خبرهای داغ:
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره‌‌های سنجشی «شریف ست» و«امیرکبیر» و ماهواره مخابراتی ناهید1 در مراحل نهایی ساخت قرار دارند و پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان سال آینده هر سه ماهواره به فضا پرتاب شوند و دامنه بهره‌برداری‌های ایران در حوزه فضایی را گسترش دهند.
کد خبر: ۸۷۵۸۵۳۴
|
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محسن بهرامی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و عزای سالار شهیدان اظهار کرد: فعالیت‌های فضایی در ایران قدمتی به اندازه طول عمر جمهوری اسلامی ایران دارد ولی قدمت سازمان فضایی حدود 13 سال است.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش نیاز به صنعت ماهواره‌ای، مرکز سنجش از راه دور در ایران تأسیس شده و در حال فعالیت است.

رئیس سازمان فضایی کشور اضافه کرد: در حال حاضر ایران قادر است ماهواره‌هایی با وزن 100 کیلوگرم که قدرت پرتاب آن تا 500 کیلومتر وجود دارد را بسازد ولی در حال حاضر نیاز به ماهواره‌هایی با وزن‌ها و کارایی‌های بالاتر داریم.

وی افزود: پس از برجام مذاکراتی را با چند اپراتور از جمله اپراتورهای ماهواره‌ای یوتل ست، اسپوت نیک و SCS داشته‌ایم و بر اساس نتایجی که در این مذاکرات حاصل شده است قصد خرید یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی با وزنی حدود 600 کیلوگرم داریم که در مدار‌های بالاتر قابل استفاده است.

وی عنوان کرد: ماهواره «شریف ست» ماهواره‌ای سنجشی است که در مراحل تکمیلی قرار دارد و به زودی به فضا پرتاب خواهد شد.

بهرامی اضافه کرد: دو ماهواره سنجشی امیرکبیر و ماهواره مخابراتی ناهید1 نیز در مراحل نهایی ساخت قرار دارند و پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان سال آینده هر سه ماهواره به فضا پرتاب شوند و دامنه بهره‌برداری‌های ایران در حوزه فضایی را گسترش دهند.

وی افزود: سازمان فضایی کشور همکاری‌هایی به منظور بررسی میزان پیشرفت کویر، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و ... با سازمان محیط زیست انجام می‌دهد.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: ماهواره مخابراتی ناهید یک و دو، ماهواره ظفر، ماهواره سنجشی دوستی و امیرکبیر و ماهواره سنجشی پارس1 از برنامه‌های 10 ساله سازمان فضایی ایران هستند که هم اکنون در دست طراحی و ساخت قرار دارند و در صدد هستیم تا پایان چشم‌انداز 10 ساله به نقطه پیش‌بینی شده در صنعت فضایی رسیده باشیم.

وی با بیان اینکه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای فواید بسیاری دارد، گفت: یافتن منابع و معادن جدید، یافتن خط لوله‌‌های غیر مجاز انتقال آب، یافتن زمین‌های کشت مواد مخدر و... با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای امکان پذیر و قابل کنترل است.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه نیز با استفاده از همین عکس‌های ماهواره‌ای کلید خورد.

بهرامی ارتباط مختلف بانکی از جمله خودپرداز‌های بانکی را از جمله نتایج دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای اعلام کرد و گفت: همچنین با عکسبرداری از مزارع کشاورزی، به رصد رشد محصولات کمک کرده و دوره‌های رشد را تخمین می‌زنیم.

وی با بیان اینکه ساخت ماهواره در صنعت دفاعی نیز اهمیت بسیاری دارد، افزود: همه مواردی که ذکر شد تنها بخشی از کارآیی‌ها و ضرورت‌های استفاده از ماهواره‌های فضایی است. با ساخت ماهواره‌های حرفه‌ای و کار‌آمدتر، میزان بهره‌برداری از خدمات ماهواره‌ای نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: فعالیت‌های فضایی تا 15 سال آینده جنبه عادی‌تری پیدا می‌کند و تحولات زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد.

بهرامی ادامه داد: با ساخت و توسعه سفینه‌های اتوماتیک، ضرورت حضور انسان در فضا کاهش یافته است چرا که سفینه‌ها به صورت اتوماتیک و طبق برنامه‌ریزی قبلی کار‌‌های لازم از جمله نمونه‌برداری را انجام می‌دهند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها