انتخاب و چینش درست هنرمندان بین‌المللی و شناسایی دقیق آن‌ها بر اساس مواضع و انتظارات جشنواره نکته‌ای بود که این بخش را از بین الملل اغلب جشنواره ها متمایز می سازد
کد خبر: ۸۷۵۷۸۶۸
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی به کار خودش پایان داد که بدعتی نو بنا نهاد و فضایی را رقم زد که پیش از این تا این سطح کمتر شاهد آن بودیم. این رویداد سینمایی هم در بعد ملی و هم در بعد بین‌المللی در این دوره با تحولات اساسی همراه بود.  نگاهی فراگیر مبتنی بر اساسی‌ترین نیازها و ضرورت‌های جامعه و جهان اسلام. تازه این در حالی است که جشنواره مقاومت به وضوح فاقد آن‌گونه پشتوانه‌ها و منابعی است که معمولاً در جشنواره هایی چون فجر اتفاق می افتد. جشنواره هایی که نه جوهره، مسیر و کیفیت آن، که فقط نفس برگزاری پرطمطراق، عکس‌ها و پوزیشن ها بیش تر به رخ کشیده می شود.

دبیر جوان اما با تجربه جشنواره مقاومت که در کارنامه اش جشنواره های متعدد حتی فیلم فجر را هم دارد با بهره گیری از تجارب گرانسنگ و کارگروهی حرفه‌ای و سرآمد بویژه در بعضی از اضلاع ساختار اجرایی آن مانند: روابط عمومی و استفاده از توانمندی یزدان عشیری که چهره ای سرشناس در عرصه جشنواره ها و ارتباطات سینمایی و فرهنگی است با جشنواره فیلم مقاومت ظرفیتی ایجاد کرد که بی اغراق می‌توان گفت: در طول زمان برگزاری این رویداد سینمایی بخش عظیمی از افکار عمومی از دریچه آن به هفته تجلیل دفاع مقدس نگریست.  رسانه‌های مکتوب، مجازی و رسانه ملی تمام قد با شاکله ها و گونه های متنوع آئینه ای شد تا عظمت یک جشنواره سینمایی به چشم بیاید و این نبود مگر نتیجه و برآیند تیمی قوی و منسجم.

بدون تردید، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درست است تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و برخورداری از همه استانداردها راه زیادی در پیش دارد ولی به ضرس قاطع می‌توان عنوان کرد: شایسته است همه جشنواره ها و رویداد های حوزه فرهنگ و سینِما از این حرکت ارزشمند عبرت بگیرند و آن را الگویی قرار دهند برای دستیابی به نتایج مطلوب. طرح این موضوع هم به چند دلیل است:

1- سیاستگذاری درست و هدفمند: پازل عملیاتی جشنواره در این دوره با درک نیاز های جامعه و مطالبات ملی و نیز، توجه به حساسیت‌ها و ضرورت‌های منطقه ای و بین‌المللی شکل گرفت.  نگاهی فراگیر به همه مفاهیم و نیازهای مبتلابه.

در این جشنواره صرفاً به شمایل برگزاری و نمایش آثار بسنده نشد. معمولاً در کشور جشنواره‌های سینمایی متعدد بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینما و یا توامان کمک می‌کنند. اما جشنواره فیلم مقاومت به واسطه محتوای خاص برنامه‌ها و آثارش و نیاز منطقه و جهان کوشید تا ضمن تحقق این دستاوردها نگاهی ایدلوژیک و استراتژیک به موضوعات داشته باشد و این رویکرد را در تمامی وجوه و سطوح سعی کرد رعایت نماید. بررسی گذرای موضوعات و مضامین آثار  نشان دهنده سیر درست خط دهی و استراتژی این جشنواره است که منطبق با مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسیم شده است. موضوع مهجور مانده فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروه‌های تکفیری، شهدا و به صورت خاص شهدای مدافع حرم، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدا انقلاب، نقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی و روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، انرژی هسته‌ای، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی- اعمال تبعیض و خشونت پلیس آمریکا در برخورد با رنگین پوستان و .... از جمله این موضوعات هستند که در جشنواره مقاومت این دوره شاهد نمایش و حضور آثاری با این مضامین و مفاهیم هستیم.

2- برخلاف بسیاری از جشنواره های سینمایی که فقط نام بین‌المللی را یدک می‌کشند در این دوره جشنواره مقاومت به وضوح سعی شده تا بعد بین‌المللی صرفاً در حد کلمات و ادعاهای خشک و خالی نباشد. انتخاب و چینش درست هنرمندان بین‌المللی و شناسایی دقیق آن‌ها بر اساس مواضع و انتظارات جشنواره نکته‌ای بود که این بخش را از بین الملل اغلب جشنواره ها جدا و متمایز می سازد.این نکته هم در پذیرش فیلم‌ها و هم در برنامه‌ریزی برای حضور فیلمسازان خارجی دیده شد. حضور آثار فیلمسازانی چون مایکل مور و الیوراستون با مواضع شدید منتقدانه علیه فزون خواهی ها و جنگ افروزی های آمریکا تا آثار فیلمسازانی همچون نجدت اسماعیل انزور، عمادبرناد، باسل الخطیب، راشد رضوان و ….

3- برای تبیین و تحقق بسته سیاست‌ها می‌طلبید تا مکانیسم درست و کارامدی برای اطلاع رسانی و انتقال آن صورت بگیرد. طراحی و مهندسی درست استراتژی اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی برای بهره گیری از ظرفیت رسانه‌های داخلی و خارجی اتفاقی بود که در این دوره جشنواره پیدا بود.  متأسفانه حتی در جشنواره های به اصطلاح بین‌المللی همچون فجر هم که بهترین فرصت برای شناسایی و معرفی ارزش‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی با کمک رسانه‌های متعدد حاضر در کشور است که برای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به کشور سرازیر می‌شوند تا این اندازه این ظرفیت‌های موجود استفاده نمی شود.  تجربه تیم اجرایی و روابط عمومی و مناسبات وسیع مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت با رسانه‌های داخلی و خارجی باعث شد تا جشنواره مقاومت نسبت به رویدادهای موازی چند گام جلوتر باشد و در این خصوص هم شایسته است سایر جشنواره ها از الگوی موفق مقاومت استفاده نمایند. حضور و همراهی ده‌ها رسانه عرب زبان و انگلیسی زبان - از لبنان, کویت, عراق,  سوریه, مصر , فلسطین, تونس,  یمن،و ...یا در پایگاه های خبری غیرعربی  کشورهایی چون آمریکا، هند و پاکستان -.Veteran New Network – آمریکاTrans Asia News Service - هندKashmir Observer- هندHodayat tv- پاکستانShia TVخبرگزاری اهل بیتTehran TimesIran Daily و … از جمله آن است.

4- انتخاب بجا و معنا دار و جهت بخش شعار جشنواره. شکی نیست که انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را در ادبیات سیاسی جهان معرفی کرد. اما این گفتمان متأسفانه کمتر در محصولات فرهنگی و سینمایی ما جلوه کرد و به نظر می‌رسد حوزه فرهنگ و سینِما در انتقال و گسترش این گفتمان عقب‌مانده اند و  آثار هنری و سینمایی ما به موازات سایر حوزه‌ها رشد نیافته‌اند و پا به پای تحولات و پیشرفت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی، سیاسی و اجتماعی جلو نیامدند، جشنواره مقاومت اما انصافاً در این دوره جدی‌ترین تجلی گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه سینما به نمایش گذاشت و  بستری را فراهم ساخت برای فضای گفت‌وگو، تعامل، هم‌اندیشی و هم‌افزایی و ایجاد شبکه گسترده‌ای از فیلمسازان خلاق و حق‌طلب به ویژه، سینماگران مستقل ضد سلطه و ضد صهیونیسم دنیا. تجلیل میراث فرهنگی و اخلاقی دفاع مقدس- احترام و اهتمام به شهدا و پدران و مادران شهدا- رویکردهای انقلابی ضد صهیونیستی و ضد استکباری- تجلیل از اسطوره های مقاومت و جهاد اسلامی- تصریح در مواضع ضد غربی- نگاهی انقلابی و افشاگرانه نسبت به پشت پرده های هجمه ها و اسلام هراسی و ایران ستیزی- و ….توجه ویژه به نگرش‌های انقلابی در دنیا مانند: بحرین- یمن-  لبنان- مصر- از رشق آسیا تا شمال افرایقا و تا آمریکای لاتین و …

5- چهره سازی و اسطوره سازی و معرفی آن‌ها به سینماگران دنیا. بدون شک- معرفی چهره سال مقاومت بزرگ‌ترین فرصت و ظرفیت را برای تمرکز بر انقلاب یمن فراهم می آورد. دنیا از این طریق یکبار دیگر این فرصت را می‌یابد تا با دقت بیشتری به ملت یمن بنگرد و در پرتو روشنایی چهره سال مقاومت(سیدعبدالملک حوثی) ابعاد و زوایای پیدا و پنهان یک ملت انقلابی را بهتر و ملموس‌تر ببیند.

6- متأسفانه اغلب جشنواره ها فرصت گذرایی برای تفریح و پاتوق و پرکردن اوقات فراغت است. بد نیستند ولی سینما را در مسیر پیشبرد و پیشرفت چند گام به جلو نمی برند. خوش‌بینانه اش در همان جایی که هست نگه می‌دارند اما برخی از حرکت‌ها اینگونه نیست. حرکت‌های جسورانه و انقلابی و روبه جلوست. به نوعی شکستن کلیشه ها و تابوها در آن رقم می خورد. بستری برای هم افزایی و رشد و ارتقاست. جشنواره فیلم مقاومت این‌گونه بود. تبدیل به گرانیگاهی سینمایی شد. نقاط تازه‌ای را کشف و معرفی کرد. گشتی زد در گستره جهان و انگشت را گذاشت روی زخم های کره زمین. روی همه بی‌عدالتی‌ها و ظلم هایی که در جای جای این جهان از بسامد تفکر استکباری صورت می گیرد.

7- یکی از بزرگ‌ترین تمایزات جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین الملل بالابردن تراز یک حرکت فرهنگی است. اغلب مواقع در جشنواره گروه‌های تخصصی و صنفی گرد هم می‌آیند و بیشتر دورهمی بیش نیست. جشنواره مقاومت از این نظر هم جهش داشت.  محدوده ها و حریم کوتاه را شکست و جشنواره را چند گردن بالاتر از یک دورهمی سینمایی تبدیل کرد.  با شعاع و گستره برگزاری و اجرایی که از جشنواره فیلم مقاومت در دوره چهاردهم دیده ایم این حرکت نه یک جشنواره سینمایی که یک نهضت جریان ساز فرهنگی و اجتماعی است. حضور چهره‌هایی در سطح الف عرصه اجتماع و سیاست تا فرهنگ و حضور و همراهی مسئولانی از جنس غیرسینما و فرهنگ شخصیت یک جشنواره را دچار استحاله ای تکامل یافته تر می کند. موضوعی که همواره نیاز است تا سینما و هنر صرفاً بسته های مصرفی برای اهالی و دست اندرکارنش نباشد و در متن اجتماع جاری و ساری شود.

8- یکی از برجسته گی ها جشنواره مقاومت که بخشی از آن از برکت نام دفاع مقدس و مقاومت هم ناشی می‌شود تبدیل شدن به نقطه وفاق و همگرایی هم در خانواده سینما و هم در دیگر طیف های مرتبط.  البته بدون تردید، بخش اعظمی از این فرایند مرهون روحیه همگرا و اهل مفاهمه خزاعی دبیر جشنواره است. مشارکت و همیاری گسترده نهادها و دستگاههای چون: سپاه- بسیج- ارتش- شهرداری- صدا و سیما- حوزه هنری- اقشار بسیج- مراکز دانشگاهی و آکادمیک – شرکت مترو- زیباسازی- آموزش و پرورش- و … در کمتر جشنواره ای اتفاق می‌افتد. جشنواره مقاومت این نقطه طلایی را با خود داشت.

9- جشنواره مقاومت در این دوره سعی کرد یادمان شهدا باشد. این را در تمامی بخش‌ها و برنامه‌های جشنواره می دیدیم. در فراخوان جشنواره- در بخش برجسته جلوه گاه نور که ویژه پدران و مادران شهدا بود- در بخش عماد مغنیه- در شبکه اکران گسترده مردمی در بیش از 3000 نقطه کشور و دانشگاهها- در داوری نمایندگان خانواده‌های شهدا- در آئین های افتتاحیه و اختتامیه. جشنواره به شایستگی تلاش کرد تا جلوه گاه شهدا باشد. کسانی که شب نهم مهرماه در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت در مرکز همایش های بین الملیل برج میلاد حضور داشتند گمان نکنم آن همه معنویت و حس و حال فضا و ارج گذاری به شهیدان این آب و خاک یادشان برود. شبی که حدود 2000 نفر بارها به احترام شهیدان و فرزندان شهدا ایستادند. تماشای سیمرغانی به رنگ انگشتران شهدا. تشویق فرزند شهید مدافع حرم روی صحنه - نرگس خانزاده که به نمایندگی از تمام کودکانی که پدران خود را برای آرامش و حفظ  دین و کشورشان از جمله فلسطین و یمن و ... از دست دادند -  حاضرین ایستاده او را تشویق کردند. همچنین- تشویق فاطمه مغنیه فرزند شهید عماد مغنیه -حضور دختر سردار حاج قاسم سلیمانی. سرداری که بدل به نگین درخشان مقاومت و جهاد و پیروزی در خاورمیانه و جهان شد. و نیز- .حضور خانواده های شهیدی از کشور های افغانستان، یمن، ایران، عراق و....  فرزند کودک شهید پاکستانی با پرچم ایران و … در یک کلمه جشنواره فیلم مقاومت در این دوره رنگ شهدا داشت.

10- در جشنواره های سینمایی و هنری متداول معمولاً  در یکی از مراسم های رسمی افتتاحیه یا اختتامیه شاهد حضور یک شخصیت غیرسینمایی برای ایراد سخنرانی و یا زینت المجالس بودن حضور پیدا می کند. اما جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این دوره نه تنها قابل مقایسه با جشنواره یا رویداد سینمایی یا اجتماعی دیگری نبود که به حق یک استثناء بود.  غنا- تنوع و تعدد برنامه‌ها- وزن میهمانان داخلی و بین المللی- حضور پررنگ شخصیت‌ها و چهره‌ها در طول ایام برگزاری بی سابقه بود. به عنوان مثال: حضور چهره های چون مهندس ضرغامی- دکتر سعید جلیلی- دکتر صفار هرندی- حجت الاسلام پناهیان- رحیم پور ازغدی- دیوید بارسامیان- سردار نقدی- دکتر محسن رضایی- سردار عزیزجعفری- مهندس چمران- دکتر علی عسگری، سردا ر افشار- عبدالله مروانی نماینده سیدعبدالمالک حوثی رهبر حوثی های یمن- علی ظاهر نماینده سیدحسن نصرالله و حامل پیام رهبر حزب الله لبنان- دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مدیرانش – حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس- طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع- رایزنان فرهنگی و سفرا و …

در یک جمع‌بندی می‌توان بدون اغراق تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گام چهاردهم نه تنها برای سینمای ایران یک جهش فوق‌العاده بود که برای کشور بویژه عرصه فرهنگ ما هم یک اتفاق تاثیرگذار بود. این بدان معنا نیست که جشنواره کاملاً بی‌نقص بوده باشد. اما حرکتی بود با ساختاری قوام یافته در قواره بین‌المللی و قطعا- دستاوردهای آن به نفع انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلابی و گفتمان فرهنگی انقلاب خواهد بود.

ابوالفضل ذوالفقاری

ارسال نظرات