معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان:
زینب کبری تحت تربیت پدر و مادرى چون حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهره‏مند بود به مراتب عالى از فضائل و کمالات انسانى دست یافت.
کد خبر: ۸۷۶۲۸۵۸
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: در تاریخ اسلام زنان مؤمن و فداکار بسیارى بوده‌اند که با حضور فعال در صحنه‏ هاى حساس سیاسى و اجتماعى، مسیر تاریخ را تغییر دادند، از جمله این زنان، حضرت زینب(س) است که با حضور در نهضت کربلا، مسئولیت بزرگى را بر عهده گرفت.و براى ایفاى مسئولیت بزرگ پیام رسانى، از دوران کودکى تحت تربیت پیشوایان معصوم قرار گرفت و امام حسین(ع) نیز در مسیر حرکت به کربلا، با سخنان و توصیه‏ هایى، خواهرش را آماده ‏تر کرد.

حجت‌الاسلام مصائبی افزود: زینب کبری تحت تربیت پدر و مادرى چون حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهره‏مند بود به مراتب عالى از فضائل و کمالات انسانى دست یافت. او مانند پدر و مادر خود جامع همه کمالات و صفات پسندیده بود. او نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ایمان و عقیده، قهرمان دلیری و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت، شعله ستیزه جوی باطل و آتش افشان حق دربرابر نیروهای ستمگر و کوبنده دژخیمان زورگو است.زینب (س) تجسم زهد، علم، عفاف و شهامت و عقیله طاهره، متعلق به اخلاق الهی است.

وی با بیان اینکه تردیدی در نقش حضرت زینب در حفظ کردن قیام عاشورا و ابلاغ پیام آن نیست، اظهار داشت: بدون شک بی حضور آن حضرت این قیام به بلوغ و سرانجام مطلوب خویش نائل نمی گشت.

حجت‌الاسلام مصائبی تصریح کرد: در آن برهه از زمان شاهد عملا حضور یزیدی بودیم که بازی با میمون و شرابخواری به عادت او بدل شده بود و البته ادعای خلافت مسلمین را نیز در میان مردم داشت. از سویی دیگر نیز در تلاش بود تا این نظر را بر امام و ولی مسلمین یعنی امام حسین ع نیز دیکته نماید. هر آنچه خود می‌نمود با بی شرمی تمام، اسلامی می دانست و جامعه را نیز با خوی کثیف خود به این سوی می برد. امر آن چنان شده بود که دیگر اسلامی که پیامبر خاتم برای مردم به هدیت آورده بود در حال تبدیل شدن به ماهیت جدیدی بود

وی به سخنان شجاعانه حضرت زینب اشاره کرد و گفت: این زینب (س) است که مى گوید این لکه ننگ را چگونه خواهید شست، درحالى که فرزند رسول خدا و سید جوانان بهشت را کشته اید؟ همان که در جنگ، سنگر و پناهتان بود و در صلح مایه آرامش و التیام شما بود. او که ترس را ترسانده، زنجیر را پاره کرده و دشمن را به اسارت سخنان رسوا کننده یزید مى بیند که با چوب خیزران به لب و دندان خون خدا جسارت مى کند، فریاد مى زند «تبت یدا ابى لهب».اى یزید! دستانت بریده باد! آیا مى دانى چه مى کنى؟ آیا مى دانى که چوب بر لب و دندان حبیب رسول خدا(ص)، پسر مکه و منى و پسر فاطمه زهرا (س) مى کوبى؟ ناله چنان جانسوز بود که هرکس در آن مجلس بود به گریه درآمد.

آن زمان که حسین و یارانش از سوى دشمن یاغى معرفى مى شدند، این زینب (س) بود که امامش را «سید جوانان بهشت»، «فرزند مکه و منى»، «حبیب رسول خدا» و داراى ده ها صفت دیگر معرفى کرد.

معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه زینب سلام الله علیها در تمام صحنه ها چون کوهی استوار، مقاومت کرد تا رسالتی را که بر عهده گرفته با شایستگی به سرانجام رساند افزود: حضرت زینب پس از واقعه عاشورا در مجلس ابن زیاد حضور یافت و سخنان آتشینی ایراد کرد. کیفیت ورود زینب و وضع لباس و جامه او را در مجلس ابن زیاد به گونه ای غم انگیز نوشته اند. شیخ مفید در ارشاد می نویسد: «هنگامی زینب سلام الله علیها در تمام صحنه ها چون کوهی استوار، مقاومت کرد تا رسالتی را که بر عهده گرفته با شایستگی به سرانجام رساند.و پس از واقعه عاشورا در مجلس ابن زیاد حضور یافت و سخنان آتشینی ایراد کرد. خطبه زینب (س) در کوفه به گونهای بود که مردم اشک ریخته، به سرزنش خود پرداختند. در کوفه مردم قبل از خطبه او، اهل بیت را به‌عنوان آشوبگر و خارجی میشناختند اما بعد از خطبه همان مردم از هل بیت امام حسین(ع) به‌عنوان بهترین خاندان یاد کردند.

وی ادامه داد: حضرت زینب (س) در شام نیز خطبه خواند و از یزید به‌عنوان شیطان یاد نمود که نقش مهمی در رشد سیاسی مردم داشت. خطبه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و عزاداری اهل بیت(ع) در شام به گونهای مؤثر بود که یزید مجبور شد قتل امام حسین(ع) را به ابن زیاد نسبت دهدو از اهل بیت(ع) دلجویی نماید و آنان را به مدینه برگرداند.

حجت‌الاسلام مصائبی نقش زینب (س) در پاسداری از قیام امام حسین (ع) اساسی و تأثیر گذاری دانست و گفت: از زینب (س) به‌عنوان پیام آور عاشورا و رهبر انقلاب بعد از عاشورا یاد کرده اند. البته نقش عمده حضرت زینب (س) در قیام امام به معنای نفی نقش اهل بیت (ع) نیست. آنان نیز هر کدام در نهضت امام نقش داشته اند. بر اساس نقش بنیادی اهل بیت در پاسداری از قیام امام حسین(ع) و تحریف زدایی بود که امام کاروان تبلیغی بسیار موفقی را با خود برد و آنان در انجام رسالت بسیار موفق بودند؛ زیرا مانند اسیران شکست خورده ظاهر نشدند و زانوی غم در بغل نگرفتند، بلکه با سخنرانیها و خطبه ها شعارهای آزادی خواهی امام حسین(ع) را طنین انداز نمودند و دشمن را رسوا کردند.

وی ادامه داد: معرفی امام حسین و اهداف قیام او پرداخته و از مظلومیت ایشان سخن گفته و جنایات یزید و یزیدیان را معرفی کردند. زینب (س) بعد از برگشت به مدینه نیز به پاسداری از قیام امام حسین(ع) پرداخته و ظلم و ستم یزید را بیان نمود. فعالیت های حضرت در قالب روضه خوانی، عزاداری و... ظهور نمود.

معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه وجود بانوی بانوان، زینب در مدینه کافی بود که آتش حزن بر شهیدان را شعله‌ور کند و مردم را بر ضد ستمکاران بشوراند بیان داشت: کار به جایی رسید که نزدیک شد شورش بر ضد بنی‌امیه صورت گیرد. فرماندار مدینه به یزید گزارش داد: " بودن زینب میان اهل مدینه، احساسات را بر می انگیزاند. او زنی است فصیح، خردمند و دانا. او و کسانی که با وی هستند، تصمیم گرفته‌اند برای خون خواهی قیام کنند." یزید دستور داد باقی مانده اهل بیت را به شهرها و نقاط مختلف تبعید کرده و پراکنده سازند. فرماندار از حضرت زینب (س) خواست از مدینه بیرون رود و هر جای که می‌خواهد اقامت کند.

ارسال نظرات