خبرهای داغ:
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به این که سنت‌های عزاداری نشاط فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند گفت: اگر آیین‌های عزاداری نبود پیام‌ها و عزاداری حسینی ۱۴۰۰ سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد.
کد خبر: ۸۷۶۱۰۹۹
|
۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید مجید امامی با اشاره به نهادینه شدن آیین‌ها و المان‌های عاشورایی در عزاداری‌های محرم اظهار داشت: بدون تردید ناچار هستیم باورها و ادبیات دینی را در تمثال‌ها، نمادها و اشکال متنوع در نظر بگیریم هیچ دینی نمی‌تواند در جامعه انسانی وجود داشته باشد مگر آن چه در قالب بیان‌های متنوع ارتباط برقرار کند در تجربه‌های زمانی و مکانی تمثال‌ها و نمادهای فرهنگی متنوعی وجود دارد.

امامی عنوان کرد: اگر بخواهیم معارف قیام عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا(ع) را جهانی کنیم بخش عمده از طریق اشکال و بیان‌های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم نشانه‌شناختی و رسانه‌گری‌های اصیل است.

وی با بیان اینکه اگر از این تنوع‌ها استفاده شود به وجوه زیبایی‌شناختی مسئله توجه کردیم گفت: این گونه امکان جلب توجه افرادی که از سطح معرفتی و باورهای الهی مشهود برخوردار هستند فراهم می‌شود و فطرت‌های موحد را می‌توان از طریق هنر احیا و بیدار کرد.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران بیان کرد: اگر این آیین‌ها نبود پیام‌ها و چنین عزاداری هزار و 400 سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد سنت عزاداری آزاده‌طلب، آزاده‌گرایانه، بسیار اعتراض‌گرایانه و سازنده است ولی سوزنده نیست و افسردگی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌خواهد نشاط فرهنگی را به وجود آورد.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که بی‌محابا و بدون مشارکت نخبگان در برهوت و خشکسالی ایده‌پردازی‌ها و نمادپردازی‌های نوگرایانه این اتفاقات روی داده و یک سری از آداب و رسوم بدون مغز درونی در شهرهای بزرگ از سوی گروه‌های مهاجر نمایش داده شده است.

امامی با بیان اینکه مشکل از زمانه و ویژگی‌های اجتماعی است تصریح کرد: مشکل را نباید به سوی مناسک، نمادها و تمثال‌های فرهنگی ببریم زمانی که تمام عزاداری را به تمثال و شمایل تبدیل می‌کنیم و تمام هنر یک گروه خاص در یک خیابان فرعی این است که صدها متر شمائل نصب کنند و ذره‌ای فرهنگ عزاداری را ترویج نکنند مشکل در این بخش از انسان شبهه مدرن است.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: اگر مشکلی وجود دارد از انسان شبهه مدرن بدون وابستگی به سنت‌ها است پیکان انتقاد را باید به سمت شهروندان شبهه مدرن ببریم مشکل از این نمادها و مناسک نیست.

وی با بیان اینکه اوج مناسک عاشورایی، منبرها و روضه‌های سنتی است گفت: اگر از تنوع‌ها استفاده شود این گونه به وجوه زیبایی‌شناختی توجه می‌شود و امکان جلب توجه افراد که از سطح معرفتی و باورهای الهی محدود برخوردار هستند فراهم می‌شود و به این طریق می‌توان فطرت‌های بشری را از طریق هنر احیا کرد.

به گفته وی اگر نشانه‌ها خالی از معنا باشند هیچ اثر معرفتی و فرهنگی ندارند. خیمه‌های موجود در کوچه و خیابان، پرچم‌های قرمز در کنار سیاه از معنای تاریخی و بزرگی در قیام عاشورا غنی شدند و در آنها نهادینه و تزریق شده است باید در نظر داشت پرچم قرمز اوجی از معنا برای شیعه به همراه دارد.

امامی با بیان اینکه در زمینه علم‌گردانی مشکلی وجود ندارد گفت: معانی در چراغ و مرغ آزادگی علم قابل نشانه‌شناسی است علم‌کشانی بیهوده، تحمل وزن علم و تبدیل شدن آن به بازی بچه‌گانه و جوانانه در خیابان‌ها می‌تواند مورد نقد قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با تاسی به الگوهای موفق و ناب عزاداری وجوه معنوی و معنابخش عاشورا و پاسخ به شبهات و تقویت وجوه عقلانیت در منابر مذهبی می‌توانیم کار فرهنگی کرده و از برخی از وجوه آسیب‌زای نمادها، مناسک و رفتارها مذهبی پیشگیری کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها