در حالی شورای اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت واردات و ترخیص برنج از اول مرداد را تحت هیچ شرایطی مجاز ندانستند، گمرک از آزادسازی واردات برنج توسط تعاونی‌های مرزنشینان با مصوبه دولت خبر داد.
کد خبر: ۸۷۵۸۹۰۱
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  قصه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برای حمایت از برنجکاران و تولید داخل هر سال با انواع و اقسام مصوبه و بخشنامه تکرار می‌شود، ولی هر از چند گاهی می‌شنویم که واردات برنج در فصل ممنوعه با دور زدن قوانین انجام می‌گیرد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اواخر سال گذشته در نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، ممنوعیت واردات برنج به کشور از اول مرداد 95 را اعلام کرد.

در این نامه آمده بود: «با توجه به مصوبه شورای محترم اقتصاد به‌شماره 216800 مورخ 94/8/10 در خصوص واردات برنج جهت تأمین کسری مورد نیاز کشور خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات زیر انجام شود:

1 ــ ثبت سفارش برنج وفق مصوبه از تاریخ 94/9/4 انجام پذیرد به‌نحوی که کلیه واردات برنج مشمول مابه‌التفاوت گردد، مدت اعتبار ثبت سفارش سه ماه و حداکثر برای مدت یک ماه دیگر قابل تمدید باشد.

2 ــ کلیه ثبت سفارش انجام‌شده بایستی حداکثر تا تاریخ 95/4/31 وارد کشور شود و این موضوع به کلیه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ گردد که پس از تاریخ فوق به‌دلیل شروع فصل برداشت و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.

3 ــ مبلغ 5000 ریال مابه‌التفاوت برای هر کیلوگرم برنج وارداتی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ شود».

در پی نامه مصوبه شورای اقتصاد و نامه وزیر جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی 29 خرداد امسال در نامه‌ای به افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد که از اول مرداد 95 ترخیص برنج از گمرکات کشور تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.

تصویر نامه به‌شرح زیر است:

درپی نامه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به افخمی راد، تقی محمدیان مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت 4 تیر امسال در نامه ای به گمرک ایران تصریح کرد که ترخیص برنج از گمرک از اول مرداد تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نمی باشد.

متن این نامه که تصویر آن آمده است، به‌شرح زیر است:

در حالی مصوبه شورای اقتصاد، نامه وزیر جهاد کشاورزی و بخش‌نامه‌های سازمان توسعه تجارت و گمرک واردات برنج از اول مرداد را تحت هیچ شرایطی مجاز نمی‌داند، ولی گمرک ایران در گزارش اخیر خود از تجارت شش‌ماهه کشور ضمن تأیید واردات 2300 تن برنج به کشور در شهریورماه اعلام کرد: "میزان واردات برنج طی شهریورماه سال جاری به‌میزان 2300 تن و به‌ارزش 2 میلیون دلار بوده که واردات آن نیز بنا به مصوبه هیئت وزیران توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان صورت گرفته است".

پیش از این رئیس انجمن واردکنندگان برنج هم واردات برنج از سوی مرزنشینان را یکی از راههای دورزدن قانون اعلام کرده بود.

ارسال نظرات