کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «بسیج»:
علیرضا حیدری گفت: این اظهارات مانند قبل دروغ است که پایه این دروغ های آنها اشتباهات مسئولین ماست که باعث می شود که آنها در دروغ گفتن خود راحت باشند!
کد خبر: ۸۷۵۷۲۰۹
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
علیرضا حیدری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر اینکه ما به تعهدات خود طبق توافق برجام عمل کرده ایم بیان کرد:  این اظهارات مانند قبل دروغ است که پایه این دروغ‎های آنها اشتباهات مسئولین ماست که باعث می‎شود که آنها در دروغ گفتن خود راحت باشند!

حیدری با اشاره به متن برجام توضیح داد: متن نوشته شده برجام به گونه‎ای است که تعهدات ما کاملا شفاف و مشخص است اما تعهدات طرف مقابل دارای ابهام زیاد است؛ از جمله رفرنس‎های زیاد، متن پیچیده و کلمات دو وجهی  و غیر واضح که می‎شود از آن برداشت‎های مختلفی کرد و یک نفر باید آن را تفسیر کند.

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: وقتی نوشتار متن برجام  چنین حالتی دارد این امکان را فراهم می‎کند که متن در یک قالب و یک بازه‎ای بتواند تغییر کند و به طرف مقابل این اجازه را می‎دهد که یک سری امکان مانور داشته باشد و به مشکل قانونی نیز برنمی‎خورند و حتی می‎توانند از نظر حقوق بین الملل آن را توجیه کنند لذا طرف مقابل دروغ می‎گوید و تا کنون نیز شاهد هستیم که در عمل  تعهدات خود را انجام نداده است و هر آنچه که از تعهدات انجام داده فقط روی کاغذ است. 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتقادات منتقدین نسبت به متن برجام و همچنین تاکید امام خامنه‎ای مبنی بر گرفتن تضمین کتبی از طرف مقابل گفت: این مسئله مورد توجه مسئولین مذاکره کننده قرار نگرفت، درحالی که این تضمین سبب می‎شد تا طرف مقابل بازی در نیاورد و نتواند دست به توجیه بزند و از اجرای تعهدات فرار کند. 

حیدری با بیان اینکه ما نگران مسائل بعدی در حوزه های امنیتی و مسائل پشت پرده هستیم که اتفاق افتاده و در حال اتفاق است و ضرر آن خیلی زیاد است یادآور شد: ما از دست طرف مقابل شاکی هستیم ولی این شکایت و ناراحتی یک ریشه داخلی نیز دارد که متوجه مسئولین مذاکره کننده است، چرا که کار دزد دزدی است و این ما هستیم که باید مراقب دزدی او باشیم و بساط دزدی او را فراهم نیاوریم که مسئولین ما این مسئله را مورد توجه قرار ندادند.
ارسال نظرات