در سه استان مازندران، گیلان و قزوین به مشمولان بند ج در شهرها تا 250 متر زمین مسکونی رایگان اهدا می‌شود، این در حالی است که در روستاهای این سه استان تا 400 متر زمین رایگان به مشمولان بند ج اهدا می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۸۲۶۳
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مسعود بهادران در گفتگویی اظهار کرد:‌ با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص تعیین تکلیف املاک علوی مطالعات اولیه ای در 6 استانی که اکثر زمین های آن متعلق به بنیاد علوی بود صورت گرفت. در نهایت مهرماه سال 91 گزارش و جدولی در این رابطه جمع بندی و به هیئت امنای بنیاد به عنوان بالاترین مقام بنیاد مستضعفان ارائه شد. این جدول پس از آنکه به تصویب هیات امنا رسید به سازمان اموال و املاک برای اجرا ابلاغ شد.مدت این مصوبه سه سال از زمان شروع است که بایستی اجرا شود.

وی با اشاره به این‌‌که برای انجام دقیق تر رئیس بنیاد مستضعفان 7 نفر را به عنوان کارگروه بند ج املاک علوی منصوب کرد تا این افراد بتوانند طبق ضوابط و آیین نامه های بنیاد و مصوب هیات امنا این کارهارا انجام دهند، افزود: کار از اول مهرماه سال 92 آغاز شد و زمان مصوبه تا ابتدای مهرماه امسال بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تا پیش از اقدام بنیاد مستضعفان در واگذاری رایگان املاک علوی، آیا اقدامی در این رابطه انجام شده بود، ‌گفت:‌ این املاک را رضاشاه غصب کرده بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این زمین ها براساس احکام دادگاه های انقلاب زیرمجموعه بنیاد علوی قرار گرفت و پرونده ها در قالب بند ب با تخفیفات قابل توجه و در بند جبه صورت رایگان اهداء می شود.

مدیر امور استان‌های سازمان اموال و املاک بنیاد علوی با یادآوری این که سال 92 از طریق فراخوان، سازمان حدود 40 هزار دعوت نامه برای افراد ساکن در این املاک در استانها توزیع کرد، گفت: کسانیکه اراضی و املاک علوی در تصرف آنهاست باید به اداره کل استان یا دفتر نمایندگی شهرستان مراجعه کرده و درخواست ارائه دهند.

بهادران با بیان این که مشمولان بند ب به کمسیون مربوطه و مشمولان بند ج به کمیته کارگروه مرکز ارجاع داده می‌شوند، افزود:‌ پس از تایید رئیس بنیاد و ابلاغ آن به استان به افراد اعلام می‌شود که مراحل بعدی را انجام دهند. بر اساس مصوبه هیئت امنا بنیاد مشمولان بند ج افراد بی بضاعت، کم بضاعت و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی، افراد دارای بیمارهای خاص و همچنین افرادی که اشخاصی تحت تکلف آنهاست،‌ شناسایی می‌شوند.

وی در این‌باره به مثالی اشاره و تصریح کرد: در سه استان مازندران، گیلان و قزوین به مشمولان بند ج در شهرها تا 250 متر زمین مسکونی رایگان اهدا می‌شود. از 250 تا 400 متر نیز 10 درصد ارزش واقعی زمین گرفته می شود. این در حالی است که در روستاهای این سه استان تا 400 متر زمین رایگان به مشمولان بند ج اهدا می‌شود.

وی با بیان این که زمین‌های مسکونی با مساحت 400 تا 700 متر مربع با محاسبه 10 درصد قیمت کارشناسی روز به محرومان و واجدان شرایط واگذار می‌شود، تاکید کرد: در استان های خراسان شمالی، گلستان و ایلام تا 300 متر مسکونی شهری به صورت رایگان و تا 500 متر با محاسبه 10 درصد قیمت کارشناسی اهدا می‌شود. در روستاهای این استان ها نیز 500 متر زمین رایگان و از 500 تا 700 متر با محاسبه 10 درصد قیمت کارشناسی روز واگذار می شود.

مدیر امور استان‌های سازمان اموال و املاک بنیاد علوی به زمین‌های زراعی در روستاها مشمولین در بند ج نیز اشاره کرد و گفت: در استانهای خراسان شمالی، گلستان و ایلام تا دو هکتار زمین رایگان اهدا می شود و در استان‌های مازندران، گیلان و قزوین 2500 متر زمین رایگان اهدا و مازاد آن تا 25 درصد قیمت کارشناسی محاسبه می‌شود.همچنین در بند ج اگر کسی شغل مغازه داری داشته باشد تا 25 متر مغازه رایگان در شهر یا روستا به وی اهدا می شود.

بهادران از رسیدگی شبانه‌روزی به پرونده مشمولان بند ج خبر داد و افزود:‌ مشمولان بند ب در کمیسیون معاملات سازمان بررسی می شود سپس به آنها تا 250 متر در شهرها زمین با محاسبه تنها 50 درصد قیمت روز واگذار می‌شود.

وی با بیان این‌که قوانین بند ب در روستا و شهر یکسان است به برنامه بنیاد علوی تحت عنوان "تعیین هدف" اشاره کرد و گفت:‌ هر سه ماه یکبار با مدیران کل استان‌ها برای ارائه گزارش عملکرد جلسه تشکیل می‌شود که در آن آمار پرونده‌های حقوقی تشکیل شده تحلیل می‌شود. در این تحلیل مشخص می شود چه تعداد پلاک‌ها قبلا تصرف داشته یا در این ماه چند تا اضافه شده است.

وی با بیان این که کارگروه بررسی بند ج، نمایندگانی را برای نظارت به استان ها اعزام و به صورت مداوم گزارش های میدانی تهیه می شود، افزود: مدیرکل امور استان ها وظیفه دارد طبق دستور مدیرعامل سازمان اموال و املاک بنیاد، نظارت و پیگیری پرونده ها را طی مأموریت های مستمر از مناطق گزارش کند و مدیران کل مجموعه های تخصصی از جمله دفتر حقوقی، امور اداری و منابع انسانی، توافقات، طرح و برنامه، امور مالی و خزانه اسناد در امور تخصصی خود، بررسی و بازدیدهای لازم را انجام می دهند.

تسنیم
ارسال نظرات
پر بیننده ها