خبرهای داغ:
مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی؛

دین و مذهب در آذربایجان شوروی با ادبیات عاشورایی حفظ شد/فضولی حقی عظیم بر گردن شعر فارسی، ترکی و عربی دارد

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: در دوران شوروی ادبیات عاشورایی و آیینی در کشور شیعی آذربایجان زنده بود و دین و مذهب را نگه داشت و بخش مهمی از ادبیات صندوقی و مخفیانه و مردمی بود.
کد خبر: ۸۷۶۰۱۸۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مصطفی قلیزاده علیار درباره عناصر شعر مرثیه عاشورایی اظهار کرد: مهم ترین عناصر شعر مرثیه عاشورائی به لحاظ محتوا، سه عنصر است: 1- مصیبت (مظلومیت محوری)، 2- حماسه(شجاعت و ظلم ستیزی و طرفداری از حق) 3- معرفت(شناخت کافی از عقاید و امام شاسی وتاریخ عاشورا).

وی افزود: شعر مرثیه عاشورایی و مقتل ترکی پانصد سال پیش تقریبا با شاعر و متفکر و عارف بزرگ شیعی قرن دهم "ملا محمد فضولی بغدادی" و کتاب مقتل ترکی او به نام "حدیقه السعداء" به نثر و نظم شروع شد و تا به امروز صدها شاعر در این عرصه اشعاری ماندگار آفریده اند.

مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: ادبیات عاشورایی ترکی یکی از غنی ترین ادبیات های دنیا به لحاظ حس و مهر و قهر و حماسه و خداپرستی و توحید و انسان دوستی و سبک زندگی و ظلم ستیزی است.

این شاعر و محقق افزود: حتی در دوران شوروی ادبیات عاشورایی و آیینی در کشور شیعی آذربایجان زنده بود و دین و مذهب را نگه داشت و بخش مهمی از ادبیات صندوقی و مخفیانه و مردمی بود.

وی یادآور شد: در دوره قبل از انقلاب اسلامی که رژیم پهلوی چاپ و نشر زبان ترکی را قدغن کرده بود، همین ادبیات غنی مرثیه زبان مادری ما آذربایجانی ها را در ایران حفظ کرد.

قلیزاده علیار گفت: محتشم کاشانی آن شعر ترکیب بند شاهکار خود به مطلع "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" را تحت تاثیر شعر ترکیب بند ترکی ملا محمد فضولی سروده است.

وی اظهار کرد: فضولی حقی عظیم بر گردن شعر فارسی، ترکی و عربی مسلمانان در پنج قرن اخیر داشته و بزرگانی مثل شهریار با تواضع و تعظیم از او یاد کرده اند.

قلیزاده علیار یادآور شد: دیوان اشعار فضولی در ممالک مختلف از جمله در ایران منتشر شده و در شهر ارومیه دیوانش توسط ادیب محقق استاد بهرام اسدی چاپ شده خیلی از ادیبان و عالمان بر اشعار فضولی شرح و تفسیر نوشته اند از جمله حاج علمدار ماهر در باکو، عسگر شاهی در اردبیل و دکتر محمدحسین سعید عصر در ارومیه.

مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حتی در مصر و ترکیه و عراق کتابهایی در زندگی و شعر این عارف دانشمند و شاعر فاضل هم نوشته اند که این نشانگر عظمت جامع الاطراف فضولی است.

ارسال نظرات