خبرهای داغ:
چرایی مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر
با توجه به قرار گرفتن در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر در ایام شهادت امام حسین(ع)، بستر مناسبی برای تبیین و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
کد خبر: ۸۷۶۰۴۹۶
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آن قدر فریضه مهمی است که بپاداشتن دیگر فرایض منوط به اقامه آن شده است؛ سخن از امر به معروف و نهی از منکر است که سیدالشهدا(ع) یکی از دلایل و اهداف اصلی قیام جاودان خویش را در احیای آن برمی شمارد.

اساساً دین مبین اسلام که سعادت بشر را بر عهده‌ دارد احکام زندگی اجتماعی او را نیز در نظرگرفته و حتی به احکام اجتماعی بیشتر از احکام فردی توجه کرده است.

اسلام بر این نکته نیز تأکید دارد که سلامت فرد از سلامت جامعه جدا نیست. بنابراین، با طرح نظارت عمومی یا امربه‌معروف و نهی از منکر، امید به آینده ای درخشان و به ‌دوراز فساد را در دل‌ها می‌پروراند و ترک این دو امر مهم را موجب گرفتاری مردم می‌داند.

چرایی اهمیت فوق العاده این فریضه الهی در اسلام

قرآن کریم در آیه 21سوره مؤمن براین موضوع اشاره می کند که یکی از دلایل نابودی تمدن ها را رواج منکرات و زشتی در جامعه می داند؛ در واقع امربه‌معروف و نهی از منکر موجب محکم شدن پایه های اقتدار جامعه اسلامی می شود و فسق و فجور را از ریشه قطع می کند، چنان که امیرالمومنین علی(ع) در این باره می‌فرمایند:«کسی که امربه‌معروف کند، در واقع پشت و تکیه‌گاه مؤمنین را محکم و استوار می گرداندو کسی که نهی از منکر می‌کند؛ بینی فاسقان را با این عمل به خاک ذلت می‌مالد.»

عمومی شدن امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه یکی از راه هایی که ضامن اجرای احکام دینی است. در فرهنگ اسلام، افراد جامعه همانند سرنشینان یک کشتی هستند چنانچه یکی از آن ها بخواهد دیواره کشتی را سوراخ کند، همگی وظیفه دارند که مانع او شوند وگرنه همه آن ها غرق خواهند شد.

 امام باقر (ع) اجرای این فریضه الهی را ضامن اجرای واجبات می دانند و می‌فرماید: «به وسیله امربه‌معروف و نهی از منکر، واجبات بپا داشته می شود و راه ها امن و کسب ها حلال و ظلم ها دفع و زمین آباد می شود. دشمنان به قبول انصاف وادار می شوند و کارها رو به راه می شود.»

ابزاری کارآمد در مقابله با هجمه دشمنان

این در حالی است که در جامعه کنونی با پیشرفت امکانات ارتباطی از قبیل اینترنت، رسانه های صوتی و تصویری و... هر روز فرهنگ اسلامی بیشتر در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفته و عدم آمادگی کافی در جوانان برای مقابله با این هجمه های فرهنگی، آسیب پذیری ایشان را بالا برده است.

 بدین منظور با ورود جوانان به عرصه های جدید می بایستی به امربه‌معروف نگرشی کاربردی تر صورت گیرد؛ به ویژه اکنون که غرب با ترویج انواع مدها و پوشش ها و گویش ها سعی در ترویج و توسعه بی دینی و اباحی گری دارد، امربه‌معروف می تواند ابزاری کارآمد در مقابله با آن هجمه ها باشد.

عزاداری  حسینی باید همراه با تبیین اهداف قیام حسینی باشد

امربه‌معروف و نهی از منکر دو حکم بسیار مهم در دین اسلام است که تمام اقشار جامعه از آن تأثیر می گیرند، بنابراین باید ستاد امربه‌معروف در جامعه نقش اساسی و حیاتی ایفا کند؛ از همین رو حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی سلیم‌زاده ،دبیر شورای امربه‌معروف ونهی از منکر استان قم در گفتگو با خبرنگار سایت خبری زنان قم با اشاره به دلیل قرار گرفتن این هفته در دهه اول محرم، گفت: این دو فریضه که هدف قیام امام حسین(ع) می باشد باید به خوبی در ایام برای آحاد مردم به ویژه نسل جوان تبیین شود.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) هدف از قیام خود را انجام فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر اعلام می کند و ما باید امروز از ظرفیت محرم در این مسئله استفاده کنیم.

دبیر شورای امربه‌معروف ونهی از منکر استان قم ادامه داد: آنچه ضرورت دارد این که باید مداحان، سخنرانان، خانواده ها و... قیام امام حسین(ع) را  تبیین کنند و در هیئت ها عزاداری ما همراه با تبیین دلیل قیام و شهادت امام حسین(ع) باشد.

تاسف یک مرجع تقلید از عدم اجرای یک فریضه مسلم الهی

از طرفی آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار خود با شورای امربه‌معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه تمام ارزش ها و ضد ارزش ها به اقامه این دو فریضه در جامعه مرتبط است، تصریح کرد: لازم است امربه‌ معروف و نهی از منکر در جامعه همگانی شود و تمام مردم به اجرای این دو فریضه روی بیاورند، اما متأسفانه تاکنون این دو واجب مهم در جامعه به درستی اجرا نشده است.

امربه‌معروف و نهی از منکر جزومظلوم‌ترین واجبات است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلید نیز در خصوص مظلومیت قانون امربه‌معروف و نهی از منکر در دیدار خود با شورای همین شورا بیان می دارد: با نظر به آیات و روایات مشاهده می‌کنیم که امربه‌معروف از مهم‌ترین وظایف شمرده می‌شود، درحالی‌که از مظلوم‌ترین واجبات است؛ دلیل آن هم این است که درباره هیچ امری در قانون اساسی تأخیر نیفتاد، ولی امروز نیز باید از این ظرفیت قانونی در کشور استفاده کنیم.

با این‌وجود برای انجام هر فریضه ای حتی نماز باید یکسری شرایط و ضوابطی را رعایت کنیم و به عنوان مثال در نماز باید ابتدا وضو گرفت و با طهارت به نماز ایستاد و این که باور قلبی به این عمل داشته باشیم از همین رو امربه‌معروف و نهی از منکر هم دارای یکسری اقدامات برای اجرای آن می باشد.

اجرای امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط و الزاماتی است

آیت‌الله سید محمد سعیدی، امام جمعه قم و رئیس شورای امربه‌معروف و نهی از منکر استان نیز معتقد است: اجرای این دو فریضه دارای شرایط و الزاماتی می باشد که گاهی به دلیل عدم آگاهی از این شرایط و الزامات به نادرستی و انحرافی اجرا می شود و یا اصلاً اجرا نمی شود.

وی ادامه می دهد : با توجه به این مسائل انجام دادن امربه‌معروف نهی از منکر دارای برخی شرایط می باشد مانند اینکه آمر و ناهي، بايد معروف و منكر را بشناسند، احتمال دهد امر و نهي او تأثير دارد، امر و نهي، مفسده‎اي (ضرر جاني، مالي مهم و آبرويي) نداشته باشد وكسي كه معروف را ترك مي‎كند، و نيز كسي كه منكر را انجام مي‎دهد، بر ادامه عمل خود اصرار داشته باشد.

لزوم پرهیز از رویکرد جناحی در اجرای امر به معروف

رئیس شورای امربه‌معروف و نهی از منکر استان با اشاره به اینکه در امربه‌معروف و نهی از منکر خطی و جناحی برخورد نکنیم، ابراز داشت: اهل‌بیت(ع) برای اتفاقاتی که در بستگان و افراد نزدیک خود رخ می داد شدیدتر برخورد می کردند؛ در همین رابطه امام صادق(ع) به یکی از نزدیکان می فرمایند که کار خوب همه جا خوب است اما از شما بهتر ولی اگر از شما کار زشتی سربزند ، خیلی بدتر است.

البته دارای برخی شرایط دیگری هم می باشد که نباید هر کسی به هر نحوی این کارها را انجام دهد چراکه ممکن است نتیجه عکس دهد از دیگر شرایط می توان به داشتن لسان خوب برای ادای این فریضه نام برد که تمام کارشناسان دین بر این موضوع اذعان دارند که حتما باید این موضوع مهم از سوی آمر رعایت شود.

در اجرای امربه‌معروف نیاز به لسان خوب داریم

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به اینکه اگر عملاً کسی را امربه‌معروف ونهی از منکر کنیم بهتر از آن است که صدبار حرف بزنیم و اثری نداشته باشد، گفت: امربه‌معروف باید با عمل باشد البته لسان هم لازم است اما لسان خوب و مناسب باشد.
ارسال نظرات