خبرهای داغ:
کارشناس مباحث مهدویت گفت: چهار عامل باعث شد که مردم آن دوران، دست از یاری امام خود بردارند و جریان عاشورا به وقوع بپیوندد، از جمله افول معنویت در جامعه، افت غیرت دینی و ...
کد خبر: ۸۷۶۱۷۳۱
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
واقعه عاشورا چرا در جامعه اسلامی به وقوع پیوست؟
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، واقعه عاشورا در سال 61 هجری قمری رخ داد، یعنی امام حسین (ع) نوه رسول خدا (ص) و یارانش 50 سال پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، به دست امت اسلام به شهادت رسیدند و خاندان اهل بیت (ع) به اسارت گرفته شدند، حتی برخی از صحابه رسول خدا (ص) در قید حیات بودند که واقعه عاشورا رخ داد، اما چه چیزی باعث شد که واقعه عاشورا و مصائب کربلا رخ دهد؟.
 
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم چهار عامل باعث شد که مردم آن دوران، دست از یاری امام خود بردارند و جریان عاشورا به وقوع بپیوندد که این چهار عامل عبارتند از:
 
1-  فراموشی مردم نسبت به قرآن و عترت (ع)
 
مردم آن زمان با قرآن کریم آشنا بودند و اهل بیت (ع) و عترت پیامبر اسلام (ص) را می‌دیدند، اما گوش به فرمان و مطیع اهل بیت (ع) نبودند، مردم اهل بیت (ع) را به عنوان خاندان رسول خدا (ص) می‌شناختند که برای آنها قابل احترام بودند، اما امام را به عنوان امام امت قبول نداشتند.
 
مردم پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، قرآن کریم و عترت را کنار گذاشتند و به سمت معرفت اصیل پیش نرفتند تا امام خود را بشناسند، در این حال، زمینه برای آغاز انحرافات و بدعت‌ها فراهم شد؛ اگر مردم به روایت «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه؛ همانا حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است»، توجه می‌کردند، سوار بر کشتی معرفت امام می‌شدند و گمراه نمی شدند.
 
2- افول معنویت در بین مردم جامعه
 
وقتی افت معنویت در یک جامعه وجود داشته باشد، آن جامعه به سمت و سوی مسائل مادی گرایی، شهوانی، شیطانی و غیرتوحیدی حرکت می‌کند، وقتی نگاه معنویت در جامعه ای افت کند، مردم آن جامعه دیگر ولی خدا را نمی شناسند و عدم شناخت مسائل معنوی و افت معنویت در جامعه باعث می‌شود که مردم از امام خود فاصله بگیرند.
 
3- افت غیرت دینی
 
یکی از مسائل موجود در جامعه آن روز، افت غیرت دینی بود، متأسفانه مردم آن دوران غیرت دینی نداشتند و نه تنها امام بلکه نائب امام را هم یاری نکردند، این امر نشان می‌دهد که نسبت به نگاه دینی، بینش عمیقی نداشتند و زمانی که انسان بینش عمیق نداشته باشد، ایمان فرد تضعیف می‌شود و بالطبع غیرت دینی ندارد تا امام خود را یاری کند.
 
4- عدم شناخت مردم نسبت به مبانی دینی
 
عدم شناخت مردم نسبت به مبانی دینی از دیگر عواملی بود که باعث واقعه عاشورا شد، مردم در آن دوران، مبانی دینی را نمی دانستند و به دنبال شناخت مبانی دینی هم نبودند، آنها با عقل و خرد و منطق کاری نداشتند و معرفت دینی نداشتند.
 
قرآن و عترت را به زندگی خود بیاوریم/معنویت و غیرت دینی را در جامعه رشد دهیم
 
حجت الاسلام  والمسلمین نصوری در پاسخ به این سوال که مردم امروز برای این که امام زمان (عج) را یاری کنند، چه باید بکنند، گفت: امروز اگر می‌خواهیم ولی خدا را یاری کنیم، باید قرآن و عترت را به زندگی خود بیاوریم و در جامعه خود نهادینه کنیم، ما باید انتظاراتی که قرآن کریم و امام زمان (عج) از ما دارند، را مورد توجه قرار دهیم و به آنها عمل کنیم.
 
وی با بیان این که ما باید غیرت دینی را در جامعه رشد دهیم، تصریح کرد: ما باید معنویت را در جامعه رشد دهیم و تا جایی که می‌توانیم، ویژگی‌ها و شاخصه‌های رفتاری و زندگی خود را با ویژگی‌ها و شاخصه‌های امام خود منطبق کنیم، اگر ویژگی‌های انسان با امام منطبق نباشد، طبیعی است که معنویت افت می‌کند و انسان دیگر امام خود را نمی بیند و نمی شناسد.
 
نگاه معرفتی به تمام شئونات زندگی داشته باشیم
 
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: ما باید مبانی دینی را بشناسیم و نسبت به مبانی دینی در جامعه بی تفاوت نباشیم و مبانی دینی را از نظر علمی، رفتاری، کرداری و ... در زندگی خود قرار دهیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین نصوری یادآور شد: مردم آن دوران، امام را می‌دیدند، اما آن حضرت را به عنوان امام نمی شناختند، زیرا دچار مسائل جهل، نادانی، بدعت و خرافه شده بودند و همین امر باعث شد که امام خود را تنها بگذارند.
 
وی افزود: امروز هم اگر تفکر و نگاه و فرهنگ مردم آن زمان را داشته باشیم، امام زمان (عج) یاریگری نخواهد داشت، ما باید نگاه معرفتی نسبت به تمام شئونات زندگی داشته باشیم، ما باید به این مسأله توجه کنیم که آیا امام زمان (عج) رفتار، گفتار، ظاهر و یا مال ما را می‌پسندد.
 
شمر هم امام حسین (ع) را خوب می‌شناخت
 
کارشناس مباحث مهدویت تصریح کرد: اگر انسان معرفت داشته باشد، به دستورات و برنامه‌های امام جامه عمل می‌پوشاند، در حالی که اگر تنها به شناخت باشد که شمر هم امام حسین (ع) را خوب می‌شناخت، حتی در گودی قتلگاه اقرار به شناخت امام کرد، اما امام حسین (ع) را به عنوان امام قبول نداشت و در مسیر گمراهی قرار گرفت، چون به فرموده امام، آنها شکم‌های خود را به لقمه حرام پر کرده بودند.
 
حجت الاسلام و المسلمین نصوری تأکید کرد: اگر انسان‌ها به فرامین الهی و خدایی عمل نکنند، نمی توانند معرفت داشته باشند و دستورات و انتظارات امام را در عمل انجام دهند. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها