کتاب «آينده پژوهي رسانه» منتشر شد

کتاب«آينده پژوهي رسانه» تاليف هادي البرزي پژوهشگرصداوسيما و احمد کوهي پژوهشگر آينده پژوهي رسانه به بازار کتاب عرضه شد.
کد خبر: ۸۷۵۸۱۹۷
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «آينده پژوهي رسانه» تاليف هادي البرزي پژوهشگرصداوسيما و احمد کوهي پژوهشگر آينده پژوهي رسانه به بازار کتاب عرضه شد. پژوهشگران در اين کتاب ضمن بررسي روند ظهور و تکامل و رشد رسانه ها، جايگاه دانش آيندهپژوهي در دانش ارتباطات و رسانه را با بررسي روند رسانه اي در ايرانمورد بحث قرار داده اند . اين کتاب از 7 فصل تشکيل شده است که در فصل اول دانش آينده پژوهي در رسانه، در فصل دوم آينده رسانه اي و در فصل سوم نظريه هاي ارتباطات در حوزه آينده پژوهشي مورد بررسي و در سه فصل بعدي روندهاي پيش روي رسانه ها درايران و  نحوه همگرايي رسانه ها مورد بحث قرار گرفته است، فصل آخر کتاب نيز به نمونه هاي از پژوهش هاي آينده پژوهي پرداخته است که در ايران و جهان انجام شده است. اين کتاب در 172 صفحه از سوي انتشارات آثار فکر به بازار عرضه شد.

در مقدمه اين کتاب چنين آمده است:

بشر در عرصه ارتباطات چه فراز و نشيبي داشته است:

افروختن آتش و توليد دود، صداي طبل و کشيدن تصاوير بر سينه کوه، نوشتن بر روي سنگ تا نوشتن بر روي پاپيروس و تهيه کاغذ، اختراع چاپ تکثير گسترده پيام ، اختراع راديو و تلويزيون و آمدن اينترنت و ...

ارتباطات در طول تاريخ از منازل بسياري عبور کرده است، بشر در طول حيات خود از ابزارهاي زيادي براي ارتباط و رسانيدن پيام خود يا به عبارت بهتر به عنوان رسانه استفاده کرده است، با نگاهي به رسانه هاي گذشته بشر، متوجه مي شويم که هيچ گاه بشر به رسانه متداول در زمان خود راضي نبوده است، و به دنبال آن بوده که پيام خود را به حداکثر افراد با بالاترين ميزان انتقال مفهوم دست يابد.

اما سوالي که به ذهن مي آيد اين است که فاصله دستيابي از يک رسانه به رسانه ديگر چقدر بوده است، با نگاهي به تاريخ به صراحت مي توان گفت که در هيچ دوره تاريخ فاصله زماني ميان معرفي و توسعه تکنولوژی‌های جديد به اندازه زمان حاضر نبوده است؛ در واقع سرعت خلق تکنولوژی‌های جديد به قدري زياد است كه آدميان هنوز به درك متناسب نسبت به يك تكنولوژي دست نيافته، با تكنولوژي جديدي مواجه می‌شوند. رسانه‌ها زندگی انسان عصر حاضر را در برگرفته‌اند و در شؤون مختلف زندگی وی حاضر شده‌اند و هر کدام از فعالیت‌های زندگی را به اصطلاح «رسانه ای» کرده‌اند. «سیاست رسانه‌ای»، «اقتصاد رسانه‌ای»، «ارتباطات رسانه‌ای»، «تفکر رسانه‌ای»، «سلطه و قدرت رسانه‌ای» و «عصر رسانه‌ای» اصطلاحاتی آشنا برای مردم این عصر می‌باشد.

رسانه‌های مختلف با فن‌آوری های مختلف در فضای صنعت رسانه در حال حاضر موجود می‌باشند. هر کدام از رسانه‌ها مباحث خاص به خود را دارا هستند و تأثیرات فرهنگی خود را به جای می گذارند. ولی فضای رسانه‌ها فضایی خام نیست و هر کدام از آن‌ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند. رسانه‌های یک حوزه واحد علاوه بر رقابت بر سر توجه مخاطب، نسبت به دیگر رسانه‌ها نیز بحث رقابت در محصولات جایگزین را به وجود می‌آورد. گذشته از بحث رقابت، فضای فرهنگی و ارتباطی از عوامل محیطی تاثیرگذار بر فعالیت‌های رسانه می‌باشد. رسانه‌ها و فن‌آوری های رسانه ای، بخش عمده‌ای از فضای ارتباطی فرهنگی جوامع را تشکیل می‌دهند. بنابراین هر رسانه‌ای باید به ارزیابی تأثیرات دیگر رسانه‌ها و تکنولوژی های رسانه‌ای بر فعالیت خویش بپردازد. همگرایی رسانه‌ای به عنوان تحول عمده رسانه‌های نوین جای خود را به خوبی در ادبیات ارتباطات و رسانه باز کرده است. «فرهنگ همگرایی رسانه‌ای» عنوان می‌کند که رسانه‌ها به شکلی حتی پیچیده‌تر به تعامل با یکدیگر خواهند پرداخت.

با اين مقدمه چيني آيا زمان آن نرسيده که روند ظهور و تکامل و رشد رسانه ها، همچون گذشته با با نگاه به جلو رصد شود، جايگاه دانش آينده پژوهي در مورد رسانه ها کجاست؟

آيا سال ها قبل پيش بيني مي شد که «مخاطبان» يا همان «کاربران »  قدرت توليد و ارسال پيام را پيدا کنند و به دنبال رسانه‌ای باشند که بتواند حداکثر نیاز آنها را برآورده سازند. چنان که امروزه، مخاطبان تنها نظارهگر محتوای برنامههای رسانهای نیستند بلکه میتواند به سرعت به هر محتوایی بازخورد نشان دهد و یا حتی خود به تولید محتوا بپردازد و در نحوه تولید آن اثرگذار باشند.

آيا در گذشته روزي پيش بيني مي شد که رسانه هاي پرقدرتي چون راديو و تلويزيون با اينترنت روبرو شوند و بخواهند فاصله خود را با رسانه‌های محبوب  اينترنت روز به روز کم و کمتر کنند.

آيا اینترنت و رسانه هاي نوين منتظر حضور رسانه  هاي ديگري هستند که داراي ويژگي هاي ممتازتري باشند. آيا صاحبان رسانه اين گونه فکر مي کنند که اينترنت و ساير رسانه ها که لقب رسانه هاي نوين را يدک مي کشند روزي قديمي شوند، روشن است که رادیو و تلویزیون به عنوان ابزارهای ارتباطی الکترونیکی در مقایسه با چاپ و کتابت که عمري به قدمت چندین سده داشت، رسانه ای نو محسوب می شدند، ولی امروزه با ورود رسانه های نوین و در پرتو تحولات دیجیتالی و الکترونیکی در عرصه رسانه‌ها در زمره رسانه های سنتي جای می‌گیرند. رسانه هاي نوين فعلي نيز روزي در زمره رسانه هاي سنتي قرار گرفته، اما چيزي که باقي است ارتباطات است.
ارسال نظرات