اعزام سبزپوشان همیشه سرافراز سپاه و دلاور مردان استان در سازمانهای رزمی ارتش و نیروی انتظامی و همچنین با اعزام قشر عظیمی از نیروهای عشایری در سال ۵۹ خود سند گویایی به علاقمندی مردم استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.
کد خبر: ۸۷۵۸۵۸۰
|
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
سید ابوالحسن حسینی نیک - دراستان کهگیلویه و بویراحمد قبل از آغاز جنگ تحمیلی با توجه به شرارت گروه ها و احزاب منحرف با حضور خودشان در مناطق کردستان مبارزات سرسختانه‌ای را بر علیه مخالفان و معاندان با نظام جمهوری اسلامی آغاز و پس از شروع جنگ تحمیلی عراق به سر کردگی استکبار جهانی که هدفشان مهار جمهوری اسلامی بود بلافاصله همپای سایر اقشار کشور اسلامی عزیزمان به جبهه ­های جنگ شتافته و  چون مردم این استان از روحیه عشایری و سلحشوری برخوردار و همچنین با فنون جنگ های نامنظم آشنایی کامل داشته‌اند در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح ایستادگی نمودند.

اعزام سبزپوشان همیشه سرافراز سپاه و دلاور مردان استان در سازمانهای رزمی ارتش و نیروی انتظامی و همچنین با اعزام قشر عظیمی از نیروهای عشایری در سال ۵۹ خود سند گویایی به علاقمندی مردم استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.

زیرا پس از سازماندهی سپاه و تشکیل یگانهای رزمی نیروهای استان در قالب تیپ و لشکرهای مختلف از جمله لشکر ۱۹فجر، تیپ ۳۳المهدی، تیپ فاطمه زهرا(س)، احمدبن موسی(ع)، امام سجاد(ع)، تیپ امام حسین (ع)، لشکر۸ نجف، لشکر ویژه شهداء ۲۵ کربلا و…. حضور فعال در عملیات های متعدد از جمله حصر آبادان، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، بدر و خیبر داشتند.

همچنین به دلیل عملکرد و روحیه جنگندگی آنها مسئولین امر را واداشت که آنها را در یگان رزمی مستقل سازماندهی نمایند که ابتدا در عملیات والفجر۸ و در لشکر ۲۵ کربلا تحت محور ۳ به فرماندهی حاج سیف اله حیدرپور و با وارد عمل نمودن گردانهای سیف اله، یدالله، روح الله، جندالله، ثارالله و حزب الله در شب اول عملیات افتخار بزرگ حماسه جاودان خلق نموده‌اند.

 این حضور در حالی بود که نیروهای استان در لشکر ۱۹الفجر، المهدی و سایر تیپ و لشکر حضور داشته و پس از عملیات والفجر۸ نیروهای استان را در قالب تیپ ۱۵ امام حسن سازماندهی کرده به طوریکه در عملیات کربلای ۱ در باز پس گیری مهران حضور فعال و از نیروهای عمل کننده بودند.

 پس از فتح مهران اقدام به تأسیس تیپ مستقل ۴۸ فتح نموده که کلیه مسؤلان، واحدها وگردانهای این استان را در بر می­گرفت به گونه­ای که پس از ساماندهی، رزمندگان استان در عملیات کربلای۴، کربلای ۵ ،کربلای ۱۰، بیت المقدس۲ و بیت المقدس۴ ازجمله یگانهای خط‌شکن بوده است.

علاوه بر حضور در عملیاتهای بزرگ یاد شده در خطوط پدافندی سراسر مرز پرگهر و مقدس حضور مقتدرانه داشته و آخرین نبرد رزمندگان استان در روزهای پایانی جنگ با دشمن بعثی با توجه به حمایت های استکبار و تهاجم گسترده در باز پس گیری مناطق از دست داده شده رزمندگان استان در منطقه پد خندق به استعداد یک گردان به مدت ۲۴ ساعت در برابر یک لشکر عراق مقاومت و با حضور و نبرد نابرابر شان مانع از پیشروی دشمن به سراسر مناطق گردید به طوریکه این مقاومت شجاعانه باعث گردید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی نامه­ای مراتب تقدیر و تشکر خود را به مردم استان توسط فرماندهی تیپ ۴۸ فتح حاج سیف‌اله حیدرپور ابلاغ نماید.

 به هر حال رزمندگان و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد همواره  بنا به دلایل مختلفی از جمله محروم بودن تیپ استان به وسایل سمعی و بصری در جنگ هشت ساله دفاع مقدس و همچنین حجب وحیای خانواده شهدا و قرار نگرفتن جلوی دوربین یا کم کاری مسئولین مربوطه یا به هر دلیل دیگری، نسبت به سایر مناطق کشور مظلوم و گمنام واقع شده اند.

از افتخارات این استان در دفاع مقدس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– رتبۀ اعزام نیرو نسبت به جمعیت دیگر استانها: اوّل

– تعداد رزمنده: ۳۳۰۰۰ نفر

– تعداد جانباز: ۱۳۰۰۰ نفر

– تعداد شهدای استان: ۱۸۰۰ نفر

– تعداد آزاده: ۳۱۰ نفر

– تعداد شهدای پاسدار: ۲۷۰ نفر

– تعداد شهدای سرباز: ۳۰۰ نفر

– تعداد شهدای بسیجی: ۱۲۳۰ نفر

– کوچکترین شهید: ۱۲ ساله

– پیرترین شهید: ۶۷ ساله

– درصد شهدای مناطق عشایری: ۸۰% (۱۴۴۰ نفر)

– درصد شهدای خط مقدم: ۵/۹۹ % (۱۷۱۰ نفر)

– درصد شهدای زیر ۳۰ سال: ۹۰% (۱۶۲۰ نفر)

– تعداد شهدای دانش آموز: بیش از ۶۰۰ نفر

– تعداد شهدای روحانی: ۳۳ نفر

– تعداد شهدای دانشجو: ۷۸ نفر

– تعداد شهدای جهادگر: ۴۸ نفر

– تعداد شهدای ورزشکار: بیش از ۷۰ نفر

– تعداد شهدای امدادگر: ۴۸ نفر

– تعداد شهدای فرمانده در تیپ یا گردان: ۵۷ نفر

– تعداد خانواده ی ۳ شهیدی: ۲ مورد

– تعداد خانواده ی ۲ شهیدی: ۲۳ مورد

در ضمن روستاهای ده برآفتاب، قاسم آباد جلیل و تکیه شهرستان باشت (سادات میرزینعلی )به نسبت جمعیت؛ بیشترین شهید را در استان تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده اند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت: رزمندگان استان در جبهه های غرب، جنوب و خلیج فارس حماسه ها آفریدند و همانند نیاکان و اجداد گذشته شان از نظام اسلامی و استقلال تمامیت ارضی ایران بزرگ دفاع کردند. جوانان مومن و با غیرت عشایر در قالب بسیجی، سپاهی، نظامی و نیروهای عشایری با دشمن بعثی و خونخوار وارد جنگ شدند و دشمن را در صحنه های نبرد و جنگ شکست دادند.

صلابت ایمان و اخلاق اسلامی توانایی جسمی و آشنایی با تاکتیک رزمی و استقامت در کوهها و صحرا ها و تبعیت از فرامین امام خمینی(ره) و دیگر مسئولان همراه با علاقه و عشق به ایران سر افراز؛ رزمندگان شجاع و نترس را درمیان عشایر استان پرورش داد که تاریخ به یاد ندارد که مایه افتخارات و مباهات است به طوریکه مقام معظم رهبری در طی  سفر خود (۱۳۷۳) به استان در بخشی از سخنانشان چنین فرمودند:

«هر کس اندکی در گذشته تاریخی ایران مطالعه کند وضعیت عشایر غیور و مردم مومن این سرزمین و این استان در کهگیلویه و بویر احمد را خواهد شناخت و بنده هم از خصوصیات شما مردم مومن و با اخلاص از شجاعتهایتان، از مقاومهایتان، از ایمانتان، از فداکاریهایتان در راه خدا، از ایستادگی در مقابل فرمانروایان جاهل و ظالم و از مشارکت زن و مرد سراسر استان در همه مسائل زندگی چیزهای زیادی شنیده و خواندیم».

ارسال نظرات