خبرهای داغ:
مسئول دفتر امام جمعه همدان با بیان اینکه مسئولیت تربیت دینی فرزند از تربیت جسمی او مهمتر است، گفت: مهمترين حقوق فرزند بر والدين، تربيت صحيح او است.
کد خبر: ۸۷۵۸۷۰۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام ناصر نقوی امروز در همایش شیرخوارگان حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار داشت: همایش شیرخوارگان حسینی به یاد حضرت علی اصغر (ع) کوچک‌ترین شهید کربلا به عنوان بزرگترین سند مظلومیت امام حسین(ع) است.

وی آماده‌سازی کودکان برای ظهور منجی عالم بشریت و اعلام بیعت با حضرت علی اصغر(ع) را از اهداف این مجمع عظیم برشمرد و تصریح کرد: حضور در این مراسم همان بیعت و تقویت عاشورایی فرزندانمان است و در چنین مراسم‌هایی باید فرزندان خود را وقف و فدایی باب الحوائج کنیم و آرزوی محبیت بیشتر حضرت علی اصغر(ع)، زیارت و رسیدن به شفاعت آن برزگوار را داشته باشیم.

مسئول دفتر امام جمعه همدان با بیان اینکه تقویت دینی نتیجه حضور در همچنین برنامه‌های مذهبی است، ادامه داد: هرکسی که فرزندش را نه فقط از باب حاجت و نیاز بلکه از باب معنویت و اعلام حمایت و بیعت با حضرت علی اصغر(ع) در این محافل بیاورد و نفس حسینی به آنها داده شود، در چنین فضای عشق بازی، محبت و تربیت صحیح و حماسه محور آینده‌ای نورانی و موثر برایش رقم می‌خورد.

وی در ادامه به اهمیت تربیت دینی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آيات و روايات اسلامى، سرپرست خانواده، اعم از پدر و مادر نسبت به تربيت دينى فرزندان خود مسئوليت سنگينى دارند چراکه فرزندان مهم‌ترین امانت الهی در دست انسان‌ها هستند و کار محوری دین است بنابراین باید در تربیت دینی فرزند نهایت تلاش را کرد.

نقوی با بیان اینکه مسئولیت تربیت دینی فرزند از تربیت جسمی او مهمتر است، ابراز داشت: مهمترين حقوق فرزند بر والدين، تربيت صحيح او است ولی متاسفانه امروزه خانواده‌ها نگران تربیت جسمی فرزندانشان هستند ولی به تربیت دینی آنها اهمیت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: خداوند سیستم جسمی فرزند را این چنین قرار داده که خود به خود بزرگ می‌شود و اگر برخی موارد باشد جسمشان اماده است و به سامان می‌رسد و والدین وقتی سلامتی جسمی فرزند خود را می‌بینند دیگر نگران چیزی نیستند.

مسئول دفتر امام جمعه همدان با اشاره به اینکه اسلام به مساله بهداشت و تغذیه اهمیت می‌دهد، گفت: اسلام مخالف سلامت جسمی نیست و بر آن تاکید نیز دارد اما مهمتر از آن سلامت روح و باطن است.

وی ادامه داد: قرآن برای سلامت جسم پنج مؤلفه و برای سلامت روح و باطن 50 مؤلفه را عنوان می‌کند و اهمیت سلامت روح از مقایسه این مؤلفه‌ها مشخص می‌شود.

نقوی با ذکر حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند «اصل انسان جان اوست نه جسم» گفت: روح و باطن مرکز انسان است و لی متاسفانه آدرس غلط جامعه بهداشتی این است که کلا اصرار بر جسم به عنوان مرکز انسان دارد.

وی با اشاره به اینکه روح و باطن فرزند مهمتر و حساس‌تر از جسم است، گفت: در همه شهرها هزاران مطب برای سلامت جسم وجود دارد ولی برای سلامت روح حتی یک مطب هم وجود ندارد.

مسئول دفتر امام جمعه همدان ابراز داشت: از ابتدای تولد فرزند برایش کارت بهداشت سلامت جسم صادر می‌شود، کاش یک کارت بهداشت معنوی نیز صادر می‌شد تا مشخص شود فرزند از نظر سلامت روح در چه حد قرار دارد؟ چقدر قرآن برایش خوانده می‌شود؟ چقدر دروغ می‌شنود؟ چقدر به حرام و حلاش توجه می‌کنیم؟ و چقدر در جلسات مذهبی، معنوی و حسینی حضور داشته است؟

وی تربیت صحیح و دینی فرزند را از دوران کودکی مهم دانست و بیان داشت: نوشته روی سنگ به سادگی از بین نمی‌رود بنابراین باید آنچنان که به بهداشت جسمی اهمیت می‌دهیم به بهداشت روحی فرزند نیز دقت کنیم چراکه به سادگی جبران‌پذیر نیست و اهمیت آن بر اساس روایات از اینجا مشخص می‌شود که تاثیر یک لقمه حرام برای فرزند در هفت نسل از او اثر دارد.

نقوی در ادامه به بیان راهکارهای تربیت دینی فرزندان پرداخت و تصریح کرد: روش كلي تربيت چيزي جز انس و عادت دادن كودك به داشتن صفات و رفتار پسنديده و رفع علاقه نسبت به رفتار ناپسند و صفات زشت نيست، در اين راستا والدین تا خود را تربیت نکنند فرزند تربیت نمی‌شود و نمی‌توان از او انتظار انجام واجبات را داشت.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید ابتدا خودتان را نجات دهید بعد اهل خانواده را گفت: برای تربیت دینی فرزند ابتدا باید فضائل اخلاقی را در خود پرورش دهیم و از رذایل دوری کنیم به حلال و حرام توجه کنیم تا تربیت صحیح در فرزندمان اثر کند.

مسئول دفتر امام جمعه همدان با بیان اینکه فرزند رفتاري را كه از والدين خود ببيند از آن تبعيت خواهد كرد، خواه رفتاري سالم باشد وخواه ناسالم اظهار داشت: در سرشت و ذات كودك جنبه‌هايي وجود دارند كه فرد را به سوي تقوا و عدالت، پاكي و صداقت وا مي‌دارند و نماز خواندن، قنوت نماز شب و سحر خیزی والدين از همان ابتدای تولد فرزند در جان او اثر دارد.

وی افزود: قرار دادن كودك در جو مذهبي مثل مساجد و محافل، جلسات مذهبي، اجتماعات سالم ديني در رشد و پرورش ديني آنها بسيار مؤثر است و كودكان ما از حدود سه سالگي چنين آمادگي را دارند و در ضمن آن به فراگيري آيات و دعا و برنامه‌ها مي‌پردازند.

نقوی در بیان راهکار دوم در تربیت دینی فرزند گفت: دختران به عنوان مادران آینده باید قبل از ازدواج هوای نفس خود را بکشند و خود را تزکیه کنند و به سلامت روحی خود بپردازند تابعد از ازدواج و فرزندآوری بتوانند فرزندی نیکو تربیت کنند.

وی اضافه کرد: مادر در دوران شيردهي، مانند دوران بارداري موظف است به حالات، گفتار و رفتار توجه کند و تأثير آن بر كودك، آگاهي کامل داشته باشد چه بسا پاكي، ايمان، صداقت و طهارت روحي و معنوي مادر پاك، از طريق شير به فرزند منتقل مي شود و سبب مي شود او، انسان وارسته و شايسته اي پرورش يابد، همچنين آلودگي و رذالت مادر به فرزند منتقل مي شود و او را به سوي بدي‌ها و رذالت‌ها سوق مي دهد.

مسئول دفتر امام جمعه همدان تصریح کرد: بهتر است كه مادر هنگام شير دادن با داشتن طهارت و وضو رو به قبله باشد و به ذکر صلوات و تلاوت دعا و قرآن بپردازد.

وی ایجاد فضای متفکر دینی را به عنوان سومین راهکار معرفی کرد و ابراز داشت: زندگي خود و خانواده خود را مذهبي كنيد، آنچنان كه رفتار و گفتار، رفت و آمدها، معاشرت‌ها، خور و خواب‌ها و موضع‌گيري‌ها همه رنگ مذهب داشته باشند.

نقوی در ادامهبه حفظ حرمت‌ها در محیط خانواده تاکید کرد و اظهار داشت: والدين بايد محيط خانه را از دوستي و محبت آكنده كنند و بين افراد خانواده مهرورزي را گسترش دهند، چراکه در قبال تربيت اخلاقي و ديني و تربيتي فرزندان مسئول هستند و بايد از گفتار ناپسند، سخن زشت و دشنام و هر آنچه كه با عفت و پاكدامني و حيا، مغايرت دارد پرهيز کنند.

وی در خصوص چهارمین راهکار در تربیت دینی گفت: پدر و مادر باید با فرزند خود از همان ابتدا رفیق باشند، رفاقت باید از همان کودکی شکل گیرد و با فرزند همانند یک دوست صمیمی در همه امورات برخورد کنند.

مسئول دفتر امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امام حسین(ع) بسیاری به فرزندان خود ارادت داشت و به فرموده ایشان خانه ای که در آن حضرت سکینه(س) نباشد را دوست نداشت، گفت: نگذارید فرزندانتان در بیرون از منزل به دنبال جبران کمبود محبت باشند وظیفه شماست که به فرزندان خود محبت کنید و مطمئنا خدا پاداش آن را برایتان در نظر می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا می‌توانید فرزندان خود را در فضای حسینی قرار دهید چرا که آنها به دلیل پاکی بیشتر از ما می‌فهمند و در این مراسم‌ها رشد و تقویت می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات