رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سنندج:

واژه «سرای سالمندان» نتیجه تحولات در نظام خانواده امروزی است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سنندج گفت: جریانات تاریخی و اجتماعی پیش‌آمده کنونی و تغییر و تحولات نظام خانواده امروزی واژه سالمند و سرای سالمندان را بنیاد نهاد.
کد خبر: ۸۷۶۰۳۶۰
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، اسعد فتاحی در مراسم تجلیل از سالمندان که در خانه سالمندان شهر سنندج برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته و پیشینه ما سالمندان و پیران مظهر قدرت و گفتنمان بوده و به نوعی حاکمیت می‌کردند.

وی با عنوان کردن این پرسش که چرا امروزه روزی به نام سالمند نامگذاری شده است، افزود: جریانات تاریخی و اجتماعی پیش‌آمده کنونی و تغییر و تحولات نظام خانواده امروزی واژه سالمند و سرای سالمندان را بنیاد نهاد.

فتاحی در ادامه به شکست و شکاف میان بنیاد خانواده‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: دوران امروز به سمت گفتاردرمانی حرکت دارد و ما باید جایگاه واقعی والدین سالخورده خود را رعایت کرده و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شهر سنندج رویکرد جامعه‌شناسان در بحث سالمند و بحث دینی را تشریح کرد و افزود: یکی از مشکلات جامعه مدرن بوجود آمدن سرای سالمندی و بهم‌ریختن بنیاد خانواده‌ها و سست‌شدن اعتقادات دینی خانواده‌ها است.

فتاحی در ادامه با اشاره به کتاب موج سوم تافلر که سه وضعیت برای خانواده‌ها را ترسیم کرده است، افزود: در موج اول، جامعه کشاورزی و اعضای خانواده با هم و در کنار یکدیگر زندگی آرامی داشتند، موج دوم به جامعه صنعتی پا گذاشته که خانواده، هسته‌ای و در نهایت فرزندان با پدر و مادر زندگی می‌کردند اما مشکل از موج سوم جامعه الکترونیکی، کامپیوتر و عصر رسانه شروع شد.

وی با اشاره به معضلات و آسیب‌های موج سوم که از همانجا گسستن خانواده‌ها و جداکردن سالمندان از جوانان شروع شد، گفت: هرچند در این دوران از لحاظ پزشکی و علمی و غیره پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای کسب شد اما کرامت انسانی با دیدن والدین در سرای سالمندان زیرسؤال می‌رود.

وی در ادامه به رواج ازدواج سپید و زندگی مشترک بدون ازدواج، اشاره کرد و افزود: جامعه صنعتی این کرامت را از انسان گرفته است در صورتی که زندگی فقط در کانون خانواده و کنار سالخوردگان با کوله‌باری از تجربه می‌تواند چراغ راه جوانان باشد.

فتاحی در پایان با بیان اینکه با برگزاری هزاران جلسه و اصل و قانون، نمی‌توان این مهم را فرهنگ‌سازی کرد بلکه زندگی براساس مکتب الهی و تمدن اسلامی و بازگشت به ازدواج معقول و ارج نهادن به شأن و مقام سالمندان و پیران خانواده است که پربرکت خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار