خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خشونت‌ستیزی، ذلت‌ناپذیری، عقلانی اندیشی، منطق‌گرایی، انصاف گرایی، وجدان اندیشی، خیرخواهی امت و نفی عبور از خطوط قرمز انسانی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد عاشورایی است.
کد خبر: ۸۷۶۰۶۳۳
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله احمد مبلغی در سخنانی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: در جهاد امام حسین(ع) و قیام عاشورا مفاهیمی همچین نسب، شرافت، نصیحت و خیرخواهی، موعظه، منطق، ذلت ناپذیری، عبد و عبید نبودن موج می‌زد و این‌ها مفهوم واقعی جهاد در اسلام را به نمایش می‌گذارد.

وی گفت: امام حسین(ع) در عین تحمل بیشترین، سخت‌ترین و قساوتمندانه‌ترین خشونت‌ها، رفتار و سلوکی را در عاشورا به نمایش گذاشتند که از اصلیترین پیام‌های آن، این است که خشونت گرایی در منطق اسلام نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: متاسفانه امروزه در فضای منطقه و جهان، گروه‌های خشونت گرای تکفیری، قساوتمندانه‌ترین رفتار‌ها و خشونت‌ها را تحت عنوان جهاد انجام می‌دهند و به همین دلیل نفرت‌بار‌ترین برداشت‌ها را نسبت به واژه جهاد و مفهوم آن در اذهان جهانیان ایجاد کرده‌اند.

مبلغی تاکید کرد: بر این اساس ضرورت تجزیه و تحلیل قیام عاشورا با تمرکز بر عنصر جهاد و مولفه‌های آن بیش از پیش احساس می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد را بعد انسانی و عاطفی آن دانست و گفت: قیام حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا سرشار از احساس، عاطفه و نگاه انسانی حتی نسبت به لشکر دشمن و انسان‌های بیرحمی بود که ناجوانمردانه در مقابل او و یارانش صف آرایی کرده بودند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حتی حضرت سید الشهدا(ع) در سخت‌ترین لحظات جنگ که بسیاری از عزیزان ایشان بر زمین افتاده بودند، این سلوک را از خود به نمایش گذاشتند.

مبلغی با اشاره به اینکه امام به هیچ وجه ذلت را نمی‌پذیرفتند، گفت: عنصر جهاد نزد آن حضرت، صد در صد از جهادهای خشونت بار متمایز و جدا است؛ امام به دنبال انجام یک نهضت در جهت اصلاح مشکلات امت بودند و وضعیت آن روز در بد‌ترین شرایط خود، هم از حیث عدل و هم از نظر ارزش‌های اسلامی و انسانی قرار گرفته بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شفافیت و صداقت دو عنصر دیگر در جهاد عاشورایی است، خاطرنشان کرد: این دو عنصر به صورت بی‌نظیری در سیمای رفتار امام موج می‌زند، و به همین اندازه، آشکار کننده چهره زشت و محتوای غیر انسانی خشونت‌های طرف مقابل بود.
ارسال نظرات