نماینده مجلس با اشاره به اينكه سالانه 16 ميليارد دلار قاچاق ارز و كالا در كشور داريم، گفت: با پيشگيري ازاين موضوع مي‌توان جلوي ضربه به اقتصاد، توليد و اشتغال را گرفت و مانع از شكل گيري اعتياد در كشور شد.
کد خبر: ۸۷۶۲۳۹۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، كاظم دلخوش اباتري  با بيان اينكه پيشگيري از قاچاق كالا و ارز به صورت غير مستقيم در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي همچون اعتياد تاثير گذار است، اظهارداشت: مجلس در سال‌هاي 88 و 89 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز را تصويب كرد كه قانون جامعي است و در ذيل ماده 4 آن به دولت تكليف كرده است كارگروه‌هاي‌تخصصي در اين زمينه تشكيل دهد؛ لذا با پيشگيري از قاچاق كالا مي‌توان به پيشگيري از اعتياد دست يافت.

وي افزود: در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در كشور قوانين جامع و كاملي از حاظ جزايي و حقوقي داريم ولي متاسفانه در اجرا اشكال وجود دارد و اين در حالي است كه جمهوري اسلاي ايران تنها حدود 5 هزار كيلومتر مرز خشكي داشته و تا امروز بيشتر از 30 درصد مرزها را نتوانسته ايم ساماندهي كنيم.

سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس عنوان كرد: 70 درصد مرزهاي كشور وضعيت نابسامان داشته و به درستي امكان حفاظت از آن وجود ندارد لذا همين عاملي براي ورود و رسوخ مواد مخدر از كشورهاي همسايه مي‌شود از طرفي دستگاه ها به اندازه كافي نيرو نداشته و همه اين مسائل براي كشور آسيب زا است.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: توافق نامه‌هاي زيادي در دولت قبل و كنوني با كشورهاي همسايه جهت پيشگيري از اعتياد صورت گرفته ولي هنوز لازم است برنامه هاي جامعي در اين راستا صورت گيرد.

وي با اشاره به شناسايي 180 تريلي حامل كالاي قاچاق در ماه گذشته اشاره كرد و گفت: اين مسئله نشان مي دهد مبادي ورودي و خروجي هنوز براي ساماندهي بايد برنامه‌هاي زيادي براي آن انجام شود.

سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه با اشاره به اينكه بيكاري يكي ازدلايل اعتياد است، گفت: البته همه مشكلات را نبايد به بيكاري نسبت داد ولي دولت براي كاهش آسيب هاي اجتماعي بايد واحدهاي توليدي غيرفعال را فعال سازد و براي بيش از 8 هزار واحد توليدي موجود برنامه ريزي كند. از ان طريق 90 درصد مشكلات اقتصادي موجود برطرف خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: از طرفي سالانه 16 ميليارد دلار قاچاق ارز و كالا در كشور داريم و اين رقم اندكي نيست و با پيشگيري از آن مي‌توان جلوي ضربه به اقتصاد، توليد و اشتغال را گرفت.
ارسال نظرات