مدیرکل پیشگیری آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور:
این مبحث گسترده در تمامی شئونات زندگی ما رخنه کرده و بر ارتباطات تأثیر می‌گذارد و استفاده از فضاهای مجازی نگرانی‌هایی را به‌دنبال دارد و در عرصه‌های مختلف شاهد تبعات منفی طبقات اجتماعی هستیم.
کد خبر: ۸۷۵۹۳۰۴
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به افزایش پدیده شهرنشینی، تصریح کرد: در دوران انقلاب، حدود 20 درصد پدیده شهرنشینی داشته‌ایم و در حال حاضر این آمار به 80 درصد رسیده است.

شیرین احمدنیا با بیان اینکه در شرایط تغییر و تحول شتابنده اجتماعی قرار داریم، اظهار کرد: این تحولات سبب ایجاد وضعیت‌های جدیدی می‌شود که بسترساز پدیده‌های نوین است.

وی افزود: در جامعه امروز با تنوع هنجارها و نقش‌های اجتماعی مواجه هستیم و پدیدار شدن تکنولوژی جدید، زمینه نگرانی را فراهم کرده است.

این مسؤول بیان کرد: افزایش شکاف میان طبقات و نداشتن آمادگی برای پذیرفتن وضعیت جدید از جمله مشکلاتی هستند که باید نسبت به رفع آن تعمق کرد.

احمدنیا به گسترش فضاهای مجازی در دنیا اشاره کرد و گفت: این مبحث گسترده در تمامی شئونات زندگی ما رخنه کرده و بر ارتباطات تأثیر می‌گذارد و استفاده از فضاهای مجازی نگرانی‌هایی را به‌دنبال دارد و در عرصه‌های مختلف شاهد تبعات منفی طبقات اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: این تبعات منفی بنیان خانواده به‌ویژه روابط زناشویی و و تربیت فرزندان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در تحولات جامعه‌شناختی و جمعیت‌شناختی به پدیده افزایش سن ازدواج توجه خاصی شده است، اظهار کرد: این افزایش به‌دلیل وجود موانعی است که بر سر راه مردان به دلیل نداشتن تمکن مالی مناسب و زنان به دلیل مناسب نبودن شرایط اجتماعی قرار دارد و پدیده فردگرایی را تقویت می‌کند.

این مسؤول به رفتارهای پرخطر در جامعه اشاره کرد و افزود: به دلیل فاصله روزافزون سن بلوغ تا سن ازدواج شاهد گسترش رفتارهای پرخطر میان نوجوانان و جوانان هستیم که عمده این مشکلات بیماری‌های مقاربتی و ایدز است.

احمدنیا با بیان اینکه سن ازدواج از سال 1365 در مقایسه با سال 90 در زنان از 19 به 24 سال و در مردان از 25 به 27 سال افزایش یافت، اظهار کرد: میزان باروری کل از حدود 6 فرزند در سال 66 به دو فرزند در سال 90 تقلیل پیدا کرد و این امر سبب کاهش بهداشت باروری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن ازدواج و گسترش تجرد در ایران مواجه هستیم، ادامه داد: براساس آماری که از ثبت احوال به‌دست آمده است، بیش از 11 میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج قرار دارند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه شاهد رشد ازدواج موقت در کشور هستیم، افزود: خانواده‌های زن سرپرست در مقایسه با سال 1335 از هفت تا 12 درصد افزایش یافته و بیشترین علت زن‌سرپرستی، تجرد یا طلاق است.

احمدنیادر پایان گفت: آسیب‌های اجتماعی نیازمند نگرش درونی توسط خود افراد است که باید آگاهی پیدا کنند و در قالب نهادهای مردمی به این مهم بپردازند
ارسال نظرات
پر بیننده ها