خبرهای داغ:
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شرط عصمت را برای ولی فقیه منتفی دانست و گفت: در زمان غیبت امام معصوم(ع) ولی فقیهی عهده دار زمامداری جامعه اسلامی می شود که متخصص و عادل باشد و عادل یعنی متعمداً به مردم و جامعه خیانت نکند.
کد خبر: ۸۷۵۹۱۴۳
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزاداری شب گذشته که در مسجد الرسول خیابان پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: انتصاب امام معصوم تنها از جانب خداوند امکان پذیر است.

وی معرفی جانشین هر پیامبری را از جانب خداوند دانست و افزود: کسانی که در مقابل جانشین پیامبر(ص) ایستادند و نگذاشتند اراداه الهی محقق شود، افرادی بودند که تعیین امام علی(ع) را از جانب مردم مجهول می دانستند و معتقد بودند انتصاب امیرالمؤمنین(ع) به خلافت جامعه اسلامی باید با نظر مردم انجام گیرد و چون مردم چنین اعتقادی ندارند که امام علی(ع) جانشین پیامبر(ص) برای خلافت امت اسلامی باشند، ایشان نیز نباید خلافت را در دست بگیرند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: شیعه در مبحث ولایت ائمه و ولایت فقیه معتقد است انتصاب افراد به امامت جامعه اسلامی، مسأله ای است که از جانب خداوند به اشخاص تفویض می شود و اقدام کردن در راستای این تفویض از جانب مردم صورت می پذیرد، یعنی مردم با حمایت خودشان و از روی اختیار یا از حجت الهی پشتیبانی میکنند یا پشتیبانی نمیکنند.

استاد حوزه علمیه اصفهان دلیل انتصاب امام از جانب خداوند را عصمت امام معرفی کرد و اظهار داشت: عصمت مسأله ای باطنی است که از ظاهر افراد نمی توان به وجود یا عدم آن در شخصی پی برد و فقط خداوند میداند که شخصی معصوم است یا معصوم نیست، پس تنها موجودی که میتواند امام را تعیین کند، خداوند است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نظر شیعه برخلاف علمای عامه است، علمای عامه معتقد هستند نیازی نیست وصی پیامبر(ص) معصوم باشد حتی یکی از علمای آنها اخیرا فتوا داده است که اولی الامر می تواند از افسق فاسقین باشد و اطاعت از او واجب است، شیعه معتقد است به دلیل این که همه باید از فرمان خداوند، پیامبر(ص) و اولی الامر تبعیت کنند، این سه فرمانده یک فرمان میدهند و خطا و اشتباهی در فرمان آنها وجود ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیه تطهیر و آیات مختلف دیگر از جمله آیه بیست و چهارم سوره سجده که می فرماید «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ» تصریح کرد: آیات زیادی در قرآن مبیّن عصمت ائمه اطهار است، عصمتی که به واسطه یقین دائمی برای اهل بیت(ع) ایجاد شده است چرا بر اساس روایتی از وجود مطهر امام صادق(ع) بدترین پلیدی در وجود هر انسان شک است و امام معصوم(ع) همه وجودش یقین به خداوند است، به همین سبب آیه سی و دوم سوره دخان که می فرماید «وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِینَ»، انتخاب امام معصوم(ع) به امامت را انتخابی کاملاً عالمانه توصیف می کند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان به انتخاب منتخبین مردم را توأم با جهل دانست و ابراز کرد: شاید افراد عادی در انتخابشان دچار اشتباه شوند و کسی را به منصبی منصوب کنند ولی خداوند به سبب عالم بودنش هرگز چنین اشتباهی را مرتکب نمی شود، این اشتباهات معمولاً قصوری است یعنی افراد به دلیل اطلاعات ناکافی و سطحی از شخصیت مورد نظرشان، فکر می کنند او برای این منصب مناسب است در صورتی که حقیقت چیز دیگری است و با اطلاعات سطحی افراد انطباق ندارد.

وی نظام انتخابات را در این مقوله قرار داد و ابراز داشت: در قضیه انتخابات ریاست جمهوری در گذشته ملاحظه کردید مردم به بنی صدر رأی دادند و او را به منصب ریاست جمهوری رسانیدند ولی بعد از مدتی معلوم شد که اشتباه کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: نمونه دیگر این انتخاب ناآگاهانه انتصاب خلیفه اول، دوم و سوم به جانشینی پیامبر(ص) بود، مسأله ای که به 25 سال خانه نشینی امیرالمؤمنین(ع) منجر شد، البته به سبب روشنگریها و اتمام حجتهایی که پیامبر(ص) در روز غدیر خم با مردم داشتند این انتصاب ناصواب نوعی شرک به حساب می آید.

وی با توجه به نظرات اهل تسنن اذعان کرد: همه اهل تسنن به اتفاق معتقد هستند که خلفای اولی، دومی و سومی از جانب خداوند تعیین نشده اند و مردم با عقل خودشان آنها انتخاب کرده اند، به دلیل این که در انتخاب جانشین پیامبر(ص) موجود دیگری را در کنار خداوند قرار دادند، در حقیقت برای خداوند شریک قائل شدند.

آیت الله مهدوی با توجه به آیه شصت و هشتم سوره قصص که می فرماید «وَرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَیَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ» تأکید کرد: قرآن نیز می فرماید«در انتخاب امام معصوم برای مردم اختیاری نیست چرا که اگر انتخاب به دست مردم افتاد، شرک می ورزند و خداوند منزه از شریک است».

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری رد کردن ولی فقیه را نیز شرک به خداوند دانست و گفت: ولی فقیه نیز به واسطه روایتی از امام حسن عسکری(ع) که ویژگیهای فقیه عادل را برمی شمارند معین شده است، در روایتی از امام عصر(عج) آمده، رد کردن ولی فقیه رد کردن ما اهل بیت(ع) است، رد کردن ما اهل بیت(ع)، رد کردن خداوند است و کسی که خداوند را رد کند حکمش شرک است.

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از نظرات اهل تسنن در مسأله انتخاب جانشین پیامبر اسلام اظهار کرد: همه انبیای الهی وصی و جانشین داشته اند، مگر امکان دارد پیامبر خاتم که اعظم انبیاء است وصی و جانشینی نداشته باشد؟ در روایات مختلف آمده است پیامبر(ص) وقتی می خواستند برای چند روز از شهر بیرون بروند جانشینی برای جلوگیری از هرج و مرج انتخاب می کردند چگونه ممکن است در قبل از رحلتشان کسی را به عنوان جانشین انتخاب نکرده باشند؟ اصلاً مگر ممکن است خداوند به واسطه پیامبری امتی را مسلمان کند و بعد از رحلت آن پیامبر، افسار هدایت آن امت را به مردم بسپارد؟.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه شرط عصمت را برای ولی فقیه منتفی دانست و اذعان کرد: در زمان غیبت امام معصوم(ع) ولی فقیهی عهده دار زمامداری جامعه اسلامی می شود که متخصص و عادل باشد و عادل یعنی متعمداً به مردم و جامعه خیانت نکند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: شناخت جایگاه امام معصوم(ع) و به دنبال آن ولی فقیه یکی از مسائلی است که در جلسات عزدارای ابا عبد الله الحسین(ع) باید به آن توجه ویژه مبذول داشته شود، اگر ما به خوبی پایه های اعتقادی خود را محکم کنیم، ماهواره ها نمی توانند برای ما اعتقادات درست کنند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها