مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

پیش‌بینی26 اکیپ نظارت بر ذبح قربانی‌های دسته حسینیه اعظم

26 اکیپ ثابت و سیار برای نظارت بر ذبح قربانی در دسته حسینیه اعظم پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۸۷۵۷۹۵۹
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برای حفظ سلامت مردم و مقابله با شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام، 26 اکیپ ثابت و سیار شامل 13 دامپزشک، 32 ناظر بهداشت و 21 ناظر شرعی برای نظارت بر ذبح قربانی در دسته حسینیه اعظم پیش‌بینی شده است.

دکتر محمدرشید کرمی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک اداره کل دامپزشکی و هیئت‌های مذهبی و مسئولین ذیربط افزود: سال گذشته اداره کل دامپزشکی بر ذبح دام در دسته حسینه و زینبیه و نیز 14 هیئت دیگر نظارت داشته است که در سال گذشته 103 راس گاو و گوساله و 3520 راس گوسفند و بز دبح شدند که پس از انتقال به واحد بسته‌بندی، 85 هزار و 399 بسته گوشت با برچسب هیئت‌ها و به صورت هویت‌دار و با تاریخ انقضا به صورت بهداشتی عرضه شد.

وی گوشت‌های وارداتی را با مجوز سازمان دامپزشکی دانست و تصریح کرد: گوشت‌های وارداتی که از سایر کشور‌ها، با مجوز سازمان دامپزشکی وارد می‌شود، با نظارت ناظرین شرعی و بهداشتی در این کشور‌ها کشتار شده و عملیات بسته‌بندی انجام گرفته و محموله‌ها به کشور ارسال می‌شود که علاوه بر آن، در مبادی ورودی نیز کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد.

کرمی با اشاره به نظارت اداره کل بر کشتار دام و طیور در استان گفت: بازرسین بهداشتی ما نسبت به کشتار در کشتارگاه‌ها نظارت کامل دارند. در سال گذشته 17 میلیون و 460 هزار راس طیور در سطح استان کشتار شده که از این تعداد 147 هزار و 403 راس به علت امراض مختلف از چرخه مصرف حذف شده و از این تعداد، 35 هزار و 777 تن گوشت سالم به صورت بسته‌بندی و هویت‌دار با کد رهگیری عرضه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در قسمت دام نیز، سال گذشته 35 هزار و 788 راس گوسفند و بز ذبح شد که از این تعداد 9 هزار و 126 کیلوگرم به علت غیر بهداشتی بودن از چرخه مصرف حذف گشت و 86 هزار و 976 کیلوگرم گوشت سالم به بازار عرضه شد. همچنین در سال گذشته 17 هزار و 729 راس گاو و گوساله ذبح شده که از این مقدار 4 میلیون و 22 هزار و 553 کیلوگرم گوشت سالم به بازار عرضه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به بازدیدهای انجام شده از فروشگاه‌های عرضه گوشت در استان خاطرنشان کرد: 15 هزار و980 بازدید از مراکز عرضه گوشت دام و طیور صورت گرفته و با انجام یک هزار و 177 مورد نمونه‌برداری، 4907 تخلف شناسایی و 141 مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

کرمی عملکرد اداره کل دامپزشکی استان را در مقابله با تب برفکی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: بیماری تب برفکی، یک بیماری ویروسی است که گاهی در کشورهای منظقه شیوع پیدا می‌کند. در استان زنجان نیز از بهمن ماه گذشته این بیماری شیوع پیدا کرد که با تلاش شبانه روزی همکاران ما و واکسیناسون دام، آموزش دامداران و نیز کنترل میادین دام، این بیماری کنترل شد. برای کنترل این بیماری 940 هزار راس گوسفند و بز و 46 هزار گاو و گوساله واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان افزود: با فعالیت‌هایی که انجام گرفته شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مانند تب کریمه کنگو، مشمشه، شاربون(سیاه زخم)، بعد از سال 84 روند نزولی داشته است. همچنین گوشت‌ها پس از ذبح به مدت 24 ساعت به منظور سالم‌سازی در یخچال‌ نگه‌داری می‌شود.

وی به کنترل بیماری مشمشه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باشگاه‌های اسب‌سواری برای کنترل بیماری مشمشه تحت بازدید بازرسان قرار دارند.

کرمی ادامه داد: در بحث کنترل بیماری هاری با همکاری فرمانداری و شهرداری موفق عمل کرده‌ایم و در روستا‌ها با قلاده‌گذاری و واکسیناسیون سگ‌های گله و سگ‌های صاحب‌دار، ابتلا به این بیماری را کاهش داده‌ایم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان زنجان نیز با اشاره به حضور ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها گفت: در کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز عمل‌آوری و فرآوری استان، هشت ناظر شرعی که از روحانیون استان هستند، به کشتارها نظارت می‌کنند.

حجه الاسلام رضا میر قاسمی افزود: ذبح در کشتارگاه‌ها به صورت دستی و تحت نظارت روحانی صورت می‌گیرد و ما این اطمینان صد در صدی را می‌دهیم که ناظرین بهداشتی و شرعی وظایف خود را به نحو صحیح انجام می‌دهند.

وی با اشاره به دسته عزاداری حسینیه اعظم در هشتم ماه محرم تصریح کرد: ما در سطح استان 21 ناظر شرعی داریم که 15 نفر از این ناظرین در روز هشتم ماه محرم در خیابان‌های اطراف حسینیه و مکان‌هایي که برای ذبح آماده شده است، مستقر می‌شوند و نظارت شرعی بر ذبح را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عملیات بعد ذبح قربانی در خیابان از نظر محیطی، وضعیت مناسبی به وجود نمی‌آورد. این موضوع جزو مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و برای حل آن باید دستگاه‌های مسئول در این بخش کمک کنند تا با فرهنگ‌سازی، مشکلاتی که در مسیر و اطراف حسینیه ایجاد می‌شود، به حداقل برسد.

وی یادآور شد: در روز 11 محرم میزان کشتار زیاد نیست، لذا سه نفر ناظر شرعی ثابت را همراه با دسته زینبه اعزام خواهیم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار