کارشناس پژوهش دانشگاه در نشست علمی پژوهشی در بافق:

تقوای علمی و دوری از کتاب سازی نشانه اخلاق پژوهشی

حجت الاسلام علیزاده: تقوای علمی و پرهیز از کتاب سازی یعنی نقد عالمانه و رعایت ادب قلم به این معنا که پژوهشگر باید از عرضه مسائل علمی در قالب های چالش انگیز و تنش زا دوری کند.
کد خبر: ۸۷۶۱۵۵۰
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق، نشست علمی پژوهشی با محوریت اخلاق پژوهشی با سخنرانی کارشناس پژوهش دانشگاه ها "حجت الاسلام والمسلمین علیزاده" و با حضور معاون پژوهش و دبیر کانون ثقلین در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه الزهرا(س) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام علیزاده با بیان فضیلت پژوهش، نیازمندی ها و بایسته های اخلاقی پژوهش را چنین عنوان کرد: تقوای علمی و پرهیز از کتاب سازی یعنی نقد عالمانه و رعایت ادب قلم به این معنا که پژوهشگر باید از عرضه مسائل علمی در قالب های چالش انگیز و تنش زا دوری کند.

این کارشناس پژوهش افزود: یک پژوهشگر باید در نوشته خود به چیزی جز رویارویی مؤدبانه و منصفانه با اندیشه های مخالف نیندیشد .

وی ادامه داد: کتاب سازی به سبکی که تنها برگه هایی را بر هم بگذارند و کتابی را روانه بازار کنند و اثری پدید آورند، چنین اثری هرگز ارزشمند نیست چرا که از سرچشمه زلال تحقیق نجوشیده و تازگی ندارد.

علیزاده در پایان به برخی از باید ها و نبایدهای ارزشی پژوهش از جمله برخورداری از روحیه تحقیق، داشتن روحیه پرسشگری، اعتدال فکری و علمی، دقت و تیزبینی، بهره مندی از ابزار کارآمد و به روز و نوگرایی و نو آوری و ... اشاره کرد.

ارسال نظرات