خبرهای داغ:
مسؤول مرکز گل نرگس مسجد مقدس جمکران با تأکید بر این‌که امر به معروف و نهی از منکر را باید برای کودکانمان به صورت عملی بیان کنیم، گفت: کودکان معرفت‌های فطری در وجودشان نهفته است که باید با رفتار عملی آن را بارور کنیم.
کد خبر: ۸۷۶۰۹۰۵
|
۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدعلی زارع امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح راهکارهای آموزش امر به معروف و نهی از منکر در کودکان پرداخت و اظهار کرد: در آموزه‌های دینی تأکید بر آن است که امر به معروف را باید غیر از زبان و به طور عملی نشان دهیم ولی این موضوع در دنیای کودکان بسیار حساس بوده، به گونه‌ای که اصولاً کودکان معرفت‌های فطری در وجودشان نهفته است.

وی با اشاره به اینکه کودکان باید معرفت‌های فطری را تجربه کنند، افزود: هنگامی که کودک ویژگی‌های مثبت همانند وفای به عهد، مهربانی و راستگویی را در ما ببیند، دیگر نیازی به آموزش نیست زیرا همانگونه که معرفت‌های فطری را ذاتاً در وجودش دارد، مصادیقش را نیز در دنیا پیدا می‌کند. کودک با همین معرفت‌ها بزرگ می‌شود، در کودکی آنها را به کار می‌بندد و آنها را در بزرگی سر لوحه زندگی قرار می‌دهد.

مسؤول مرکز گل نرگس مسجد مقدس جمکران ادامه داد: به عنوان مثال اگر به کودک در زمان تعیین شده‌ای قولی بدهیم، ولی به آن عمل نکنیم به ما اعتراض می‌کند که این به معنای نهفته بودن وفای به عهد به عنوان یک ارزش در وجود کودک است و آن را می‌شناسد. پس با وفای به عهد درس تعهد در مقابل قولی که می‌دهیم را می‌توان به کودک آموخت.

زارع با بیان اینکه کودکان اصولاً در دنیای خوبی‌ها هستند افزود: وظیفه بزرگترها در داستان امر به معروف را می‌توان اینگونه بیان کرد که وقتی ما خوبی‌ها را به کودکان ارائه کنیم با آن معرفت فطری که در وجودشان است تطبیق می‌دهند، مصادیق را پیدا کرده و به آن عمل می‌کنند. هنگامی که تلاوت و شیرینی آن را چشیدند ادامه می‌دهند و در وجودشان نهادینه می­‌شود؛ بنابراین وظیفه بزرگترها این است که کودکان را با اعمال خوب، آدم‌ها و فضاهای خوب آشنا کنند، که در آینده خودشان مجری معروف‌ها باشند.

وی در مورد اینکه از چه سنی نیاز است این راهکارها را به کودکان آموخت گفت: ما نگاهمان به بچه‌ها متفاوت است. خیلی‌ها گمان می‌کنند آنها متوجه نیستند. در صورتی که کودک از همان لحظه تولد می‌فهمد، ولی نمی‌تواند عکس‌العملی نشان دهد. همانگونه که در دستور دینی آمده پس از تولد در گوش کودک اذان و اقامه بخوانید. بنابراین پدر و مادر موظف است امر به معروف را از همان لحظه‌ای که کودک متولد می‌شود به او آموزش دهد. فضاهایی که او را می‌برد، صداهایی که او می‌شنود، همه این‌ها از همان روز اول روی کودک تأثیر دارد.

مسؤول مرکز گل نرگس مسجد مقدس جمکران با تأکید بر اینکه معرفی شخصیت‌های عاشورایی یکی دیگر از مسائل مهم امر به معروف است ادامه داد: کودکان ما باید بیشتر با واقعه کربلا آشنا شوند و یکی از راه‌های آشنایی آنان با شخصیت‌های کربلایی فضاهای معنوی در هنگام عزاداری‌ها و معرفی کتاب‌های عاشورایی است که بر این بعد به ویژه در ماه محرم باید بیشتر توجه شود.
ارسال نظرات