فرماندار ابرکوه مطرح کرد:

ثبت چهار آیین عزاداری سنتی ابرکوه درفهرست آثارملی ایران

فرماندار ابرکوه گفت: آیین های زنجیر زنی، شده برداری، جوش دور وآهنگ حماسی که بیش از یک قرن سابقه درعزاداری محرم ابرکوه دارد در فهرست معنوی آثارملی ایران ثبت شد.
کد خبر: ۸۷۶۱۵۳۳
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه، سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه، در گفتگو با ایرنا با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت اظهار کرد: زنجیر زنی با ابرکوه باشماره 1113، جوش دور باشماره 544، شده برداری با شماره 1107 و آوا نوا آهنگ حماسی و بومی شهرستان ابرکوه است بخاطر منحصر به فرد بودن آن با شماره 699 درفهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: آیین زنجیرزنی همراه با آهنگ محرم، جوش دور در شب های نهم و دهم ماه محرم و شده برداری در روز عاشورا انجام می شود.

فرماندار ابرکوه بابیان اینکه برخی از آیین های عزاداری مردم شهرستان ابرکوه در سطح کشور بی نظیر است افزود: مردم از نقاط مختلف کشور برای شرکت درعزاداری این شهرستان به ابرکوه سفر می کنند.

وی ادامه داد: گروهی از گردشگران خارجی از عزاداری عاشورای شهرستان ابرکوه دیدن کردند و این گروه علاوه تهیه عکس و فیلم از آیین عزاداری این شهرستان از آثار تاریخی و طبیعی ابرکوه از جمله سرو 4500 ساله و خانه ملی آقازاده دیدن کردند.

رسولی ادامه داد: ابرکوه علاوه بر آثار معنوی آثار تاریخی و طبیعی متعددی دارد که از سوی دولت بعنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری ایران انتخاب شده است.

نماینده عالی دولت خاطرنشان کرد: این شهرستان 380 هکتار بافت تاریخی دارد که درسال جاری 126 هکتار آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

شهرستان ابرکوه دارای بیش از400 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی است که 128 اثرآن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
ارسال نظرات