خبرهای داغ:
رئیس دادگستری شهرستان آبیک با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر بر تمامی مردم واجب است، گفت: مردم می‌توانند دولت و دولتمردان را نهی از منکر کنند.
کد خبر: ۸۷۵۹۰۵۵
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین  صبح چهارشنبه همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر شهرستان آبیک با حضور آیت‌الله سید بنی‌هاشمی رئیس دادگستری شهرستان آبیک برگزار شد.

وی در این همایش که در مجتمع فرهنگی باران و سالن آمفی‌تئاتر شهید آوینی برگزار شد، اظهار داشت: امروز هزاران نفر زیر آوار تهاجم فرهنگی زیر مانده‌اند و کسی نیست که به فریاد آن‌ها برسد.

بنی هاشمی افزود: عامل اصلی ایجاد قیام عاشورا فلسفه امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین نیز در این باره بارها و بارها فرمودند: من برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام.

بنی‌هاشمی متذکر شد: ما مردم عادی در بحث امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کوتاهی کردیم که امروز بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب حاکمیت مجبور به ایجاد قانون حمایت از آمران به معروف شد تا بحث امر به معروف جدی گرفته شود تا از مشکلاتی که برای آمران به معروف پیش می‌آمد جلوگیری شود.

این مسؤول اذعان کرد: عده‌ای می‌گفتند وظیفه شما نیست اقدام عملی داشته باشید و باید تنها به گفتار بسنده کنید تا زمانی که با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ماهیان به منکر در جهت حمایت از آن‌ها اقدام شود.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک، با اشاره به اینکه حمایت از آمران نشاندهنده اهمیت امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: وقتی قانون ابهام داشته باشد عده‌ای اقدام به سواستفاده از این ابهام می‌کنند.

وی عنوان کرد: مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده تنها وظیفه دولت است.

بنی‌هاشمی با اشاره به ماده ۵ حمایت از آمران به معروف گفت: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

این مسؤول اضافه کرد: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک، متذکر شد: کسانی که نسبت به آمران به معروف تعرض می‌کنند طبق قانون مجازات می‌شوند که مجازاتشان قابل تعلیق و تبدیل و تخفیف نیست.

وی اظهار کرد: مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی‌باشد.

بنی هاشمی ادامه داد: چنانچه مجنیٌ‌علیه یا اولیای دم از حق خود گذشت نمایند، جنبه عمومی جرم حسب مورد مطابق ماده(۶۱۴) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) و تبصره ماده(۲۸۶) از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مصوب۱/۲/۱۳۹۲ رسیدگی می‌شود.

بنی‌هاشمی تأکید داشت: مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی از تشکیل شعب ویژه امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و گفت: اگر یکی از آمرن مورد ضرب و جرح قرار بگیرد از نهادهای دولتی دیه وی پرداخت می‌شود و اگر یکی از آمران در این بحث جان خود را از دست داد به عنوان شهید و یا جانباز از کمک‌های بنیاد شهید بهره‌مند خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک، مطرح کرد: هر جا وظیفه‌ای به بسیج ارجاع داده شد یعنی دولت کم آورده است، جنگ، بسیج سازندگی، بحران‌های سیاسی و امروز واگذاری آمران معروف به بسیجیان، نشاندهنده این است که بسیج یک نیروی مؤثر در انجام امور است.

بنی‌هاشمی در پایان گفت: دشمن با ریزه‌کاری‌ها متعدد بر روی جوانان ما کار می‌کنند که با قوای قهریه جواب نمی‌دهد جنگ نرم را باید با جنگ نرم جواب داد و از ظرافت‌های زبانی باید جهت دفع خطر دشمن اقدام کرد.

6001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها