احمد محبی اذعان کرد: شعرایی که در زمینه مرثیه سرایی فعالیت می کنند باید قبل از هرچیز شناخت کامل از واقعه کربلا داشته و در موسیقی اصیل نیز دستی به آتش داشته باشند ضمن آنکه شعر عاشورایی باید با استناد به اسناد معتبر و روایت دقیق باشد و مخاطب را مجذوب خود کند.
کد خبر: ۸۷۵۷۴۱۱
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، با فرا رسیدن ماه محرم، حسینیه ایران رنگ و بوی حسینی به خود می‌گیرد و مردم دارالعباده با سیاه پوش کردن تکایا و حسینیه ها و به راه انداختن هیئات عزاداری،شور و عشق خود را به سالارو سرور شهیدان به نمایش می گذارند.

استان یزد از دیرباز سهم به سزایی در تاریخ سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این مرز و بوم داشته و این استان را در این عرصه شهره کرده است به نحوی که این استان را حسینیه ایران لقب داده اند.

به بهانه فرارسیدن ماه محرم یزدهنر؛ به سراغ یکی از شاعران به نام استان یزد رفته و دقایقی را پای صحبت های جذاب و خواندنی وی نشسته است؛

احمد محبی شاعر یزدی خاندان اهل بیت (ع) سالیان زیادی از عمر خویش را در راه سرودن اشعاری حماسی و باشکوه از حادثه عظیم کربلا صرف کرده که شکوه و زیبایی اشعار وی با صدای ماندگار و دلنشین مرحوم سعادتمند دو چندان شده است.

وی در سال 1334 در محله فهادان یزد دیده به جهان گشود و در خانواده ای مانوس با ادبیات پرورش یافت به طوری که برادر بزرگترش مرتضی محبی متخلص به صابر یزدی از شعرای جوان و خوش ذوق بود که در اثر یک سانحه تلخ، جان به جان آفرین تسلیم کرد و برادر دیگرش نیز دبیر ادبیات عرب و از مرثیه سرایان خوب این دیار است.

محبی علت علاقه مندی خود به شعر را، ادامه دادن راه برادر فقید خود عنوان کرد و گفت: در آن دوران با مرحوم حسین سعادتمندکه در گروه سرود مدرسه می خواندرابطه خویشاوندی نیز داشتیم و همین امر موجب شد تا با مشاهده استعدادم در زمینه شعر، به من بها داده و مشوفقی برای قدم گذاشتن در این مسیر شود.

ویژگی استاد حسین سعادتمند خلوص نیت و جان بخشی به کلمات بود


این شاعر پیشکسوت، شاخص ترین ویژگی استاد حسین سعادتمند را خلوص نیت او دانست و تشریح کرد: حسین سعادتمند همیشه به دنبال سبک جدید و دوری از تقلید در اجرای خود بود که ملودی های ناب عاشورایی وی حاصل این تفکراست که با گذشت سالیان دراز هنوز هم سبک نوحه خوانی سعادتمند در اوج قرار دارد و الگو و راهگشای دیگر هیئات مذهبی شده است.

وی ادامه داد: سعادتمند به کلمات جان می داد و در این زمینه اجرای خارق العاده ای داشت و در بین آثار خود به دو اثر «عازم بود به میدان» و «نهاد پا در فرات» عشق می ورزید.

شاعر نامدار استان یزد دررابطه با همکاری با مرحوم حسین سعادتمند گفت: وی که آوازه شهرتش فرا تر از دیار دارالعباده بود، پسر خاله بنده و دوست صمیمی اینجانب بود که حاصل همکاری من و او، سرودن و اجرای بیش از 40 مرثیه عاشورایی است.

شاعر مطرح یزدی با اشاره به علاقه خود به مرثیه «ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی» اظهار داشت: این اثر با درخواست استاد سعادتمند و با تلفیق اشعار بنده به شکل یک مرثیه جاوید درآمد که در میان اشعارم نسبت به این شعرعلاقه وافری دارم.

وی اذعان کرد: برخی سروده ها فقط در یک شب سروده شد که آن هم در اثر توجه خاص حضرت اباعبدالله(ع) بود و جالب این که این مراثی از بهترین اشعارم به حساب می آیند.

وی در خصوص نظر سعادتمند در مورد اشعارش بیان داشت: حسین سعادتمند یکی از بهترین مشوق های بنده در زمینه مرثیه سرایی بود زیرا او همیشه به من متذکرمی شد اشعار تو صحنه عاشورا را در برابر دیدگان سینه زنان و عزاداران حسینی نمایان می کند.

احمدمحبی با گرامیداشت یاد و خاطره صدای ماندگار دیارمان حسین سعادتمند ابراز داشت: زحمات سعادتمند سطح کیفی نوحه خوانی در محله فهادان را ارتقا داد و این محله را بر سر زبان ها انداخت.


شعر نوحه باید روان، ساده و قابل فهم برای عموم مردم باشد

این شاعر خوش ذوق یزدی به مرثیه خوانان و مرثیه سرایان جوان توصیه کرد:خواندن و سرودن مرثیه؛ باید به روایت مصیبت کربلا اشاره داشته باشد به طوری که عموم مردم بر معانی اشعار واقف باشند و دچار سردرگمی نشوند و در ضمن جنبه های حماسی کربلا به خوبی حفظ شود البته که شعرهای عادفانه بسیار جایگاه ویژه ای در زمان و مکان خاص خود دارد.

مرثیه سرای شهیر یزد ادامه داد: شعرایی که در زمینه مرثیه سرایی فعالیت می کنند باید قبل از هرچیز شناخت کامل از واقعه کربلا داشته و در موسیقی اصیل نیز دستی به آتش داشته باشند ضمن آنکه شعر عاشورایی باید با استناد به اسناد معتبر و روایت دقیق باشد و مخاطب را مجذوب خود کند.


ذاکرین اهل بیت از ملودی های غربی استفاده نکنند

وی در پایان از ذاکرین اهل بیت درخواست کرد که از ملودی های غربی در نوحه های محرم استفاده نکنند و تاکید کرد: مادحین باید سعی کنند اصالت نوحه های محلی و سنتی را حفظ کنند و در حد امکان از تقلید بپرهیزند.

ارسال نظرات