مشاور اقتصادی رئیس جمهور، گفت: عنوان بیماری اقتصادی امروز کشور ما رکود نیست بلکه رشد پایین اقتصاد است.
کد خبر: ۸۷۵۷۱۳۹
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در نوزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران با عنوان اینکه بیماری اقتصادی امروز ما رکود نیست، اظهار داشت: بیماری اقتصادی امروز رشد پایین اقتصاد است.

وی افزود: اگر بیماری اقتصادی را رکود عنوان کنیم، بنابراین سیاست‌گذاران برای حل آن به سمت کارهای کوتاه‌مدت سوق می‌یابد، اما اگر بگوییم مشکل اقتصادمان رشد کم است، آن وقت مسأله ما بنیادی‌تر و جدی‌تر می‌شود.

نیلی با تأکید بر اینکه نباید سیاست‌گذار را به سمت اقدامات کوتاه‌مدت سوق دهیم، گفت: باید شرایط بلندمدت رشد اقتصادی را در کشور فراهم کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: بنابراین هر آنچه که بهبود مختصر در سال 95 مشاهده می‌کنیم، عمدتاً برآمده از دو عامل یعنی برجام و ثبات اقتصادی است.

وی تصریح کرد: برآیند این دو عامل آرام آرام شرایطی در کشور به وجود آورده که هر دو به صورت ملایم روی اقتصاد کشور اثر می‌گذارد.

نیلی تصریح کرد: بنابراین باید هر دو را حفظ کنیم و ثبات اقتصاد کلان را باید حفظ کرد و مهمترین مسأله در ثبات اقتصاد کلان تورم بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: هیچ کشوری با تورم دو رقمی نتوانسته رشد اقتصادی پایدار به وجود آورد.

وی اظهار داشت: به همان میزان که تغییر در جزء سیار نقدینگی مشاهده می‌شود، باید مواظب اعضای دیگری که می‌توانند بر تورم تأثیرگذار باشد باشیم.

نیلی افزود: رشد پایه پولی یکی از عواملی است که بر تورم تأثیرگذار است و ما در سال 1393 کنترل سیار سخت‌گیرانه‌ای روی رشد پایه پولی اعمال کردیم و این هم باعث شد رشد پایه پولی ما به 10 درصد برسد که رکوردخوبی بود و اثرش را در سال 94 گذاشت.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه خیلی از فعالان بخش خصوصی اظهار می‌کنند که اصرار دولت بر کاهش تورم باعث شده فعالیت اقتصادی کم باشد، گفت: این فرضیه درست نیست، بلکه باید مواظب باشیم که تورم زیاد نشود و در فضای ایجاد شده می‌توانیم، به رشد پایدار دست بیابیم.

وی در ادامه اظهار داشت: رشد مسکن را در نیمه دوم سال 95 و همچنین سال 96 مشاهده خواهیم کرد، چرا که شاخص‌های پیشران بخش مسکن نشان می‌دهد، تحرکی در بخش مسکن مشاهده شده و در آینده شاهد رشد زیاد این بخش خواهیم بود.

نیلی با اشاره به اینکه رشد سرمایه‌گذاری در سال 91 به صورت قابل توجهی منفی بود، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند با رشد سرمایه‌گذاری منفی رشد اقتصادی خوبی داشته باشد. 

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: کشوری که مشکلات جدی در نظام بانکی داشته باشد، طبیعتاً نمی‌تواند به رشد اقتصادی مستمر فکر کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم اقتصاد ما با تورم یک رقمی امسال را پشت‌سر بگذارد، بیان داشت: در سال‌های بعد از 95 با اقتصاد درون‌گرا نمی‌توان رشد اقتصادی داشت، در نتیجه ما نیاز به اقتصاد برون‌گرا و استفاده از منابع بین‌المللی داریم. 

نیلی بیان داشت: اگر چه تعریف واحدی از اقتصاد برون‌گرا نداریم و نمی‌دانیم که اقتصاد برون‌گرا به معنای کار کردن با کشورهایی مثل افغانستان، چین و عراق است یا به معنای کار کردن با همه کشورها است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در مورد مؤلفه‌های اصلی عدم وفاق وجود دارد، گفت: ما در رابطه با بخش خصوصی هم تعریف واحدی نداریم و نمی‌دانیم یک بنگاه به عنوان بخش خصوصی چقدر آزادی عمل دارد.

وی با بیان اینکه تأکید من بر روی اصلاحات اقتصادی از جمله نظام بانکی، بودجه و نظام ارزی است، گفت: اگر فضای سیاست این فرصت را برای اصلاحات به وجود نیاورد نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم.

 

وی در مورد این که چه عواملی در رشد اقتصادی سال 95 اثرگذار است، اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد با تحریم‌های نفتی در اواخر سال 94 تولید نفت افزایش یابد، بنابراین وزارت نفت خودش را برای این موضوع آماده کرده بود و به محض برداشته شدن تحریم‌ها کار خودش را آغاز کرد.

نیلی تصریح کرد: بعد از برجام ما با افزایش جهشی در بخش نفت مواجه شدیم و بعد از افزایش 50 درصدی در ارزش افزوده نقش نفت سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی 4.14 درصدی در بهار سال 94 داشت.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه عامل مهم در رشد اقتصادی سال 1395 همین افزایش جهشی تولید نفت است، تصریح کرد: البته با وجود افزایش زیاد در تولید نفت در سال 95 اما به دلیل کاهش قیمت نفت درآمد حاصل از صادرات نفت با سال 94 تفاوت چندانی نداشت.

وی بیان داشت: به طوری که درآمد نفت در سال 94، 33 میلیارد دلار بود و این درآمد در سال 95، 36 میلیارد دلار است، بنابراین علیرغم فروش بیشتر تفاوت چندانی در درآمد حاصل نشده است.

نیلی بیان داشت: اگر قرار بود سال 95 را با قیمت‌های موجود و بدون برجام به نتیجه برسانیم، درآمدهای نفتی امسال 22 میلیارد دلار می‌شد و اگر قیمت نفت معادل سال 1392 بود، درآمد حاصل از صادرات نفت با برجام 91 میلیارد دلار می‌شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه به کاهش قیمت نفت توجه نمی‌شود، بنابراین راجع به آثار برجام دچار اشتباه می‌شویم.

وی با  اشاره به اتفاق دیگری که در اقتصاد کشور افتاده است، گفت: اقتصاد ما از سال 1392 به بعد فضای باثباتی را در اقتصاد کلان داشته، به طوری که تورم کاهش و نرخ ارز ثبات داشته است و همین موضوع امکان برنامه‌ریزی برای آینده را فراهم کرده است.

نیلی اظهار داشت: از طرفی کاهش تورم نقطه به نقطه از سال گذشته باعث شد، بانک مرکزی ملاحظاتی در بازار بین بانکی انجام داد و این امر منجر به نرخ سود حقیقی بعد از یک دوره افزایش که فشار زیادی به تولیدکننده و مصرف‌کننده داشت را باعث شد که آثار آن را هم اکنون مشاهده می‌کنیم، به طوری که جزء سیال نقدینگی در حال افزایش است. 

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: وقتی نرخ سود حقیقی کم می‌شود مصرف‌کننده تصمیمش به سمت مصرف تغییر می‌کند و در نتیجه رشد مصرف کالای بادوام را شاهد می‌شویم.

ارسال نظرات