بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل با صدور اعلام کرد: قراردادهای جدید نفتی (IPC) که توسط هیأت دولت به تصویب رسیده، دارای ایرادات اساسی است و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.
کد خبر: ۸۷۵۸۱۷۵
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل درخصوص قراردادهای جدید نفتی(IPC) با صدور بیانیه ای اظهار داشت: قراردادهای جدید نفتی (IPC) که توسط هیأت دولت به تصویب رسیده، دارای ایرادات اساسی است و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.


در این بیانیه آمده است:

تاریخ گواه است که قراردادهایی نظیر کرسنت و قراردادهای نفتی و گازی در دولت های قبلی که به لحاظ مالی و تعهدات حقوقی بار سنگینی را بر دوش جمهوری اسلامی ایران گذاشت، منافع چندانی برای دولت و ملت ایران در بر نداشته است.
به طور قطع، میدان های نفتی به عنوان شریان های اصلی درآمد زایی جمهوری اسلامی ایران از استحصال تا صدور نفت و میعانات گازی باید به طور کامل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و هرگونه سهم خواهی و مشارکت با سایر کشورها باید از طریق مبادی قانونی و در چارچوب های مشخص انجام گیرد.

بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل(شهید علم الهدی) ضمن مخالفت صریح با شیوه انعقاد قراردادهای جدید نفتی موارد ذیل را خاطر نشان می سازد:

    در آستانه ی فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، تأسی از سیره و آموزه های آن حضرت که استقلال طلبی و عدم سلطه پذیری و سازش با ظالمان را از اهداف اصلی  قیام خود می دانست، ضرورتی انکارناپذیر است.
    حق حاکمیت و مالکیت برتمامی منابع و ذخایر نفت و گاز باید به طور کامل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و بهانه هایی نظیر عدم دسترسی به فناوری های نوین و کمبود نیروهای متخصص و... به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد و به قول معروف نباید از ترس مرگ، خودکشی کرد.
    ایرادات اساسی بر قراردادهای جدید نفتی که در 15 بند توسط مقام معظم رهبری عنوان شده است باید به طور کامل رفع گردد، به ویژه رویکرد استفاده از ظرفیت نیروهای خارجی و بی توجهی به ظرفیت های داخلی.
    در قراردادهای جدید نفتی، پذیرش حاکمیت و رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، منطبق بودن با سیاست های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، تعیین زیان کشور در شرایط بازگشت تحریم ها و... باید به عنوان خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تعیین گردد.
    فرامین و رهنمودهای حکیمانه و دلسوزانه ی رهبر معظم انقلاب در خصوص (IPC) از سوی متولیان امر و وزارت نفت به دقت مورد توجه قرار گیرد.
    از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود با در نظرگرفتن مصالح و منافع ملی و به دور از هرگونه اغراض سیاسی و جناحی و فشار از سوی گروه های مختلف و پرهیز از رویکرد انفعالی در مورد قراردادهای جدید نفتی، به رسالت اصلی خود در این زمینه عمل نماید.
    امضای قراردادهای جدید نفتی باید پس از رفع ایرادات اساسی و جلب نظر مجلس شورای اسلامی و مقام معظم رهبری انجام پذیرد به ویژه در دوران پسابرجام که بدعهدی و فریب کاری طرف های غربی به وضوح قابل مشاهده است.

 

امضاءکنندگان بیانیه:

*بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل              

*بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر اردبیل

*بسیج دانشجویی دانشکده فنی رازی                                             

* بسیج دانشجویی دانشکده فنی فاطمه (س)

*بسیج دانشجویی موسسه غیرانتفاعی نوین                                                                                                     

 *بسیج دانشجویی موسسه غیرانتفاعی مقدس اردبیلی

*بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نیر                                                                                                

*بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نمین

*بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور رضی                                    

*بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی فرهنگیان آزادگان نیر

*بسیج دانشجویی دانشکده فناوری های نوین نمین
منبع: دانا
ارسال نظرات