده شده و هفته آینده قرارداد 18 نفر از آنان رسماً به ثبت می‌رسد.

هفته آینده‌ای که یوسفی با مشخصات موصوف وعده می‌داد هرگز فرا نرسید بلکه فقط در عید قربان و در یک روز تعطیل قرارداد فقط 5 بازیکن و سرمربی باشگاه شهرداری ارومیه و آن هم خارج از عرف و رعایت قوانین مربوطه در هیئت والیبال آذربایجان غربی به ثبت رسید و همان روز هم بهره‌برداری‌های اجتماعی و سیاسی آن در شبکه‌های اجتماعی انجام شد در حالی که هیچ یک از همان قراردادها تحویل طرفهای عضو باشگاه شهرداری ارومیه نشده و اصل هر چهار قرارداد در هیئت والیبال آذربایجان غربی تا وصول شدن مطالبات معوق چندین ساله ضبط شده باقی مانده است.

مستندات هیئت والیبال آذربایجان غربی

اساساً تن دادن به چنین نحوه قرارداد امضا کردنی نشانه این است که صداقت در کار آن چنان که ادعا می‌شود وجود ندارد بلکه به خاطر ظاهرسازی و بهره‌برداری تصنعی از ورزش والیبال چنین حرکتهایی انجام شده و الا چه دلیلی دارد در شهر عشاق والیبال حرکاتی انجام شود که در هیچ کجای جهان مرسوم نیست.

ریشه‌یابی یارگیری‌های رسانه‌ای بد فرجام

یارگیری باشگاه شهرداری ارومیه از میان رسانه‌ها در کنار ساختارسازی برای ورزشی‌نویسان از سوی خانه مطبوعات و با حمایت اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی که با استقبال هیئت والیبال آذربایجان غربی روبه‌رو شده و انجام چند برنامه و مسابقه ورزشی و آموزشی برای ارتقا سطح دانش حرفه‌ای این قشر را باید در یک چارچوب ارزیابی کرد آن هم اینکه هم هیئت والیبال آذربایجان غربی و هم باشگاه شهرداری ارومیه هوشمندانه در پی این بوده‌اند تا از توان رسانه‌ها در انتقال اهداف پیدا و پنهان خود به بهترین شکل استفاده کنند گرچه برای اهالی پیشکسوت رسانه‌ای تحلیل این جریانات برای ملعبه نشدن در دست این و آن به بهانه شام و ناهار یا کارت هدیه و لوح تقدیر اصلاً سخت نبود.

مدیرعامل: من در باشگاه شهرداری ارومیه هیچکاره‌ام

مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه که جمله معروفش مبنی بر این که "من در باشگاه شهرداری ارومیه هیچکاره‌ام" به تیتر یک رسانه‌های ورزشی استان و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد در همان نشست خبری مرداد ماه اذعان کرده بود: مقرر شده در این فصل از بازی‌های سوپرلیگ والیبال کشور تمام تیم‌ها پس از تسویه حساب کامل با بازیکنان و فدراسیون والیبال اقدام به شرکت در آن کنند.

اما وی دیروز تهدید کرد که اگر هیئت والیبال آذربایجان غربی قراردادهای بازیکنان باقیمانده را ثبت نکند از حضور در مسابقه اول سرباز خواهد زد در حالی که اساساً حضور تیمی که بدهی‌هایش به فدراسیون والیبال و هیئت والیبال استان را نداده در مسابقات سوپر لیگ بر خلاف آئین‌نامه است و این تیم نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند تا بخواهد از آن انصراف دهد.

تهدید نافرجام هیچکاره‌سازی دوباره مدیرعامل با اهداف سیاسی

اما همین تهدید مدیرعامل باشگاه چند ساعتی دوام نیاورد و شهردار ارومیه به رسانه‌های ورزشی گفت: مردم و جوانان نگران نباشند به عشق ارومیه در لیگ برتر بازی خواهیم کرد پول هیئت والیبال آذربایجان غربی را می‌دهیم و برای خوشحالی جوانان ارومیه‌ای هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم.

تحلیل جنس صحبتهای شهردار ارومیه برای اهل فن اصلاً سخت نیست صحبت‌هایی که هم سخنان مدیرعامل منصوبی خود را نقض و بی‌ارزش می‌کند و هم خبر از بدهی‌های معوق و پرداخت نشده به هیئت والیبال استان می‌دهد و هم ثابت می‌کند پول داشته‌اند و نداده‌اند و هم اینکه از منظر شهردار ارومیه هر کاری که برای خوشحال کردن جوانان ارومیه لازم باشد در این مجموعه قابل انجام است.

شاید پرداخت صدها میلیون تومان به بازیکنان نه چندان گران قیمت در اتاق شهردار ارومیه و گاهی گرفتن و انتشار عکسهای تحقیرآمیز که شهردار ارومیه را از یک چهره سیاسی اثربخش و شهردار یک کلان شهر به یک واسطه و کارچاق کنی مصالحه جو تقلیل می‌دهد ریشه‌اش در همین نگرشی داشته باشد که قرار است به واسطه آن مثلاً جوانان خوشحال شوند تا در ایام خوشحالی تصمیمات دل خوش کنکی برای سیاسیون بگیرند و آنها را همراهی کنند.

استمرار بی‌توجهی به قوانین و تن دادن طرفین به طرق غیرقانونی

در این میان چرایی این همه تضاد در اجرای قانون و حتی توافقات فی مابین شهردار ارومیه و رئیس فدراسیون والیبال کشور و هیچکاره انگاری مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه موضوعی است که باید آن را در میان مستندات ارائه شده از سوی کریم فروزان رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی به خبرنگاران جستجو کرد.

مستندات هیئت والیبال آذربایجان غربی

فروزان با ارائه پرینت مستندات خود به خبرنگاران گفت: برای حل بدهی‌های انباشته شهرداری ارومیه به فدراسیون و هیئت والیبال توافق نامه 7 بندی با حضور رئیس فدراسیون والیبال ایران و شهردار ارومیه امضا شد اما تاکنون هیچ یک از بندها اجرایی نشده است.

در این توافق‌نامه امضای مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه و رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی نیز وجود دارد اما عملاً تمام تعهدات متوجه شهردار ارومیه و رئیس فدراسیون والیبال ایران است و اساساً نیازی به امضای افراد زیرمجموعه این دو نهاد نبود و با یک پاراف ساده می‌شد اجرای این توافق نامه را به این دو زیرمجموعه الزام کرد.

امضاهای تزئینی پای توافق نامه‌های بی ارزش

رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی در تشریح این توافق نامه 7 بندی افزود: شهرداری ارومیه قریب به یک میلیارد و 800 میلیون تومان به فدراسیون و هیئت والیبال استان بدهی معوقه دارد که برای حل آن انواع راهکارهای تعاملی از جمله تبدیل بدهی‌ها به یک ضمانت‌نامه بانکی مدت دار و حتی تهاتر با زمین نیز مورد توافق قرار گرفت اما تاکنون شهرداری ارومیه اقدام به اجرای تواقنامه‌ای که به امضا شهردار و رئیس فدراسیون والیبال کشور رسیده نکرده است.

فروزان گفت: شهرداری ارومیه در بند یک تواقنامه با رئیس فدارسیون والیبال کشور و رئیس هیئت فوتبال استان در تاریخ 18 شهریورماه 95 متعهد شده است 135 میلیون تومان از بابت بدهی‌های معوقه خود از سال 93 تاکنون را قبل از امضا قرارداد بازیکنان این تیم بپردازد که فقط 50 میلیون تومان از این رقم پرداخت شده است.

رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی اظهار داشت: بر اساس توافقنامه فی مابین آقایان داورزنی و حضرت‌پور و طبق بند 3 از این توافق نامه مقرر بود ظرف مدت 10 روز بدهی شهرداری ارومیه به فدراسیون والیبال با هماهنگی خزانه‌داری فدراسیون و شهرداری ارومیه و هیئت والیبال استان پرداخت و حل و فصل شود اما اکنون با گذشت 28 روز از ضرب‌العجل مورد توافق مشکل بدهی‌های معوق شهرداری ارومیه برطرف نشده است.

نتایج بی‌ثمر از دور زدن قانون

فروزان افزود: بدهی انباشته شده شهرداری ارومیه به فدراسیون والیبال کشور و هیئت والیبال استان که از سال 93 باقی مانده به یک ضمانت‌نامه مدت‌دار بانکی شش ماهه تبدیل شد تا مشکل والیبال برطرف شود اما شهرداری ارومیه که بودجه یک هزار و 300 میلیارد تومانی و گردش مالی چندین میلیاردی دارد و به راحتی می‌تواند ضمانت نامه بانکی مورد اشاره را ارائه کند از عدم توانایی خود برای ارائه ضمانت‌نامه یک میلیارد و 800 میلیون تومانی سخن می‌گوید.

رئیس هیئت والیبال آذربایجان غربی تصریح کرد: بر اساس بند 7 توافق نامه شهردار ارومیه با رئیس فدراسیون والیبال کشور امضای قرارداد بازیکنان در هیئت والیبال و رسمیت یافتن آن منوط به اجرای بند یک از این توافق‌نامه و پرداخت بدهی‌های معوق شهرداری ارومیه است.

ارسال نظرات