خبرهای داغ:
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری:

ضمانت اجرایی برای قانون مترقی و مجریان صالح، خواست مردم است / وقتی دشمنان ببینند جامعه به سوی خوشبختی می‌رود، دست به کار می‌شوند

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در اسلام انسان‌ها هم باید از قانون مترقی که همان کتاب الله است، برخوردار بوده و هم مجریان صالح نقش‌آفرین باشند و ضمانت اجرایی برای قانون مترقی و مجریان صالح خواست مردم است.
کد خبر: ۸۷۵۸۷۶۷
|
۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در گردهمایی مفسران قرآن کریم شهر اصفهان اظهار داشت: تشکیل چنین جلساتی نشان دهنده خیرخواهی، دلسوزی و داشتن دغدغه دین، قرآن و اهل بیت است، زیرا کسانی که خود نسبت به این مسیر آگاه‌اند و راه را طی کرده‌اند اما احساس تکلیف کرده و در این‌گونه نشست‌ها شرکت دارند که موجب دلگرمی دیگران و دست اندرکاران این امر می‌شود.

وی با اشاره به این حدیث از پیامبر(ص) که إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً، افزود: ایام محرم و سوگواری ایامی است که تا اندازه فراوانی از بخش دوم کلام نبی مکرم اسلام(ص) در محافل و مجالس دینی، یعنی عترت و آن هم تجلی عترت در این ایام که سید و سالار شهیدان و وجود مقدس امام حسین(ع) است، سخن گفته می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانید رسول گرامی اسلام(ص) این دو موضوع گران‌بها را عدل هم قرار داده‌اند و از امت اسلامی، گویندگان مذهبی و کسانی که پیرو راه رسول‌الله(ص) هستند، خواسته است که بعد از ایشان روی هر دو مورد سرمایه‌گذاری شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان داشت: با وجود این تأکید پیغمبر(ص) آن هم نه یک بار، بلکه در مراتب مختلف عده‌ای شعار انحرافی حسبنا کتاب الله سر دادند و عترت را خانه‌نشین کردند، عده‌ای هم در ادوار گوناگون حالت غلو پیدا کردند و کتاب الله را فراموش کردند.

وی اضافه کرد: مسأله غلو در مورد ائمه موجب شد که آن جملات بلند زیارت جامعه توسط امام همام انشا شود و در عین حالی که جایگاه امامت رفیع و بلند نشان داده شد، کلام معصوم این است که ما را از جایگاه ربوبیت خارج کنید و بعد درباره ما هرچه می‌خواهید صحبت کنید، یعنی امت پیغمبر(ص) نه باید دچار حسبنا کتاب الله شوند و نه دچار غلو شده که ائمه را تا سرحد خدایی مطرح کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فلاسفه دو دسته هستند، گفت: یک دسته معتقدند سعادت انسان آن‌جا تأمین می‌شود که قانونی مترقی در جامعه وجود داشته باشد و اصلاً متعرض چیز دیگری نمی‌شوند، اما دسته دیگر نقطه مقابل این دسته‌اند و معتقدند اگر مجریان صالح در جامعه‌ای وجود داشته باشند این‌ها می‌توانند جامعه را به مرز سعادت و خوشبختی برسانند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: باور ما این است که هم دسته اول و هم دسته دوم فلاسفه درست میگویند، اما سخن هیچ‌کدام کامل است، بلکه اگر نظر اسلام را جویا شویم اسلام سه چیز را برای سعادت انسان‌ها مطرح می‌کند.

وی تبیین کرد: در اسلام انسان‌ها هم باید از قانون مترقی که همان کتاب الله است برخوردار و بهره‌مند باشند و هم مجریان صالح نقش‌آفرین باشند و بر اساس این قانون مترقی جامعه را هدایت و راهبری کنند، البته این دو به تنهایی کافی نبوده و تضمین کننده سعادت انسان‌ها نیست، بلکه به گفته پیغمبر گرامی اسلام ضمانت اجرایی برای قانون مترقی و مجریان صالح خواست مردم است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: اگر کتاب و قانون باشد و مجریان صالح هم باشند، اما خواست مردم این دو را همراهی نکند باز مردم روی سعادت نخواهند دید، علی(ع) خانه‌نشین می‌شود، کتاب الله که همان قانون است گرد و غبار می‌خورد و مجری هم فرصت اجرای قانون و هدایت جامعه را بر اساس قانون پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: بنابراین هم در زمان معصومین(ع) و هم در زمان غیبت کبری امام زمان(عج) هر جا این زمینه به وجود آمده و این سه عنصر کنار هم قرار گرفتند، آن جامعه به سعادت رسیده و طاغوت‌ها کنار گذاشته‌ شده‌اند.

وی مطرح کرد: وقتی دشمنان احساس کردند که سمت و سوی جامعه به سوی خوشبختی می‌رود و دیگر ظلم و چپاول و بی‌عدالتی به کنار می‌رود، دست به کار می‌شوند که لااقل یکی از این عناصر را از صحنه خارج کنند، بنابراین می‌بینیم زمان امیرالمؤمنین(ع) آنجایی که حکومت چند ساله ایشان که کتاب، مجری صالح و اقبال مردمی هم هر چند با فراز و فرود در کنار هم وجود داشت، دشمنان احساس کردند تا این سه عنصر وجود دارد، این‌ها کاری از پیش نمی‌برند و امیرالمؤمنین(ع) را به شهادت می‌رسانند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: حادثه عاشورا هم در همین مورد است و حسین بن علی(ع) در این زمینه نگرانی داشته و می‌گوید شما را به کتاب و سنت پیامبر(ص) دعوت می‌کنم و اگر از من تبعیت کرده و صحبت مرا بشنوید شما را به راه رشد هدایت می‌کنم و این دقیقاً برگردان انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، است.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: پایداری سنت به عترت است، موقعی که عترت را خانه‌نشین کنند و از صحنه کنار بزنند جایی برای سنت باقی نمی‌ماند، در مقابل سنت هم با انزوای عترت از بین می‌رود، به همین دلیل است که امام هم به کتاب و هم به سنت دعوت می‌کنم و بعد هم به عنوان رکن عترت می‌گوید که ان تسمعوا قولی و تطیع امری.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری ستاد تفسیر در اصفهان، اظهار داشت: چند سالی است که آقای قرائتی هم خود را وقف قرآن و تفسیر کرده که کاری ستودنی است، در عین حال اینکه در بحث عترت هم صحبت‌های ایشان همه روایات نورانی اهل بیت(ع) در کنار قرآن است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بعد از علامه طباطبایی و تفسیر گران‌قدر ایشان واقعاً عدد گویندگان تفسیر در حوزه از انگشتان یک دست هم کمتر بود و تفسیر پر مغز آیت‌الله جوادی آملی و مرحوم شب‌زنده‌دار در این زمینه وجود داشت.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه ما حوزه فقه و اصول است، گفت: حوزه یک بحث تفسیری کم دارد، البته امروز به خاطر تلاش‌های آقای قرائتی در حوزه بیش از 300 یا 400 درس تفسیری شکل می‌گیرد و حوزه‌ها و مدارس با اهتمام بیشتری به مباحث تفسیری پرداخته‌اند.

وی با اشاره به نورانیت و نقش و تأثیرگذاری قرآن بر دل‌ها، مطرح کرد: نقش اول قرآن موعظه بودن است و بر دل‌ها می‌نشیند و اثر خودش را می‌گذارد و تأثیر دیگر این است که هرکس آنچه باید بداند از آن برداشت می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: تفسیر را به‌ گونه‌ای بگویید که تنها الفاظ، کلمات و جملات نباشد و افراد آن مقداری که باید از قرآن تأثیر بگیرند و آنچه را که باید بدانند، برداشت کنند و مستفیض شوند.

انتهای پیام/63061/ 30


ارسال نظرات