نقوی حسینی گفت: اگر فردی مطلع است شخصی در نظام جمهوری اسلامی مدیریت دارد و دارای دو تابعیت است حتما اطلاعات و گزارش آن را به صورت مستند به کمیسیون امنیت ملی ارسال کند و ما موظف هستیم این موضوع را پیگیری کنیم.
کد خبر: ۸۷۵۹۶۴۶
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص موضوع دوتابعیتی‎ها بیان کرد: دوتابعیتی پدیده‎ تاسف بار و پیچیده‎ای در حوزه تابعیت و حقوق بین الملل است و کشورها معمولا پرهیز می‎کنند از اینکه شهروندان شان دارای دوتابعیت باشند.

نقوی حسینی تاکید کرد: حقوق مدنی ما نیز حقوق سخت گیری در این زمینه است؛ وقتی فردی دارای دو تابعیت می‎شود نمی‎تواند کارمند دولت باشد و اموال غیر منقول نیز داشته باشد، از سوی دیگر این مسئله عواقب نگران کننده سیاسی در پی دارد به این دلیل که معمولا افراد دوتابعیتی مورد توجه سرویس‎های جاسوسی هستند و سرویس‎های جاسوسی سعی می‎کنند از دوتابعیت‎ها در راستای اهداف سرویس خود استفاده کنند که مواردی در این خصوص در کشور خود داشتیم از جمله شخص خاوری یا عضو تیم مذاکره کننده هسته‎ای که جاسوس از آب درآمد یا جیسون رضائیان که دوتابعیتی بودند.

نماینده مردم ورامین در ادامه این مطلب تصریح کرد: ناگوارتر و نگران کننده‎تر این است که فرد دوتابعیتی مسئولیت هم داشته باشد و جزو مدیران ارشد و رده بالای کشور شود، براین اساس وقتی که دوتابعیتی نمی‎تواند کارمند دولت باشد به تبع آن به هیچ عنوان نمی‎تواند مسئول باشد و در نظام جمهوری اسلامی ایران مدیریت داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص اظهارات وزیر اطلاعات نیز در این خصوص بیان داشت: وزیر اطلاعات نیز این نگرانی‎ها را داشت و اعلام کرد هر مدیری که برای استعلام به این وزارت خانه معرفی می‎شود حتما تابعیت او بررسی می‎شود و اگر اسناد و مدارکی مبنی بر اینکه تابعیت مضاعف دارد به دست آید حتما جواب وزارت منفی خواهد بود و صلاحیت او را رد می‎کنیم.

نقوی حسینی ادامه داد: در این راستا وزیر اطلاعات بیان کرد درخصوص استعلامات مدیران که صورت گرفته تاکنون به 79 مورد مشکوک التابعیت برخورد کردیم و 35 مورد آن به ما اثبات شده که تابعیت مضاعف دارند و صراحتا نیز صلاحیت آنها را رد کردیم.

وی با اشاره به برخورد وزارت اطلاعات با مدیران دوتابعیتی گفت: آقای علوی حتی موردی را نام برد که این فرد مسئولیت داشت و ما بعدا متوجه شدیم که او دارای تابعیت مضاعف است و به مقام مافوق او رسما ابلاغ کردیم که این فرد به علت دوتابعیتی بودن نمی‎تواند این مسئولیت را داشته باشد  و آن فرد از آن جایگاه خلع شد.

نماینده مردم ورامین در ادامه یادآور شد: بین دوتابعیتی و  گرین کارت و اقامت تفاوت وجود دارد اما معتقد هستیم آنهایی که گرین کارت یا اقامت کشور دیگری را هم دارند باید احتیاط‎های لازم صورت گیرد ولی در ارتباط با تابعیت مضاعف ما به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص برخی اخبار مبنی بر وجود مسئولین دوتابعیتی در بدنه دولت نیز خاطرنشان کرد: اصلا مهم نیست این فرد چه کسی است؛ وزیر است، یا رئیس دفتر دولت یا معاون رئیس جمهور، هر جایگاه و سمتی که دارد، اگر فردی مطلع است شخصی در نظام جمهوری اسلامی مدیریت دارد و دارای دو تابعیت است حتما اطلاعات و گزارش آن را به صورت مستند به کمیسیون امنیت ملی ارسال کند و ما موظف هستیم این موضوع را پیگیری کنیم، چراکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ارتباط با موضوع دوتابعیتی و داشتن مسئولیت افراد دوتابعیتی به هیچ عنوان کوتاه نمی‎آید.
ارسال نظرات